دسته‌بندی نشده

پوست شاهدانه اگر از کاربردها و مزیتش بدانید حتما روزانه مصرف می کنید

از جمله مغذی ترین و قابل هضم ترین دانه گیاهی جهان که می توان به آن اشاره داشت شاهدانه بوده که از ازش غذایی بالایی بهره مند است و دارای ترکیبات مفیدی همچون فیبر، پروتئین، ویتامین ای، آمینو اسیدها و اسیدهای چرب می باشد. خواص پوست شاهدانه برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها بسیار زیاد بوده که در این مطلب به معرفی کامل آن ها پرداخته ایم.
یکی از انواع دانه های مغذی و پرخاصیت که با اسم های کنف یا وید نیز شناخته می گردد شاهدانه بوده که دارای برگ هایی به شکل قطره مانند می باشد. این دانه غنی از انواع مواد و ترکیبات مفید می باشد و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد به همین دلیل دانه ای بارزش تلقی می شود.

خواص پوست شاهدانه

کنف یا شاهدانه از جمله گیاهان موجود در طبیعت بوده که از فواید بی نظیری برخوردار است. شاهدانه گیاهی یک ساله بوده و از قسمت های مختلف آن می توان تخم شاهدانه، الیاف شاهدانه، ماری جوانا و حشیش درست کرد. خواص پوست شاهدانه بسیار فراوان بوده و از آن به منظور درمان برخی از بیماری های مختلف همچون کاهش درد قاعدگی، درمان افسردگی و … استفاده می گردد.

این دانه منبعی غنی و کامل از چربی های اشباع، نشاسته، کلسیم، کلروفیل و آنزیم می باشد. شاهدانه در واقع گیاهی یک ساله بوده که بر اساس نظر حکمای طب سنتی از لحاظ طبیعت مرکب می باشد به این معنی که برگ آن سرد و خشک و تخم آن دارای طبعی گرم و خشک می باشد. دانه های ریز و یکدست شاهدانه که بافتی نرم و طعمی مشابه آجیل دارد خیلی محبوب و پرطرفدار می باشند. این دانه های سبز و زرد رنگ را به طور معمول به سالاد می افزایند و از شکل خام آن در شکلات و به جای تخم آفتابگردان بهره می برند.گیاه شاهدانه دارای مزایای متنوع و بسیاری می باشد که در ادامه به معرفی و شرح موارد مهمی از آن پرداخته ایم.

فواید پوست شاهدانه

مفید بودن برای جنین، خانم های باردار و شیرده :

مقدار زیاد پروتئین موجود در شاهدانه برای تقویت و بهبودی روند رشد جنین در زمان بارداری ضروری و مهم می باشد. بهتر است بدانید که شاهدانه از جمله منابع غنی از پروتئین برای خانم های باردار گیاهخوار، وگن و خام گیاهخوار می باشد. فیبر موجود در شاهدانه با بهبود بخشیدن حرکات روده به جلوگیری و درمان یبوست در خانم های باردار کمک می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید گاما لینولنیک موجود در شاهدانه خام موجب بهبود دستگاه ایمنی بدن خانم های باردار و شیرده می شود.

بدن سازی :

با توجه به این که شاهدانه حاوی ۸ آمینو اسید ضروری و مهم برای بدن می باشد به عنوان منبعی سرشار از پروتئین شناخته شده و در به وجود آمدن بافت های تازه در بدن و بهبود توده عضلانی در بدن سازان کمک می کند.

دیابت و قند خون :

از دیگر خواص پوست شاهدانه مقدار زیاد فیبر موجود در آن می باشد که می تواند در پایین آوردن قند خون در اشخاص دچار دیابت نوع دو کمک کننده باشد.

لاغری و کم کردن وزن :

شاهدانه مقدار زیادی پروتئین و فیبر دارد و به همین علت یک نوع کنترل کننده طبیعی اشتها به شمار آمده و با بالا بردن میزان تولید هورمون گرلین در کم کردن اشتها کمک کننده بوده و با جلوگیری از پرخوری موجب لاغری و کم شدن وزن اشخاص می شود. متخصصان پیشنهاد می کنند که هر روز صبح چهار قاشق غذا خوری شاهدانه را به وعده صبحانه افزوده و میل کنید.

مناسب برای پوست و مو :

شاهدانه را به شکل روغن شاهدانه برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات محافظت از مو استفاده می کنند.

میزان فشار خون و قلب :

مقدار زیاد آمینو اسید آرژنین موجود در شاهدانه با بالا بردن تولید اکسید نیتریک در بدن به کم کردن فشار خون زیاد و کم کردن خطرات ناشی از بیماری های قلبی کمک می کند. اسید گاما لینولنیک موجود در شاهدانه نیز ویژگی ضد التهابی دارد و در کم کردن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی کمک کننده می باشد. پیشنهاد می شود که هر روز دو قاشق غذا خوری شاهدانه یا پودر شاهدانه را میل نمایید تا در پایین آوردن فشار خون زیاد کمک کند و از مبتلا شدن به مشکلات قلبی پیشگیری نماید.

سیستم گوارشی و معده :

مقدار زیاد فیبر موجود در شاهدانه در بهبود بخشیدن به هضم غذا و درمان معده درد کمک نموده و موجب تقویت و سلامت دستگاه گوارش می گردد.

 پوست شاهدانه و معجزات آن

رفع اسهال و یبوست :

بهتر است بدانید که مقدار زیاد فیبر موجود در شاهدانه خام با بهبود بخشیدن حرکات روده در افزایش مدفوع کمک کرده و در جلوگیری و درمان اسهال و یبوست کمک کننده می باشد.

رفع بی خوابی و افسردگی :

شاهدانه غنی از منیزیم بوده که موجب به وجود آمدن حس آرامش در بدن شده و با بالا رفتن میزان هورمون ملاتونین در درمان بی خوابی کمک کننده می باشد. همینطور مقدار زیاد منیزیم موجود در شاهدانه موجب بالا رفتن میزان سروتونین در خون شده که در درمان استرس و افسردگی کمک کننده می باشد.

پیشگیری از سرطان :

مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید گاما لینولنیک در شاهدانه خام موجب بهبود دستگاه ایمنی بدن شده و برای جلوگیری و درمان سرطان بسیار مفید و موثر می باشد. طبق تحقیقات انجام شده کانابیونئیدهای موجود در برگ شاهدانه می تواند رشد سرطان و متاستاز را در بدن به حداقل برساند.

جلوگیری از روماتیسم و آرتروز :

مطالعات انجام شده مشخص کرده است که ویژگی های ضدالتهابی دانه های شاهدانه در جلوگیری و درمان آرتروز و روماتیسم مفید و موثر می باشد. همینطور کارشناسان دریافتند که شاهدانه و روغن شاهدانه تاثیرات ضد روماتیسمی دارد و می تواند به رفع و درمان بیماران ابتلا یافته به آرتروز و روماتیسم کمک کننده باشد. به منظور درمان هر روز یک قاشق غذا خوری روغن شاهدانه بخورید.

کاهش پوکی استخوان :

شاهدانه دارای مقدار زیادی کلسیم می باشد که موجب بهبود و مقاومت استخوان ها شده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به حداقل می رساند.

درمان سندروم قبل از قاعدگی :

طبق بررسی های انجام شده مشخص شده است که نشانه های سندروم قبل از قاعدگی به احتمال خیلی زیادی به وسیله آلرژی به هورمون پرولاکتین به وجود می آید. اسید گاما لینولنیک موجود در شاهدانه می تواند اثرات پرولاکتین را به حداقل برساند و به درمان سندروم قبل از قاعدگی کمک کند.

حتماً بخوانید:

رفع کم خونی و کاهش استرس :

از دیگر خواص پوست شاهدانه این است که مقدار بالایی آهن دارد که با بالا بردن میزان تولید گلبول های قرمز خون در درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی و رفع نشانه های این بیماری همچون ضعف عضلانی، خستگی و سردرد کمک کننده می باشد.

عوارض و مضرات مصرف شاهدانه

اشخاصی که از ناهنجاری های خونریزی در رنج و ناراحتی به سر می برند یا داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند حتما پیش از مصرف شاهدانه با پزشک متخصص مشورت نمایند.
استفاده بیش از اندازه گیاه شاهدانه موجب تار شدن دید، سر درد و معده درد می شود.
اشخاصی که از بیماری های قلبی رنج می برند بایستی این گیاه را زیر نظر پزشک استفاده کنند چرا که استفاده زیاد آن موجب پایین آمدن میزان فشار خون، بالا رفتن تپش قلب و خطرات پس از آن می شود.
به طور کلی باید در استفاده از گیاه شاهدانه تعادل را رعایت نمود چرا که استفاده زیاد و طولانی مدت آن حالت بی تفاوتی و اختلال شخصیت را به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا