دسته‌بندی نشده

آیا مسمومیت با نفت سفید خطرناک است؟

علائم مسمومیت با نفت سفید

اگر چه بزرگتر ها با رعایت چند نکته ساده مثل علامت گذاری بطری نفت و یا قرار دادن آن دور از دسترس کودکان می تواند مانع از ایجاد این سمومیت شوند اما خوردن نفت توسط کودکان عملی است که از هر کودکی می تواند سر بزند.

حتی برخی کودکان طعم و مزه نفت را دوست دارند. انواع نفت ها به دلیل داشتن ترکیبات متفاوت ایجاد مسمویت با درجات متفاوت می کند. به همین خاطر گاهی خوردن یک قاشق و گاهی نیز خوردن چند اونس نفت می تواند منجر به مرگ یک کودک یک و نیم تا دو ساله شود.

علائم این بیماری در نتیجه اثر تحریک کننده مایع و گاز نفت بر مجرای تنفسی است. این گاز در فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و بر عملکرد معده و روده نیز اختلال ایجاد می کند.عمده ترین علائم مسمومیت با نفت سفید سرفه شدید، تنگی نفس، استفراغ، بیهوشی و یا بی حالی می باشد.

در ۵۰ درصد موارد مسمومیت با نفت سفید درد شدید شکمی دیده شده و در همه انواع این مسمومیت ها تب نیز وجود دارد.بوی بد دهان و استفراغ از جمله بارزترین علائم این مسمومیت است که گاهی ممکن است با بیماری های حاد شکمی اشتباه گرفته شود.


درمان مسمومیت با نفت سفید

فراموش نکنید عق زدن و برگرداندن نفت، سموم نباتی، مواد اسیدی و بازی باعث آسیب به مری و تارهای صوتی می شود و اگر در هنگام عق زدن این مواد وارد ریه شوند (که امکان آن هم کم نیست) می تواند موجب مسومیت شدیدتری شود. در نتیجه مناسب ترین اقدام جلوگیری از تهوع بیمار و رساندن بیمار به اولین بیمارستان است.

در این زمینه پزشکان شستشوی معده را تجویز می کنند. زیرا معتقدند ممکن است هنگام استفراغ، نفت سفید به دستگاه تنفسی وارد شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

در شرایطی که قبل از رساندن بیمار به بیمارستان، فرد دچار استفراغ شدید شد باید شرایطی را ایجاد کنید که از برگشت نفت به دستگاه تنفسی جلوگیری شود زیرا در اغلب موارد ذات الریه شدیدی در اثر تحریک نفت و گاز در ریه ایجاد می شود.

اما در شرایط بسیار خاص که دسترسی به بیمارستان و درمانگاه به هیچ وجه وجود ندارد و بیمار مقدار زیاید نفت وارد معده خود کرده است، روش های درمان متفاوتی برای این مسمومیت پیشنهاد می شود که به نظر می رسد خالی کردن معده توسط دارو و مواد ملین، یکی از اولین راه های معقول آن باشد.

درمان های مسمومیت با نفت سفید در شرایط عدم دسترسی به بیمارستان و درمانگاه

در شرایطی که بیمارستان دور است سعی کنید تا رسیدن به بیمارستان مانع استفراغ بیمار شوید. برای اینکار تکه یخی را در کیسه فریزر گذاشته، آن را در پارچه‌ای قرار داده و در زیر دنده سمت چپ بر روی معده فرد مصدوم قرار دهیم، تا با سرد کردن معده مانع از ایجاد حالت تهوع در مسموم شویم.

اگر میزان مصرف نفت توسط فرد مسموم زیاد است؛ تنها راه رساندن وی به بیمارستان است و در صورتی که نفت مصرفی بسیار کم است و بیمارستان به هیچ وجه در دسترس نیست مصرف غداهای ملین برای دفع سریع تر مواد نفتی توصیه می شود.

فراموش نکنید که وادار کردن فرد مسموم شده با نفت سفید به استفراغ، کاری غیرعلمی است و معمولا عوارض بعدی را به دنبال دارد؛ و همانطور که ذکر شد تنها در شرایط بسیار خاص و عدم دسترسی به امکانات درمانی پیشنهاد می شود.

مهم است که بدانید طبق گفته نائب رئیس انجمن سم شناسی ایران نفت تنها از طریق ریه (حتی یک قطره) می تواند منجر به مسمومیت شود؛ و از طریق ورود به لوله گوارش فرآیند جذب نداشته و ایجاد مسمومیت نمی کند

پیش‌آگهی:

رابطه مستقیمی بین علائم بالینی و مقدار نفت خورده شده به دست نیامد، اما بیمارانی که از منبع نفت خورده بودند همگی وضع فوق‌العاده خطرناکی داشته‌اند. تمام بیمارانی که چندین بار استفراغ کرده‌اند با نارسایی تنفسی حاد مراجعه نموده‌اند.

در این بررسی مرگ و میر 17 مورد (9/4 درصد) بود و سه عامل مهم در پیش آگهی بد موثر بوده است: استفراغ‌های مکرر، خوردن نفت از بشکه یا شستشوی قبلی معده. در بررسی ما پنوموتوسل عارضه دیررس و خوش‌خیم پنومونی نفت و پنوموتراکس عارضه زودرس و خطیر آن است.

زمان بروز پنوموتوسل 15-3 روز معمولا در هفته سوم تصاویر مشخص خود را پیدا می‌کنند و بیشتر در لب‌های متراکم تحتانی با جدار مشخص تشکیل می‌شوند و به طور کلی تصاویر رادیوگرافی تصاویر غیرطبیعی، افزایش نقش عروق، کانون‌های متراکم پاراکاردیاک، گرفتاری قاعده ریه، برنکوپنومونی و ذات‌الجنب مشاهده می‌گردد.

یکی از ویژگی‌های مهم پنومونی نفت سیر سریع تصاویر پرتونگاری در نخستین روزهای (پنج روز اول) مسمومیت می‌باشد. در گروهی از بیماران که از بدو بستری رادیوگرافی طبیعی داشتند در فاصله 24 ساعت کانون‌های متراکم ریوی به‌وجود می‌آید.

لزوم آنتی‌بیوتیک‌تراپی در مسمومیت با نفت به علت ضایعات عفونی زودرس که در چند کالبدشناسی مشاهده شد، تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را عاقلانه جلوه می‌دهد و بر عکس، استفاده از کورتیکوستروئیدها در تجربیات با خطر عفونت همراه بوده و مردود شناخته شده است.

در مسمومیت با نفت شواهد بسیاری در دست است که در اثر استنشاق و به علت تماس مستقیم مواد نفتی با برونش‌ها و حبابچه‌ها ضایعات ریوی به‌وجود می‌آید، به همین دلیل اغلب متخصصان شستشوی معده را مردود می‌دانند.

مسمومیت با داروها و مواد شیمیایی و هیدروکربور نزد کودکان قابل پیشگیری است و توصیه‌های زیر به والدین بسیار مفید خواهد بود:

  1. مواد شیمیایی خطرناک که مصرف خانگی دارند، مانند داروها، حشره‌کش‌ها، مواد سوزاننده و ضدعفونی‌کننده باید دور از دسترس کودکان قرار گیرد و داروهای خطرناک در قفسه‌های مخصوص و قابل قفل شدن نگهداری شود.
  2. محلول‌های شیمیایی یا نفت در بطری‌های نوشابه نگهداری نشود و محتوی هر بطری مشخص باشد.
  3. والدین سعی کنند داروها را در مقابل کودکان مصرف نکنند. همچنین برای خوراندن دارو به کودک آنها را به عنوان شربت و شکلات به او معرفی نکنند.
  4. هرگز دارویی که برچسب ندارد و یا در تاریکی قرار دارد و برچسب آن دیده نمی‌شود، مصرف نشود.
  5. مواد دارویی سوزاننده و خطرناک در قفسه‌های کوتاه آشپزخانه یا انبار که در دسترس کودکان است، نگهداری نشود.
  6. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی از خورد قارچ و در فصل تابستان از خوردن غذاهای مانده خودداری شود. از مصرف تخم‌مرغ و شیر فاسد جهت درست کردن بستنی و شیرینی همچنین استفاده از کنسروهای مانده به شدت اجتناب شود.
  7. آگاه‌سازی مردم از خطرات، مرگ، معلولیت حاصل از مسمومیت‌ از طریق وسایل ارتباط جمعی، مجله‌ها، روزنامه و نیز نصب پوستر در مراکز بهداشتی می‌تواند آموزنده و موثر باشد.

همچنین بخوانید:

عوامل ایجاد مسمومیت شغلی کدامند؟

مسمومیت با آب یا هیپوناترمی : علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آب

پره‌اکلامپسی‌ (مسمومیت حاملگی) چیست؟

نشانه های مسمومیت با کلر کدام است؟

علائم مسمومیت با ویتامین D و درمان سریع این عارضه

مسمومیت با استون + عوارض جانبی پاک کننده‌های استونی لاک ناخن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا