دسته‌بندی نشده

چرا صفحه کابینت ترک می خورد؟

بررسی علت ترک خوردن صفحه کابینت

در مناطق زلزله خیز نیز، ترک خوردن صفحه کابینت امری رایج و معمول است. حال می خواهیم به طور مفصل به علت ترک خوردن صفحه کابینت پرداخته و راهکارهای جلوگیری از این آسیب را بیان کنیم.
از نظر فنی دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند سبب شود صفحه کابینت ترک بخورد و از حالت عادی خود خارج شود. برخی از رایج ترین عوامل ترک خوردن صفحه کابینت به شرح زیر می باشند:

سطح رطوبت خانه

شاید بتوان گفت که شایع‌ترین دلیل ایجاد ترک در صفحه کابینت به سطح رطوبت در خانه مرتبط می شود. آب و رطوبت موجود در هوا، توسط چربی‌ های روی کابینت جذب شده و سبب انبساط سطح کابینت آن می‌شوند. سپس سطح رطوبت کاهش یافته و سبب شود که صفحه کابینت منقبض شده و به اندازه اصلی خود برگردد. این اتفاق ممکن است بارها و بارها تکرار شود و رنگ، روکش و سایر قسمت‌ های صفحه کابینت شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.
این همان چیزی است که معمولاً سبب ترک خوردن صفحه کابینت و ایجاد لکه بر روی آن می شود. اگر کابینت های شما شروع به ترک خوردن کرده‌اند و حالت فیزیکی خود را از دست داده ‌اند، بهتر است تا به سطح رطوبت خانه توجه کنید. به طور کلی توصیه می‌شود در مناطقی که سطح رطوبت بالایی دارند و اصطلاحاً آب و هوای آن ‌ها شرجی است، در ساخت صفحه کابینت از متریالی استفاده شود که نسبت به رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته باشند.

علت ترک خوردن صفحه کابینت

وزن بیش از حد وسایل

چوب یکی از رایج‌ترین متریالی است که در ساخت صفحه کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. هر چقدر استحکام چوب های بکار رفته در کابینت بیشتر باشد، می‌توان وسایل بیشتری را بر روی آن قرار داد. اما حتی کابینت های هیکوری نیز محدودیت های خاص خود را دارند. اگر وزن بیشتری، نسبت به وزنی که صفحه کابینت تحمل می‌کند به آن اضافه کنید، در این صورت احتمالا پس از مدتی با ترک های صفحه کابینت مواجه خواهید شد.
این نوع از ترک ها به این دلیل اتفاق می‌افتند که چوب شروع به شکستن می‌کند. علائمی وجود دارد که نشان دهنده ی وزن بیش از حد وسایل بر روی صفحه کابینت است. به طور مختصر به این موارد اشاره می‌کنیم:

متوجه می‌شوید که صفحه کابینت شروع به خم شدن کرده و یا با تغییر شکل مواجه شده است. اگر صفحه کابینت از وسط خم شود، نشانه ی وزن اضافه بر روی آن است.
روکش صفحه کابینت، فرم خود را از دست داده است.
گاهی نیز به وضوح مشخص است که بار بیشتر از ظرفیت کابینت آشپزخانه را بر روی آن قرار داده اید.

گرما و سرما

یکی از مواردی که می تواند سبب آسیب رسیدن به صفحه کابینت شود، تغییرات دما و ایجاد گرما و سرمای زیاد بر روی صفحه کابینت است. این مورد یکی از رایج ترین علل ترک خوردن صفحه کابینت می باشد. زیرا امکان دارد وسایل و ظروفی با دمای بسیار زیاد مانند قابلمه را مستقیماً بر روی صفحه کابینت بگذارید. همین باعث انبساط و انقباض شدید این سطح می شود و در بلندمدت می تواند آسیب‌هایی را به آن وارد کند.

آسیب های ساختاری صفحه کابینت

این مورد آخرین و نادر ترین علت ترک خوردگی صفحه کابینت است. در بسیاری از نقاط کشور، زلزله یکی از دلایل اصلی نگرانی مردم است. اگر روی یک خط گسل زندگی می‌کنید یا محل زندگی شما جزو مناطق زلزله خیز است، باید به این نکات توجه کنید. در این مناطق باید وسایل آشپزخانه را به شکلی بچینید که در صورت بروز زلزله بر روی صفحه کابینت سقوط نکنند. افتادن وسایل سنگین بر روی صفحه کابینت می‌تواند باعث ترک خوردگی و تخریب این سطح شود.

پیشگیری از ترک خوردن صفحه کابینت

چطور می توانیم از ترک خوردن صفحه کابینت جلوگیری کنیم؟

در موارد مختلف، بسیار شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. در این زمینه نیز می‌توانیم با رعایت چند نکته، از ترک خوردن صفحه کابینت پیشگیری کنیم. این نکات سریع و مفید به شما کمک می کند که مانع ظاهر شدن ترک بر روی‌کابینت خود شده و از ایجاد آسیب به آن جلوگیری کنید.
از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید: گاهی اوقات رطوبت باعث از بین رفتن وسایل خانه نظیر مبلمان و کابینت می‌شود. ولی در حالتی که در طول روز رطوبت محیط زیاد است و در طول شب میزان رطوبت افت می کند، لازم است تا به وسیله دستگاه رطوبت ساز، رطوبت هوا را در تمام اوقات یکسان و متعادل نگه دارید. متعادل نگه داشتن سطح رطوبت، مانع ایجاد انبساط و انقباض در سطح صفحه کابینت شده و از ایجاد ترک جلوگیری می کند. این موضوع می‌تواند سبب افزایش طول عمر صفحه کابینت شود.
قسمت های ترک خورده را به سرعت ترمیم و تعمیر کنید: نگذارید ترک‌ ها عمیق شده و به قسمت‌های دیگر صفحه کابینت سرایت کنند. ترمیم صفحه کابینت به وسیله درزبندی انجام شده و سپس روکش دیگری بر روی آن نصب می شود تا نقش حفاظتی داشته و مانع ترک خوردن مجدد صفحه شود.

حتماً بخوانید:

از روغن مخصوص استفاده کرده و صفحه کابینت را جلا دهید: خشک شدن سطح چوبی صفحه کابینت می‌تواند موجب ایجاد ترک شود. برای جلوگیری از این اتفاق، روغن های مخصوص ساخته شده است که می تواند مانع خشکی مطلق این سطوح شده و از ایجاد ترک جلوگیری نماید. قرار دادن اجسام با دمای بسیار زیاد مانند قابلمه داغ، به صورت مستقیم بر روی کابینت نیز می تواند سبب خشکی و حتی انبساط در سطح چوب شود و در نهایت به صفحه کابینت آسیب وارد کند.
وقتی قسمتی از صفحه کابینت ضربه خورده و دچار ترک و شکستگی می‌شود بلافاصله آن را تعمیر کنید: در صورت تعمیر نکردن ناحیه آسیب دیده، هر زمان که جسمی را بر روی صفحه کابینت می گذارید، این ترک و شکستگی افزایش پیدا کرده و به نواحی دیگر نیز منتقل می‌شود. همین سبب خواهد شد که پس از مدتی دیگر امکان تعمیر صفحه کابینت وجود نداشته و مجبور به تعویض آن شوید.

زمانی که رطوبت و آب زیادی به سطح صفحه کابینت راه پیدا می کند، سریعاً به آن رسیدگی کنید: صفحه کابینت های گرانیتی آسیب‌پذیری خاصی در برابر رطوبت و آب ندارند. ولی صفحه کابینت هایی که از چوب، ام دی اف و مشتقات چوبی ساخته می شوند، نباید در معرض مایعات و رطوبت زیاد قرار بگیرند. در صورتی که با این مشکل روبرو شدید، بلافاصله اقدام به خشک کردن سطح صفحه کابینت کنید و نگذارید آب را به خود جذب کند. در این صورت، احتمالا بتوانید جلوی آسیب به صفحه کابینت را بگیرید. استفاده از این راهکار فقط برای صفحه کابینت هایی مناسب است که از فرآورده های چوبی ساخته و تولید شده اند.

ترک های کابینت

آیا ترک صفحه کابینت جای نگرانی دارد؟

قطعاً ترک خوردن صفحه کابینت از زیبایی آن می کاهد ولی اکثر این ترک های جزئی، اخلالی در ساختار و کارکرد کابینت به وجود نمی آورند. ولی بهتر است در زمانی که با ترک های کوچک و مختصر روبرو می‌شوید، نسبت به ترمیم و تعمیر صفحه کابینت اقدام کنید تا این آسیب ها تشدید نشوند.
فقط زمانی باید نگران ترک ‌های صفحه کابینت خود باشید، که متوجه وجود آسیب های ساختاری و ترک های عمیق می شوید. در این حالت ممکن است ترمیم جوابگوی این آسیب ها نبوده و لازم شود که صفحه کابینت را تعویض نمایید.

چه چیزی ترک های کابینت را بهتر پوشش می دهد؟

اگر می خواهید نشانه های ترک خوردگی روکش صفحه کابینت خود را پنهان کنید، بهترین راه، درزگیری آن است. با توجه به اینکه اکثر صفحه کابینت ها از مشتقات چوب هستند و بر روی آن ها روکش نصب می گردد، بهترین روش این است که ابتدا ترک ها را درزگیری کرده و در صورت تمایل بر روی آن روکش جدید قرار دهید. به این روش ترک های صفحه کابینت صرفاً پنهان نمی شوند، بلکه در درجه اول ترمیم شده و سپس از دید مخفی می‌مانند.

آیا متریالی وجود دارد که ترک نخورد؟

صفحه کابینت با متریال مختلفی ساخته می شود. و هر کدام از این متریال مزایا و معایب خاص خود را دارند. در گذشته از سنگ گرانیت در اکثر موارد به عنوان صفحه کابینت استفاده می‌شد. ولی با پیشرفت تکنولوژی، صفحه گرانیتی جای خود را به ام دی اف و فرآورده های چوبی داد. هرکدام از این صفحه ها نیاز به مراقبت خاصی دارند. نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام جنس و مدل ترک نمی خورد و یا آسیب نمی بیند. ولی مشخص و واضح است که در صورت رسیدگی به صفحه کابینت به طور قطع با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد.

چه زمانی باید صفحه کابینت را عوض کنیم؟

به طور معمول صفحه کابینت می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۵ سال بدون نیاز به تعویض مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در مواردی لازم است که سطح صفحه کابینت مورد تعویض قرار گیرد. اگر قادر به تشخیص میزان آسیب وارده به صفحه کابینت خود نیستید، می توانید از کارشناسان فعال در این زمینه کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا