دسته‌بندی نشده

هر شب با قرآن/ جایگاه نماز در نهضت عاشورا کجاست؟

هر شب با قرآن/ جایگاه نماز در نهضت عاشورا کجاست؟

هر شب با قرآن/ جایگاه نماز در نهضت عاشورا کجاست؟

امام حسین علیه السلام حاضر می‌شود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود، ولی ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدّس سید الشهدا بر روی نی قرآن می‌خواند، یعنی سر از بدن جدا می‌شود ولی سر و دل از قرآن جدا نمی‌شود.

اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سورهٔ خود (بقره) می‌فرماید: «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة» (۱) و همچنین در کوچک‌ترین سورهٔ خود (کوثر) از نماز سخن به میان می‌آورد، امام حسین علیه السلام آن را اقامه می‌نماید. «اَشهد انّک قد اقمت الصلوة» (۲)

اگر قرآن می‌فرماید: «و ارکعوا مع الراکعین» (۳)، امام حسین‌علیه السلام نماز را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می‌کند.

اگر قرآن نحوهٔ اقامه نماز در میدان جنگ را به پیامبرصلی الله علیه وآله آموزش می‌دهد؛ «و اذا کنتَ فیهم فاقمت لهم الصلوة فلتقم طائفةٌ منهم معک ولیأخذوا اسلحتهم…» (۴)، امام حسین‌علیه السلام در میدان جنگ نماز را اقامه می‌فرماید.

اگر قرآن نماز را به عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرّفی و مؤمنان را امر به استعانت از آن می‌فرماید: «استعینوا بالصبر و الصلوة» (۵)، امام حسین‌علیه السلام نیز در بحبوحهٔ جنگ و مشکلات آن، از نماز استعانت می‌جوید.

اگر قرآن اقامهٔ نماز را در اوّل وقت سفارش می‌فرماید؛ «اقم الصلوة لدلوک الشمس» (۶)، امام حسین علیه السلام نماز ظهر عاشورا را در اوّل وقت اقامه فرمودند.

اگر حضرت عیسای مسیح‌علیه السلام تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شده‌اند؛ «و اوصانی بالصلوة و الزکوة ما دمت حیّا» (۷)، امام حسین‌علیه السلام نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.

اگر قرآن از کسانی که تجارت، آن‌ها را از نماز غافل نمی‌سازد، ستایش می‌کند؛ «رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر اللّه و اقام الصلوة» (۸)، راجع به امام حسین‌علیه السلام چه باید گفت که حتّی حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.

امام حسین علیه السلام نه تنها خود نماز خواند که نمازهای نمازگزاران را نماز کرد. در حدیث می‌خوانیم: سه چیز موجب قبولی نماز است: حضور قلب، نماز نافله و تربت سیدالشهدا.

امام حسین علیه السلام به خواهرش زینب علی‌ها السلام می‌فرماید: در نمازت به من دعا کن.

نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود؛ «اقیموا الصلوة» و امام حسین علیه السلام با آنکه می‌توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز بپا داشت.

هنگام اقامهٔ نماز در ظهر عاشورا، ۳۰ تیر به سوی حضرت‌‌ رها شد، یعنی در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده تقریبا یک تیر به امام پرتاپ شد.

به راستی نماز چیست که در عصر تاسوعا هنگامی که به سید الشهداعلیه السلام پیشنهاد حمله می‌شود، حضرت طی چند نوبت گفتگو جنگ را یک روز به تأخیر می‌اندازند و می‌فرمایند: «انّی اُحبّ الصلوة» و نفرمود: می‌خواهم نماز بخوانم، بلکه فرمود: من نماز را دوست دارم. بسیاری از ما نماز می‌خوانیم، ولی چقدر نماز را دوست داریم؟

زراره از امام صادق علیه السلام در باره کعبه پرسید: ده‌ها سال است که هرگاه دربارهٔ حج و کعبه از شما سوال می‌کنم، پاسخ جدیدی می‌دهید، علم شما به کجا متّصل است؟ امام فرمودند: آیا می‌خواهی کعبه‌ای که هزاران سال قبل از آدم بوده با چند کلمه اسرارش تمام شود.

این در حالی است که کعبه و تمامی اسرار و رموز آنکه امام به آن اشاره فرمودند، تنها قبلهٔ نماز است و قبله، یکی از شرایط نماز!!

امام حسین علیه السلام حاضر می‌شود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود، ولی ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدّس سید الشهدا بر روی نی قرآن می‌خواند، یعنی سر از بدن جدا می‌شود ولی سر و دل از قرآن جدا نمی‌شود.

عزادارن حسینی! ظهر عاشورا در هر کجا هستید، به یاد امام حسین علیه السلام و آخرین نماز کربلای او، همراه با حضرت مهدی (عجل‌اللَّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نماز ظهر عاشورا را باشکوه و با اخلاص بپا دارید.

اشاره‌ها:
۱) بقره، ۳.
۲) زیارت عاشورا.
۳) بقره، ۴۳.
۴) نساء، ۱۰۲.
۵) بقره، ۱۵۳.
۶) اسراء، ۷۸.
۷) مریم، ۳۱.
۸) نور، ۳۷.

منبع: مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا