دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره طرز تهیه و ویژگی های سرکه سیب

سرکه سیب و تمام خواص باورنکردنی “سرکه سیب”

تاریخ تمدن بشری بیش از 5000 سال را گواهی می دهد که انسان به موضوع تخمیر میوه ها و تبدیل آن ها به مواد ثانویه پی برده و با هدف یا بدون هدف به انواع سرکه های میوه ای دست یافته است، امروزه انواع سرکه های میوه شامل: سرکه سیب، سرکه انگور، سرکه خرما، سرکه هندوانه و …. در خانوارهای ایرانی تهیه و مورد مصرف در کنار غذاهای اصلی قرار می گیرد.

ولی از میان تمام سرکه های میوه ای سرکه سیب چه در تهیه دسر، غذاها و ترشی ها و چه به دلیل خواص درمانی جایگاه خاصی دارد. با طرز تهیه سرکه سیب در این مقاله از دلگرم همراه ما باشید.

چند روش جذاب برای تهیه و استفاده از سرکه سیب

چرا سرکه سیب ؟؟

سیب یکی از کامل ترین و با ارزش ترین میوه هاست، میزان قند مناسب، املاح کامل، ویتامین ها و دیگر مواد به شکلی در این میوه وجود دارد که واقعا همتا ندارد. طعم مطبوع، مواد دلپذیر و احساس لذتی که از خوردن آن بوجود می آید نمونه ندارد.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی و سنتی

  1. ابتدا مقدار مناسب سیب درختی را تهیه و توجه داشته باشید که سیب ها مانده و پلاسیده نباشد، سیب هایی نباشد که به مدت طولانی در سردخانه ها مانده است.
  2. سیب تازه ، سیب فصل باشد پس از شستشو و خشک کردن آن ها به برش های چهارقسمتی تقسیم و سپس هسته و دستک سیب را جدا و به هر وسیله ممکن آن ها را تبدیل به پوره سیب نمائید.
  3. این عملیات پوره سازی می تواند توسط چرخ گوشت، دستگاه های سبزی خوردکن و حتی آب میوه گیری انجام شود.
  4. توجه داشته باشید اگر از دستگاه آب میوه گیری استفاده نمودید مجددا آب سیب و پوره را با هم مخلوط نمائید.
  5. پس از اینکه پوره شما آماده شد آن ها را درون ظرف مناسب که بهترین آن ها ظروف سفالی لعاب دار و در صورت عدم دسترسی از ظروف پلی اتیلن مرغوب واریز نمائید و با زدن ضربه به ظرف اطمینان حاصل نمائید که هیچ گونه هوائی درون پوره ها نیست.
  6. پس از اتمام این عملیات دو یا سه عدد سیب را که شسته نشده است ولی ظاهر تمیز دارد را رنده کرده و روی پوره ها داخل ظرف بریزید.
  7. سپس درب ظرف را باید پارچه توری چشم بلبلی محکم ببندید و ظرف را در محل مناسب که دمای آن بین 20 الی 25درجه باشد قرار دهید.

نکته مهم جهت تهیه سرکه سیب

  • از قرار دادن ظرف محتوی پوره سیب در برابر تابش مستقیم نور خورشید و یا مجاورت مستقیم بخاری یا رادیاتور خودداری نمائید چون باکتری های مولد سرکه در دمای بیش از 28 درجه و کمتر از 16 درجه بالای صفر قادر به فعالیت نیستند.
  • از افزودن هرگونه مواد دیگرهمانند نمک و یا سایر افزودنی ها به پوره ها و نیز از هم زدن پوره ها خودداری نمائید.
  • پس از این اقدام فرآیند تغییر آرام آرام شروع و پس از دو هفته بوی سرکه به مشام می رسد و نهایتا ظرف مدت حداکثر 60 روز پوره سیب تبدیل به سرکه مطبوع و مورد نظر شما خواهد شد. که پس از صاف کردن قابل استفاده است.
  • موادی که در هنگام صاف کردن در صافی باقی می ماند را در ظرف شیشه ای دهان گشاد ریخته و در جای خنک برای اضافه کردن به پوره سرکه سال بعد نگه داری نمائید و اگر سرکه ها را در بطری قرار می دهید.
  • پس از محکم کردن درب بطری ها در جای تاریک و خنک نگه داری و به تدریج مصرف نمائید سرکه سیب به دست آمده از این طریق دارای عیار اسید استیک 5/5- 5 درصد خواهد بود توجه داشته باشید این عیار را بعدا لازم داریم.

مواد مهم و حیاتی سرکه سیب

  1. املاح شامل: پتاسیم، کلسیم، سدیم، فسفر، منیزیم، آهن، فلوئور
  2. ویتامین ها شامل : اکثر ویتامین های محلول در آب B1 ، B2 ،A ، C ، E ، PP
  3. اسیدها شامل : اسید سالیک ، اسید استیک

تأثیرات شیمی حیاتی سرکه سیب (بیو شیمیائی)

  • ویتامین های موجود در سرکه سیب باعث افزایش سوخت و ساز، بالابردن جذب آهن از سایر موادغذایی تنظیم غدد درون ریز و برون ریز بدن انسان و نهایتا شادابی و نشاط را هدیه می نماید یا به عبارت دیگر سرکه سیب دوستدار سیستم «ایکس» بدن است.
  • املاح موجود در سرکه سیب شما مثلا پتاسیم باعث آرامش عصبی، املاح آهن دار باعث کاهش کم خونی، فسفر موجود آن باعث تاثیر مثبت روی مغز، کلسیم جلوگیری از پوکی استخوان ها و فلوئور باعث سختی استخوان ها بویژه مینای دندان می گردد.
  • اسیدهای موجود در سرکه سیب باعث کنترل اسیدهای چرب و چربی ها اشباع شده ، کاهش کلسترول بد بدن و از بین بردن باکتری های مضر و در سیستم گوارش شده و سلامتی سیستم گوارش بدن انسان را تضمین می نماید.

همه چیز درباره طرز تهیه و ویژگی های سرکه سیب

بیشتر بخوانید :

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

سرکه موز : طرز تهیه و ۶ خاصیت و کاربرد بی نظیر سرکه موز

۲ مرحله اساسی جهت تهیه سرکه انگور سنتی

سرکه بالزامیک : طرز تهیه سرکه بالزامیک + خواص

طریقه مصرف سرکه سیب

به هر بهانه ای باید مقدار معینی سرکه سیب در رژیم غذایی روزانه ما قرار بگیرد خواه در تهیه ترشی ها، همراه با سالادهای فصل و بعنوان یک نوشیدنی روزانه همراه با آب و عسل.

استفاده از سرکه سیب برای مصارف خارجی

  • سرکه سیب یک ضدعفونی کننده طبیعی است می تواند قارچ های پوست، مو ناخن را از بین ببرد ماساژ قسمت های مختلف بدن اکثر چین و چروک های پوست بدن را حذف کرده و پوست بدن را تمیز و شاداب می نماید و بوی بد عرق بدن را حذف می کند.
  • در سطرهای بالا اشاره شد که سرکه سیب خانگی شما دارای عیاری اسیدی 5/5- 5 درصد می باشد که بطور خالص نمی توان در مصارف خارجی استفاده کرد درصد اسیدی سرکه سیب برای مصرف خارجی 0/1 (یکدهم )درصد آن.

طرز تهیه سرکه سیب برای مصارف خارجی

برای تهیه محلول 0/1 (یکدهم) درصد سرکه سیب کافی است که در یک لیوان آب حدود 125 سی سی فقط مقدار «2» سی سی سرکه سیب اضافه شود و سپس بدن، مو، صورت پس از اتمام استحمام بخوبی ماساژ داده شود و بدون آبکشی کردن بدن را خشک نمود.

موارد منع مصرف سرکه سیب

مصرف سرکه برای دوستان سفر اول که در حال روش کاهش تدریجی هستند توصیه نمی شود ولی این دوستان لازم است در سفر دوم سرکه سیب را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند زیرا همانطوریکه در سطرهای بالا گفته شد سرکه سیب به پایدار نمودن غدد درون ریز کمک می کند اما شستشوی بدن و ماساژ پوست در سفر اول ایرادی ندارد.

در صورتیکه در ظرف محتوی پوره شما پشه های ریزی دیده شد هیچ ایرادی ندارد این ها بعنوان پشه میوه و یا پشه سرکه یا مگس سرکه می باشند که کار فرآیند تبدیل سیب به سرکه را عهده دار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا