دسته‌بندی نشده

چه فرقی بین خمس و زکات با مالیات وجود دارد؟

بدون شک خداوند بر مسلمین واجب کرده است خمس و زکات خود را بپردازند. که خود خداوند مصارف آن را معین فرموده و مصرف خمس و زکات هیچ ارتباطی به مصارف مالیاتی ندارد و مالیات یک عنوان کشوری است که بر اساس قوانین مملکتی کشورها تنظیم می شود و باز هیچ ارتباطی به جهت دینی و مذهبی ندارد. در ادامه این مقاله از دلگرم به تفاوت خمس و زکات با مالیات می پردازیم.
خمس یکی از واجبات مالی مسلمانان است و یکی از ارکان فروع دین است که در اسلام به آن سفارش بسیاری شده است. علاوه بر ریشه های قوی در سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، مبنای قرآنی هم دارد. همانطور که قبلا گفته ایم خمس اموال و دارایی خود را در سال خمسی باید محاسبه کنید.

زکات چیست ؟

زکات مهمترین واجب مالی دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان در همه زمان ها بوده و از ضروریات اسلام به شمار می رود و انکار کننده آن اگر با علم به ضرورت لازمه آن باشد، مرتد می گردد. زکات نیز یکی از ارکان فروع دین می باشد که به آن سفارش های بسیاری شده است. زکات بر این 9 کالا تعلق می گیرند که عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) و مقدار پرداختی هر یک از آن ها متفاوت است و در فقه تعیین می شود.

مالیات چیست ؟

هزینه ای که هر فردی به دولت می دهد و دولت آن را برای رفاه افراد جامعه در آن شهر و کشور و محله و … مصرف می کند.

فرق خمس و زکات

اهداف مالیات در اسلام

با توجه به اهداف بسیار متنوع اقتصاد اسلامی در مقایسه با مکتب های دیگر، دولت برای تأمین مخارج مالی خود، به درآمدهای گوناگونی نیاز دارد که مالیات به عنوان یکی از مهم ترین راه های درآمد دولت، در رسیدن به این اهداف، اهمیت خاصی دارد.

انواع مالیات در اسلام :

1- مالیات های ثابت:

مالیات هایی است که نسبت، مقدار، مورد وضع یا مجموع آنها را دین اسلام مشخص کرده است؛ مانند خمس، زکات، جزیه و… .

2- مالیات های متغیر

آن دسته از دریافت هایی هستند که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع می کند. این گونه مالیات ها می توانند به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیر مستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشند.

حتماً بخوانید:

تفاوت خمس و زکات با مالیات در چیست ؟

1- مالیات، هزینه‏ اى است که شما به دولت مى‏ پردازید تا دولت، رفاه شما را بیرون منزل تأمین کند. به عنوان مثال احداث بوستان. آسفالت کردن کوچه و خیابان و … .
بنابراین مالیات ها، خرج خود شما مى‏ شود و مانند پولى است که شما در منزل براى زندگى شخصى هزینه مى‏ کنید. با این تفاوت که آنچه در منزل خرج مى‏ کنید مستقیم است و آنچه در بیرون خرج مى ‏شود به واسطه مالیاتى است که به دولت مى ‏دهید. در اصل مالیات برای خود ما خرج می شود اما خمس و زکات برای کمک کردن به دیگران است.

فرق زکات با مالیات

2- پرداخت خمس و زکات دستور الهی و خداوند است اما پرداخت مالیاتی از قوانین کشوری می باشد.

3- پرداخت کردن خمس و زکات، عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمى ‏شود. درست بر خلاف مالیات که قصد قربت نمى‏ خواهد و به نوعی با اکراه پرداخت مى‏ شود.

4- خمس، زیر نظر فقیه عادل مصرف مى ‏شود، بر خلاف مالیات، که چنین شرطى در آن نیست و لذا گاهى غیر عادلانه هزینه مى ‏شود. گیرندگان زکات، پیامبر (ص) و جانشینان آن و افرادی هستند که از طرف آن حضرت اجازه داشته باشند. در حالی که در مالیات این گونه نیست. علاوه بر این، فقرا و سایر گیرندگان، چون خمس را از دست جانشین امام زمان علیه السلام مى‏ گیرند احساس حقارت نمى‏ کنند.

5- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مى‏ شود، یعنى خود فرد حساب مال خود را مى‏ کند نه بازرس و مأمور دولت. و کسى را که مى‏ خواهد مال خود را به او بدهد انتخاب مى‏ کند که کدام مرجع و عالم متّقى ‏تر باشد و از مصرف آن زیر نظر مجتهد عادل آگاه است و مى‏ داند در کجا هزینه مى ‏شود. اما در مالیات مبالغی که دولت تعیین و محاسبه و دریافت می کند.

حتماً بخوانید:

6- خمس را از مازاد مخارج سالانه مى‏ گیرند، اما مالیات از اصل درآمد مردم گرفته مى ‏شود.

7- خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به افرادی می دهند که محبوب آن ها هستند ولی در مالیات نه فردی که می دهد اختیاری دارد و نه گیرنده آن محبوبیت و قداستی دارد.

8- خمس و زکات از افرادی گرته می شود که توان مالی دارند اما در مالیات این گونه نیست بر همه چیز مالیات بسته می شود، خواه مصرف کننده غنی باشد یا فقیر.

9- حکومت و دولت می تواند در شرایطی میزان مالیات پرداختی مردم را کم و زیاد کند و اما میزان خمس و زکات با توجه به دارایی های فرد مبلغ آن تغییر می کند. حکومت و دولت نمی تواند دستور پرداخت خمس و زکات را بدهد اما ولایت فقیه علاوه بر خمس و زکات دستور پرداخت مالیات را نیز می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا