دسته‌بندی نشده

پاسخ رهبر انقلاب در باب دادن خمس برای حیوانات خانگی

میزان خمس حیوانات خانگی

سوال: چند عدد جوجه خریدیم که الان مرغ و خروس شده‌اند، آیا سر سال خمسی، مشمول خمس هستند؟

جواب: اگر برای استفاده در مصارف شخصی زندگی باشد (نه برای کسب درآمد)، خمس ندارد.

پرسش : افراد کشاورز برای امرار معاش محتاج به نگه داری از حیواناتی مانند گاو و گوسفند و مانند آنها هستند تا این که از منافع منفصله آنها در امور زندگی خود استفاده نمایند. آیا به این حیوانات و نماءات منفصل آن خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ آیت الله خامنه ای : خود آن حیوانات چنانچه زاید بر شأن نبوده و مورد نیاز باشند و از درآمد کاری یا منافع کسب که سال بر آن نگذشته تهیه شده باشند، خمس ندارد ولی به نماءات منفصل (از قبیل روغن و پشم و…) که تا سر سال خمسی مصرف نشده خمس تعلق می گیرد.

میزان خمس حیوانات خانگی

حیواناتی که قصد از نگهداری آنها استفاده از منافع آنها باشد مثلا گاو برای استفاده کردن از شیر آن یا مرغ برای استفاده کردن از تخم مرغ آن باشد در این صورت ،خود آن حیوانات چنانچه زاید بر شأن نبوده و از درآمد کاری یا منافع کسب که سال بر آن نگذشته تهیه شده باشند، خمس ندارد.

حتماً بخوانید:

خمس سهام چگونه محاسبه می شود ؟

خمس سهام چگونه محاسبه می شود ؟

خمس در واقع حقی شرعی است که باید از مال خارج شود و در جای خود خرج شوید. از لحاظ معنی خمس به معنای یک پنجم است و هر مسلمان عاقل و بالغ باید این حق را…

اما اگر قصد از نگهداری آنها استفاده از خود آنها باشد، مثلا جوجه را بزرگ می کنند تا بکشند و از گوشتش استفاه کنند، سر سال خمسی خمس دارد. این پاسخ کلی است و اختصاصی به کشاورزان ندارد بلکه هر کسی که داشتن این موارد مورد نیاز و در حد شان آن است، خمس ندارد.

خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا