دسته‌بندی نشده

همه علل درد لگن در بارداری و روش های درمان آن

درد لگن در بارداری و راهکارهای ساده درمان آن

درد لگن یکی از دردهای شایعی است که در دوران بارداری بسیاری از خانم ها را آزار می دهد این درد تاحدودی طبیعی است ولی در صورتی که بیش از حد آزاردهنده باشد باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید.

در واقع در دوران بارداری سطح هورمون ها و رباط های در حال کشش و اندام ها در حال تغییر هستند تا جایی برای رشد جنین شما باز شود، و همین امر موجب ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن از جمله لگن می شود. اما گاهی اوقات دردها علائم خطری هستند که باید بعد از احساس آن ها سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

درد لگن در بارداری

درد لگن یکی از مشکلات دوران بارداری است

علت های شایع درد لگن در بارداری چیست؟

از حرکت آرام مفاصل لگن گرفته تا فشار وزن جنین در حال رشد شما باعث ایجاد این دردها می شود.اگر دردی که تجربه می کنید قطع نمی‌شود یا علائمی مانند خونریزی ، ترشح غیرمعمول یا گرفتگی شدید دارید، بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرید.

عملکرد سمفیز پوبیس (SPD)

درد کشاله ران در باردرای را «اختلال عملکرد استخوان شرمگاهی یا SPD »می نامند. سطح استروژن، پروژسترون و ریلکسین (که به کشش رباط ها و عضلاتتان برای زایمان کمک می کند) در دوران بارداری افزایش می یابد. «هبا شاهد» (فیزیوتراپیست متخصص در زمینه سلامت زنان و لگن) می گوید: “افزایش این هورمون ها باعث آرامش درد و نرم تر شدن رباط های لگن شده و مفاصل را شروع به تحرک بیشتر می کنند.”

مفصل جلوی لگن شما که« سمفیز پوبیس »نام دارند، ممکن است کشیده و ناپایدار شود و همین امر درد لگن را ایجاد می کند. شاهد می گوید :« درد می تواند خیلی زود بعد از شروع بارداری شروع شود، اما معمولاً تا اواخر بارداری شما شدیدتر می شود. برخی از خانمها دوست دارند از کمربندهای مخصوص لگن استفاده کنند، این کار می تواند به ثبات لگن و کاهش دردشان کمک کند.

درد های ناحیه شکم و لگن

ممکن است ازهفته ۸ تا ۱۲ بارداری دردهایی مانند گرفتگی عضلات را تجربه کنید و احساس کنید که دردتان شبیه به عادت ماهیانه است. تا زمانی که خونریزی وجود نداشته باشد ،این درد خطرناک نیست و نشانه بزرگ شدن رحم است.« دکتر استنلی گرین اسپن» می گوید : «احتمالاً در اولین بارداری خود بیشتر از بارداری های بعدی این درد را تجربه خواهید کرد».

درد لیگامان گرد

با شروع سه ماهه دوم بارداری، ممکن است احساس درد در پهلو هایتان کنید ؛ زیرا رباطی که از بالای رحم به سمت کشاله ران حرکت می کند، کشیده می شود. «دکتر سوزان مریل-ناچ» (متخصص زنان و زایمان در سن دیگو) می گوید: « معمولاً زنان این درد را در هنگام راه رفتن یا بلند شدن از صندلی احساس می کنند چرا که رحم، رباط ها را خم کرده و می کشد.» برای کاهش این درد بهتر است به پهلو دراز بکشید. این درد باید در هفته ۲۴ ام از بین برود.

دیاستاز رکتوس

دیاستاز رکتوس هنگامی اتفاق می افتد که عضلات رکتوم شکمی شما در دوران بارداری از هم جدا شوند؛ این عامل می تواند باعث درد لگنی مشابه با SPD شود. شاهد توضیح می دهد: “عضلات شکم شما از استخوان سینه به استخوان شرمگاهی شما متصل می شود و با تغییر هورمون ها، عضلات شکم کشیده می شوند.”

دیاستاز رکتوس در دوران بارداری بسیار شایع است. در صورت بروز آن پزشک احتمالاً بعد از زایمان انجام برنامه ورزشی در خانه را پیشنهاد می کند. به ندرت اتفاق می‌افتد که موارد شدید دیاستاز رکتوس، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

فشار وزن کودک شما

هنگامی که در سه ماهه سوم بارداری خود قرار دارید، ممکن است شروع به احساس فشار در ناحیه لگن خود کنید ؛زیرا وزن جنین شما روی اعصابی که از واژن شما به پاها می رود فشار وارد می کند. دکتر مریل-ناچ می گوید: “این درد به طور معمول با حرکت شما اتفاق می افتد مانند: زمانی که قدم می زنید یا در اتومبیل سوار شده اید، زیرا با انجام این حرکات کودک تکان می خورد.” برای کمک به رفع ناراحتی به یک طرف دراز بکشید و استراحت کنید.

کیست های تخمدان

به دلیل تغییر در نحوه ایجاد تخمک یا آزاد شدن تخمدان ممکن است کیست تخمدان ایجاد شود که بسیار رایج، غیر سرطانی و به طور کلی بی ضرر است. این کیست ها می توانند در دوران بارداری بزرگتر شوند و فشاری که رحم در حال رشد روی تخمدان های شما وارد می کند ، می تواند باعث درد مداوم شود.

در صورت پارگی کیست، ممکن است ناگهان درد شدت یابد. در صورت داشتن سابقه کیست تخمدان با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند سونوگرافی انجام دهد تا اطمینان حاصل کرده که کیست بزرگ نشده است.

در موارد نادر ، کیست می تواند پیچ خورده باشد. این پیچ خوردگی یک وضعیت جدی است که معمولاً بعد از فعالیت های ناگهانی یا سخت مانند: دویدن برای گرفتن اتوبوس یا انجام رابطه جنسی رخ میدهد.

دکتر گرین اسپن می گوید: “بیمار مبتلا به پیچ خوردگی معمولاً درد غیرقابل تحملی را تجربه می کند. این درد بسیار تیز، شدید و مداوم است و ممکن است حالت تهوع، استفراغ و تعریق در بیمار به وجود بیاورد.” اگر شک دارید که رحمتان دچار پیچ خوردگی شده، فوراً با پزشکتان تماس بگیرید.

درد لگن به دلیل

​کیست تخمدان در دوران بارداری می تواند باعث درد لگن شود

انقباضات براکستون هیکس

فشار یا سفت شدن لگن که مانند دردی می آید و می رود، می تواند در نتیجه انقباضات معمولی باشد، اما اگر به صورت پراکنده و عموماً دردناک نباشند به احتمال زیاد از زایمان واقعی خبری نیست و دچار انقباضات براکستون هیکس شده اید. این انقباضات “تمرینی” تقریباً در هفته۲۰ ام و با کم آبی بدن اتفاق می افتد، بنابراین برای رفع آن حتماً آب زیادی بنوشید. (اگر دراز بکشید و شکم خود را به آرامی نوازش دهید، رحم شما سفت می شود و سپس درد آرام می شود.)

این انقباضات باید به خودی خود از بین بروند ، اما اگر به مدت دو ساعت بیش از چهار انقباض داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید. دکتر مریل-ناچ می گوید: “وقتی ما در مورد زایمان زودرس به طور کلی قبل از ۳۷ هفته بارداری صحبت می کنیم، به دنبال انقباضات در هر ۱۵ دقیقه یا نزدیک تر هستیم که بیش از دو ساعت ادامه یابد. حتی اگر بیمار مثانه خالی داشته باشد و دراز کشیده باشد، نیز انقباضات زایمان را احساس می کند”.

عفونت ادراری (UTI)

به گزارش« مارس دیمز»، تا ۱۰ درصد از مادران در دوران بارداری خود عفونت ادراری (UTI) را تجربه می کنند.« دکتر لیندا چامبلیس» (رئیس متخصص زنان و زایمان در بیمارستان سنت جوزف و مرکز پزشکی در ققنوس) می گوید: «علائم معمول عفونت ادراری شامل :اضطراب ناگهانی برای ادرار کردن، درد یا سوزش ادرار و ادرار خونین است. اما برخی از بیماران مبتلا به UTI درد شکمی را نیز تجربه می کنند.

وی می افزاید: “نگرانی از UTI در دوران بارداری به این دلیل است که آنها می توانند باعث عفونت در کلیه های شما شوند که این موضوع خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش می دهد.” این یکی از دلایلی است که پزشک شما در هر معاینه ،ادرارتان را آزمایش می کند تا علائم باکتری هایی که منجر به عفونت ادراری می شوند را بررسی کند. خبر خوب این است که اگر UTI زود تشخیص داده شود با آنتی بیوتیک ها به راحتی قابل درمان است.

درد لگن به علت یبوست

یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است و می تواند باعث ایجاد درد یا ناراحتی در لگن شود. (هورمون های بارداری حرکت دستگاه گوارش را کند می کنند، و قرص آهنی که دکترتان تجویز کرده است هم ممکن است باعث ایجاد یبوست شود.)

برای رفع یبوست مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات خام بخورید. دکتر گرین اسپن پیشنهاد می کند که اگر رعایت این موارد به شما کمک نکرد، می توانید از نرم کننده مدفوع یا شیاف گلیسیرین استفاده کنید.

ولوودینیا در دوران بارداری

ولوودینیا وضعیتی است که باعث درد مزمن در ناحیه روده و واژن می شود، اما منبع مشخصی ندارد. این بیماری در اثر عفونت تروما ( جراحت ) یا آسیب دیدگی ایجاد نمی شود و با این وجود درد می تواند واقعاً شدید و غیر قابل تحمل باشد.

تشخیص آن دشوار است و حتی اگر پزشک آن را به درستی تشخیص دهد، بسیاری از خانمها به صورت امری ممنوع و با بی احتیاطی تحت درمان قرار می گیرند ؛ زیرا منبع درد به گونه ای نیست که پزشکان بتوانند آن را مشاهده یا آزمایش کنند. اگر ولوودینیا داشته باشید ، استفاده از بی حسی اپیدورال می تواند به درد زایمان و راحتی زایمان کمک کند.

علت درد لگن در بارداری چیست

فشار حاصل ار رشد جنین می تواند باعث درد لگن شود

آیا درد لگن در دوران بارداری می تواند جدی باشد؟

برخی از خانم ها در دوران بارداری با عوارض جدی مواجه می شوند که این عوارض باعث ایجاد انواع مختلف درد می شود. اگر درد لگنی دارید که با علائم خاصی مانند تب و خونریزی همراه است ،حتما سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. در اینجا دلایل جدی تر درد لگن در دوران بارداری آورده شده است.

درد لگن به علت سقط جنین

«دکتر پاتریک داف» (استاد و مدیر برنامه اقامت در گروه زنان و زایمان در دانشگاه فلوریدا در گینزویل) می گوید:« وقتی زنان در سه ماهه اول با درد شکم مواجه شدند ، همیشه باید نگران سقط جنین باشند!».

دلیل این امر تأسف آور این است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند. علائم سقط جنین شامل خونریزی و گرفتگی است که می تواند ریتمیک یا شبیه گرفتگی قاعدگی باشد.

درد لگن به علت زایمان زودرس

اگر دچار کمردرد و فشار لگنی مداوم هستید که می آید و می رود، ممکن است در حال زایمان باشید. دکتر مریل ناچ می گوید: “قانون من این است که اگر شما چهار دفعه یا بیشتر انقباض در یک ساعت، داشته باشید و این انقباضات دو ساعت ادامه داشته باشند و حتی بعد از ادرار کردن و دراز کشیدن هم دردتان آرام نشود، باید معاینه شوید.” اگر این علائم قبل از هفته ۳۷ ام اتفاق بیفتد، زایمان زودرس محسوب می شود.

درد لگن به علت حاملگی خارج رحمی

به گزارش« مارس دیمز »: «بارداری های خارج رحمی یا لوله ای، که در آن تخمک در جایی غیر از رحم ( اغلب در لوله فالوپ ) قرار می گیرد در ۱ در ۵۰ مورد بارداری اتفاق می افتد.» در هر صورت بعید نیست که شما حاملگی خارج رحمی داشته باشید و ممکن است در طی هفته های ششم و دهم بارداری درد و خونریزی شدید را تجربه کنید، زیرا لوله رحم متورم می شود. زنانی که بیشتر در معرض حاملگی خارج رحمی قرار دارند کسانی هستند که قبلا آن را تجربه کرده اند یا جراحی لگن، شکم یا لوله فالوپ انجام داده اند.

کسانی که عمل« اندومتریوز» داشته اند ، دستگاه داخل رحمی (IUD) را در رحم خود قرار داده اند و یا دچار عفونت لگنی شده اند هم شامل این افراد هستند. به نظر می رسد استفاده از ابزار های مصنوعی در رحم باعث میشود که رحم شکل طبیعی خود را از دست بدهد و همین موضوع احتمال حاملگی خارج از رحمی را افزایش می دهد.

حاملگی خارج رحمی نمی تواند ادامه یابد و نیاز به درمان فوری دارد. «لیندا چمبلیس» (مدیر ارشد زنان و زایمان در سنت جوزف) می گوید : «اگر تست بارداری مثبتی داشتید اما هنوز بارداری خود را با آزمایش خون تایید نکرده اید و درد شکم داشتید ، باید بلافاصله توسط پزشکتان معاینه شوید».
پزشکتان می تواند سونوگرافی را انجام دهند تا تأیید کنند که تخمک در رحم کاشته شده است یا خیر.

درد لگن به دلیل قطع شدن جفت

جفت شما منبع اکسیژن و مواد مغذی برای کودک شما است. جفت معمولاً بالای دیواره رحم کاشته شده و تا زمان تولد نوزاد جدا نمی شود. در موارد نادر (از هر ۲۰۰ تولد ۱ عدد) جفت می تواند از دیواره رحم جدا شود و این یک عارضه خطرناک است که بیشتر در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد.

دکتر داف ،درد ناشی از جراحات جفت را دردی شدید، مداوم و به تدریج وخیم تر شده (در قسمت تحتانی شکم )توصیف می کند. رحم ممکن است سفت شود (اگر به شکم فشار بیاورید تو نمی رود) و ممکن است خون تیره و قرمزی ترشح شود که به صورت لخته نباشد.

در بعضی موارد، ممکن است یک زن هنگام جدا شدن جفت مجبور به زایمان شود. در این حالت پزشک معمولاً توسط« سزارین اورژانسی» نوزاد را به دنیا می آورد. در صورت خفیف بودن جدا شدگی، ممکن است پزشک اجازه دهد که بارداری ادامه یابد یا ممکن است زایمان واژینال را انجام دهد. زنان در معرض خطر این عارضه شامل افرادی هستند که دارای سابقه قطع جنین هستند یا فشار خون بالا، «پره اکلامپسی »و «ترومای شکمی» دارند.

استراحت و کاهش درد لگن

استراحت ممکن است به کاهش درد لگن کمک کند

درد لگن به دلیل فیبروم رحم

فیبروم رحم رشد غیر سرطانی رحم است. این فیبروم ها در طول سالهای باروری شما رایج هستند و حاملگی می تواند باعث بزرگ شدن فیبروم ها و آسیب به آن ها شود . دکتر گرین اسپن می گوید: “هنگامی که یک فیبروم به سرعت رشد می کند، می تواند از جای خود خارج شود و انحطاط ایجاد کند و باعث ایجاد درد شود.” وی در ادامه گفت: “بیشتر اوقات، در دوران بارداری با این فیبروم ها با احتیاط برخورد می کنیم و به آن ها دست نمی زنیم ، اما در برخی اوقات مجبور به جراحی هستیم تا بتوانیم کاری کنیم که بارداری ادامه پیدا کند.”

درد لگن به دلیل پارگی رحم

این مورد بسیار نادر است، اما به هر حال ممکن است اتفاق بیفتد، به خصوص اگر شما زخمی از سزارین قبلی یا سایر جراحی های شکمی دارید که بهبود نیافته است. اگر این اتفاق بیفتد احساس درد شدید ناگهانی در جایی که زخم قبلی وجود داشته می کنید و این می تواند برای مادر و کودک فاجعه بار و به طور بالقوه کشنده باشد!

پارگی هایی که در دوران زایمان اتفاق می افتند معمولاً به نوعی آسیب به شکم وارد می کنند. دکتر گرین اسپن می گوید: “هیچ راهی برای جلوگیری از پارگی رحم وجود ندارد.با این وجود اگر بیمار یک عامل خطر برای پارگی داشته باشد، پزشک باید مراقب بوده و علائم وی باید جدی گرفته شود، به خصوص اگر در اواخر بارداری درد ایجاد شده و بدتر شود” .

درد لگن به علت فشار خون بالا

براساس « بنیاد پره اکلامپسی » آمریکا، ۵ تا ۸ درصد کل زنان باردار به فشار خون بالا و سایر اختلالات دیگر در فشار خون دچار می شوند. فشار خون بالا می تواند هر زمان بعد از هفته ۲۰ ام به بعد بارداری ایجاد شود و به همین دلیل پزشک شما در هر قرار معاینه، فشار خون شما را بررسی می کند.

علائم فشار خون بالا با مقدار پروتئین در ادرار مشخص می شود. از آنجا که فشار خون بالا، عروق موجود در رحم که( اکسیژن و مواد مغذی جنین را تأمین می کند) محدود کرده، ممکن است رشد کودکتان را کند کند.

فشار خون بالا همچنین خطر پارگی جفت را افزایش می دهد. هنگامی که فشار خون بالا شدت یابد، می تواند با درد در قسمت بالای شکم شما و همچنین تهوع، سردرد، تورم و اختلالات بینایی همراه باشد. اگر مشکوک به فشار خون بالا هستید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

درد لگن به دلیل پیچ خوردگی تخمدان

یکی دیگر از دلایل غیر ممکن اما جدی بروز درد این است که تخمدان های شما ممکن است پیچ خورده باشند. این پیچ خوردگی می تواند در هر لحظه اتفاق بیفتد اما بیشتر در مراحل اولیه بارداری رخ می دهد.

«دکتر گرینسپان »می گوید: “تخمدان ها مانند دوک نخ ریسی هستند، بنابراین می تواند روی خود پیچ بخورند و خون خود را قطع کنند.” یکی از عوامل تورم تخمدان ،القاء تخمک گذاری است زیرا باعث بزرگ شدن تخمدان ها می شود. علائم این بیماری شامل درد زیر شکم، تهوع و تب است.

درد لگن به دلیل آپاندیسیت

حتی اگر باردار باشید می توانید دچار التهاب آپاندیس شوید. در این مواقع معمولاً در قسمت تحتانی شکم خود احساس درد خواهید کرد. دکتر مریل ناچ می گوید: “آپاندیسیت در دوران بارداری می تواند آزار دهنده باشد ؛زیرا هرچه بیشتر به وزن جنینتان افزوده می شود، آپاندیس در شکمتان دردناک تر خواهد شد.” برای جلوگیری از خطر پارگی آپاندیس نیاز به عمل اورژانسی دارید.

درد لگن به علت سنگ کلیه

اگر هنگام اپیلاسیون ،درد در طرف پایین شکمتان احساس کردید، ممکن است دچار سنگ کلیه شده باشید. دکتر مریل ناچ می گوید: “در این مواقع معمولاً زنان را تحت نظارت قرار می دهیم و فقط منتظر می مانیم که سنگ از بین برود.” اگر مشکوک به سنگ کلیه هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

​ ​درد لگن در دوران بارداری

می توانید از مسکن هایی که دکتر تجویز می کند برای کاهش درد لگن استفاده کنید

علائم بروز درد لگن در بارداری چیست؟

یادتان باشد که محل بروز درد لگن و شدت آن از هر مادر بارداری به مادر دیگر کاملاً متفاوت است؛ این نوع درد در بدن برخی از زنان می‌تواند از یک طرف آغاز شده و به سمت دیگر بدن حرکت کند یا این که می‌تواند مانند درد کلیه بوده و به طور ناگهانی، در بدن این مادران تیر کشیده و دوباره ناپدید شود. علائم و نشانه‌های عمومی بروز درد لگن در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • احساس درد شدید در ناحیه پشت بدن، کمر، زانوها، کشاله ران و ناحیه شکم مادر باردار
  • احساس سوزش و بروز درد شدید در منطقه لگن مادر باردار

البته، میزان این درد در طول انجام حرکات مختلف بسیار بالا بوده و با انجام پیاده‌روی در سطوح ناهموار یا طی مسافت‌های طولانی، صعود از پله‌ها، نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی، حرکت دادن زانوها در هنگام ورود و خروج از ماشین یا استفاده از وان حمام و در زمان انجام مقاربت جنسی به شدت افزایش می‌یابد.

همچنین، میزان درد لگن زنان باردار اغلب در شب بدتر شده و اگر زن حامله در طول روز فعال باشد، علائم این بیماری با افزایش وزن جنین درون رحم او و ایجاد تغییر در مرکز ثقل بدن افزایش خواهد یافت. این اتفاقات نیز به علت ترشح هورمون آرام‌بخش در بدن زنان، در دوران بارداری رخ داده و معمولاً رباط‌ها را نرم می‌کند تا اجازه دهد که نوزاد کوچک به راحتی از ناحیه لگن مادر خارج شود.

درد لگن در طول روز

درد لگن تحت تاثیر فعالیت های روزانه می تواند بیشتر شود

چگونه می‌توان درد لگن را در بارداری تشخیص داد؟

اگر به عنوان یک زن حامله در منطقه لگن خود احساس درد و ناراحتی کردید، حتماً نزد دکتر متخصص زنان و زایمان بروید. او به طور کامل وضعیت بدن شما را بررسی کرده و منشأ درد را تعیین خواهد نمود.

در چنین مواردی، دادن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزمره یا انجام حرکات ورزشی خاص ممکن است باعث شود که منشأ درد شما مشخص شده و پزشک، بعد از تشخیص درست، روش درمان مناسب را در نظر بگیرد. درد لگن زنان باردار، معمولاً توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان با عنوان “سیاتیک” شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که فیزیوتراپیست می‌تواند علت دقیق این مشکل را بهتر از هر دکتری مشخص کند، زیرا نگاه دقیقی به داخل عضلات و مفاصل لگن زنان باردار انداخته و منشأ درد را به راحتی تعیین می‌کند.

تشخیص علت درد لگن

پزشک می تواند علت درد لگن را مشخص کند

روش‌های درمان درد لگن در بارداری

لازم است بدانید که درد لگن زنان در دوران بارداری قابل درمان بوده و این افراد می‌توانند میزان درد بدن خود را با رعایت چند نکته ساده، در خانه مدیریت کنند. البته انجام تمرینات ورزشی خاص و تغییر در شیوه زندگی زنان حامله نیز می‌تواند به کاهش درد لگن زنان باردار و بهبود وضعیت بدن این افراد کمک شایانی بکند.

با مراجعه زن حامله به یک فیزیوتراپیست، او معمولاً منشأ اصلی درد لگن را مشخص نموده و روند درمان مناسب را برای بهبود وضعیت بدن بیمار شروع می‌کند. انواع روش‌های درمانی مختلف برای مدیریت درد لگن زنان در 9 ماه دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • در هنگام مواجه شدن با درد لگن، از انجام حرکاتی که سبب تشدید درد در این ناحیه از بدن شما می‌شود، اجتناب کنید. همچنین، بهتر است مادران باردار، موقعیت بدن خود را در هنگام استراحت، حرکت کردن یا انجام فعالیت‌های روزانه در وضعیت درستی قرار داده؛ بدین ترتیب درد موجود در ناحیه لگن خود را کاهش دهند.
  • به خاطر بسپارید که انجام برخی تمرین‌های ورزشی خاص نیز می‌تواند میزان درد موجود در ناحیه لگن و کمر زنان را در 9 ماه دوران بارداری کاهش داده و به حرکت راحت این افراد کمک کند. در واقع، انجام این حرکات به تقویت عضلات کف لگن زنان باردار کمک کرده و با حفظ تعادل بدن، ستون فقرات این افراد را در موقعیت پایداری نگه می‌دارد.
  • درمان دستی درد لگن زنان باردار که به روش ماساژ دادن بیمار اعمال می‌شود، شامل تنظیم مجدد مفاصل به صورت دستی بوده و در چندین جلسه مختلف انجام می‌شود. این روش تا زمانی ادامه می‌یابد که عضلات مادر باردار به اندازه کافی قوی شده و بتواند مفاصل بدن را در حالت مناسبی حفظ کند.
  • استفاده از روش‌های تسکین درد مانند TENS (تحریک الکتریکی اعصاب زیر پوستی) برای بهبود وضعیت بدن زنان باردار
  • هیدروتراپی که شامل انجام تمرینات ورزشی خاص در آب بوده و انجام آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی به کاهش درد ناحیه لگن زنان در دوران بارداری کمک کند.
  • استفاده از طب سوزنی که توسط پزشک متخصص طب سوزنی انجام می‌گیرد، نیز در بهبود وضعیت بدن زنان مبتلا به درد لگن مؤثر است.
  • کمک گرفتن از حمام آب گرم، کیسه آب داغ و یخ، با توجه به شرایط بدنی بیمار و میزان درد موجود در لگن او، می‌تواند تا حد زیادی به کاهش درد ناحیه لگن زنان در دوران بارداری کمک کند.
  • استفاده از کمربند مخصوص، جهت پشتیبانی از ناحیه کمر و لگن زنان در دوران حاملگی

کاهش درد لگن با ورزش

برخی حرکات ورزشی درد لگن را تسکین می دهد

تمرینات ورزشی برای کاهش درد لگن در بارداری

جالب است بدانید که انجام بعضی تمرینات ورزشی سبک و خاص در دوران حاملگی می‌تواند درد ناحیه لگن زنان را تسکین دهد؛ اما شما باید قبل از انجام این تمرینات حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

البته، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که در چنین مواردی، انجام حرکات کششی و تقویت عضلات پشت کمر، ناحیه کمر و لگن تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود. حرکات ورزشی مفید برای کاهش درد لگن زنان در 9 ماه دوران بارداری عبارتند از:

کاهش درد لگن با حرکت ورزشی پل

زنان حامله می‌توانند با فشار دادن کف لگن خود بر روی زمین، به همراه دم؛ سپس بیرون دادن این ناحیه همراه با بازدم، ناحیه کمر و لگن خود را تقویت کنند. البته داخل نگه داشتن لگن و باسن برای مدت 2 تا 3 ثانیه و تکرار این حرکت ورزشی برای اثربخشی کامل آن ضروری می‌باشد.

کاهش درد لگن با حرکت ورزشی هیپ

برای انجام این حرکت ورزشی، چهار دست و پا بر روی زمین قرار گرفته؛ سپس یک پای خود را به سمت بالا و پایین حرکت داده و بکشید. تکرار این حرکت ورزشی نیز برای کاهش درد لگن زنان در دوران بارداری مفید است.

حرکت ورزشی مخصوص پاهای زنان باردار برای کاهش درد لگن

برای انجام این حرکت ورزشی، روی یک سمت بدن قرار گرفته؛ سپس پای بالایی خود را به سمت سینه کشش دهید. با فشار دادن، عضلات پا، باسن و کف لگن به حالت قبلی خود برمی‌گردند. این حرکت را برای چند بار در روز تکرار نمایید.

البته نوع دیگری از حرکات ورزشی نیز برای تقویت عضلات کمر و لگن زنان باردار وجود دارد که در آن، فرد بر روی یک طرف بدن خود قرار گرفته و پاها را صاف بلند می‌برد. البته میزان بالا بردن پاها نباید زیاد باشد. سپس آن را به آرامی پایین آورده و این حرکت را تکرار می‌کند. علاوه بر این موارد، مادر

حامله می‌تواند از تمرینات تقویتی کف لگن، کگل، کشش گربه و پل مچ پاها نیز استفاده نموده و به پایداری این ناحیه از بدن خود کمک کند.

درد لگن و ورزش

تمرینات پا می تواند به کاهش درد لگن در بارداری کمک کند

چگونه می‌توان با درد لگن در بارداری مقابله نمود؟

شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید میزان درد موجود در ناحیه کمر و لگن خود را با انجام اقدامات مختلف کنترل کنید. این اقدامات عبارتند از:

  1. تا آنجا که درد موجود در لگن، به شما اجازه می‌دهد، فعال مانده و کارهای روزمره خود را انجام دهید. البته، در میان انجام این فعالیت‌ها، هر زمان که لازم شد، حتماً استراحت کنید.
  2. سعی کنید با تغییر موقعیت بدن خود، از نشستن به حالت ایستاده، در طول انجام یک فعالیت، میزان درد را در ناحیه کمر و لگن خود کاهش دهید.
  3. خوابیدن در طول شب بر روی یک طرف بدن و قرار دادن بالش برای حمایت از شکم و پاها در دوران بارداری زنان، به منظور کاهش درد لگن این افراد بسیار مفید است.
  4. از روش‌های مختلف برای صعود از پله‌ها استفاده نمایید؛ مثلاً اگر هنگام بالا رفتن از راه‌پله، ابتدا از پای بدون درد خود استفاده می‌کنید، در مرحله بعدی از پای دیگر برای این کار استفاده کنید.
  5. از انجام فعالیت‌هایی مانند خم شدن برای بلند کردن اشیا سنگین از روی زمین یا حمل کردن هر چیزی اجتناب نمایید، زیرا انجام این کارها فشار زیادی بر روی ناحیه لگن شما وارد خواهد نمود.
  6. در حین راه رفتن، به جای برداشتن گام‌های بلند، اندازه گام‌های خود را کوتاه‌تر برداشته و این کار را با حوصله بیشتری انجام دهید.
  7. به عنوان یک زن حامله از نشستن در یک موقعیت خاص، برای مدت طولانی خودداری کنید.
  8. قبل از خندیدن، سرفه یا عطسه، عضلات کف لگن را درگیر کرده و این اعمال را با هوشیاری کامل انجام دهید.
  9. از صندلی‌هایی برای نشستن استفاده کنید که دارای پشتی مطمئنی هستند. در غیر این صورت، لازم است از کمربندهای خاصی برای حمایت از پشت کمر خود در 9 ماه دوران بارداری استفاده کنید.
  10. در صورتی که می‌خواهید از تختخواب خود بیرون بیاید، ابتدا کنار تخت نشسته و زانوهای خود را بر روی زمین قرار دهید.
  11. فراموش نکنید که استفاده از کفش‌هایی با پاشنه کوتاه در 9 ماه دوران بارداری، جهت پشتیبانی از قوس کمر زنان حامله الزامی است.
  12. به عنوان یک زن حامله برای انجام فرایند ماساژ، قبل از زایمان، حتماً از یک متخصص درمانگر کمک بگیرید.

روش خوابیدن و درد لگن

نوع خوابیدن می تواند باعث کاهش درد لگن شود

آیا درد لگن بر روند زایمان تأثیر می‌گذارد؟

لازم است بدانید که درد ناحیه لگن مادران باردار به هیچ وجه فرایند انجام عمل زایمان طبیعی را در بدن این افراد تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ اما اگر هنوز هم در مورد وضعیت بدن خود نگران هستید، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان در این باره صحبت نموده و گزینه مناسبی را برای تولد نوزاد خود انتخاب کنید.

دکتر، در چنین مواردی، چند موقعیت مختلف را برای تولد واژینالی نوزاد به بیمار خود ارائه خواهد داد. همچنین، خود مادر حامله می‌تواند برای درک درست موقعیت تولد کودک، به دکتر کمک کند، زیرا در برخی موارد، مبتلا شدن زنان باردار به درد لگن می‌تواند باز کردن پاها را جهت تولد نوزاد خیلی دشوار کند. در مورد درد شدید، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان مجبور شود برای کمک به تولد کودک از روش‌های مصنوعی استفاده کند.

با همه این تلاش‌ها، در نهایت اگر رحم مادر باردار بر اثر وجود درد در ناحیه کمر و لگن، به حالت طبیعی خود بازگردد، پزشک از روش سزارین برای تولد نوزاد استفاده خواهد کرد. البته، این راهکار به طور کلی آخرین گزینه درمانی محسوب شده و می‌تواند در روند بهبودی درد کمر و لگن مادر نیز بسیار مؤثر باشد.

چگونه می‌توان میزان درد لگن در بارداری پایین آورد؟

درد لگن مادران باردار نوعی بیماری است که در چند هفته یا چند ماه پس از تولد کودک خود به خود از بین می‌رود. البته شانس ماندگاری درد کمر و لگن پس از انجام عمل زایمان، در صورتی که شرایط بدنی فرد در دوران بارداری وخیم باشد، بسیار بالا است.

با این حال، درد خفیف این ناحیه از بدن زنان زائو ممکن است قبل از شروع دوره قاعدگی، به علت ترشح هورمون‌هایی (استروژن و پروژسترون) که بر روی چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارند، از بین برود.

آیا درد لگن در بارداری‌های بعدی نیز مشاهده می‌شود؟

بله همان‌طور که قبلاً اشاره شد، درد لگن می‌تواند در بارداری بعدی زنان نیز دوباره عود کند، اما اگر فرد بیمار در فاصله بین دو حاملگی به اندازه کافی ورزش نموده و سلامت عضلات خود را تقویت کند، خواهد توانست به طور مؤثری میزان درد لگن را در بارداری فعلی خود مدیریت کند.

پس در نظر داشته باشید که فاصله بین دو حاملگی، زمان مناسبی برای کم کردن وزن و کاهش درد لگن می‌باشد. همچنین، جالب است بدانید که تقویت عضلات شکمی و لگن زنان در هر زمانی، باعث کاهش شدت درد لگن این افراد در دوران بارداری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

علت و درمان سریع درد استخوان های لگن چیست؟

علت و درمان درد لگن در زنان

۱۰ ورزش مناسب برای کاهش دردهای بارداری و زایمان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا