دسته‌بندی نشده

نحوه کاشت و نیازهای گل ابری آبی

معرفی گل ابری آبی

گل ابری(liss flower) گیاهی است یکساله، سریع الرشد، بادوام و بومی آمریکای جنوبی. این گیاه گل‌های رنگارنگ زیبایی دارد که چون عمر آنها طولانیست به همین دلیل، به اسم Ageratum نامیده شده است، یعنی همیشه جوان. گل‌های آن به رنگ آبی، ارغوانی، صورتی، بنفش و سفید است و آنقدر رشد دارد که کل بوته را می‌پوشاند. گل ابری آبی جزء گل‌های بوته ای یکساله می‌باشد که با توجه به گل‌های زیادی که بر روی بوته می‌نشیند، مناسب کاشت اطراف حاشیه باغچه می‌باشد.

مراقبت از گل ابری بسیار آسان است حتی برای باغبانان تازه کار. زیبایی قابل توجه و عمر زیاد گل‌ها باعث شده است که این گیاه به عنوان گیاه زینتی ارزشمندی شناخته شود. گل مناسبی برای ردیف جلو حاشیه است، ولی چون پر رشد است، اگر به همراه گل‌های کوتاه مانند و غیره کشت شود بر آن‌ها چیره می‌شود. از تابستان به گل می‌نشیند و برای مدت قابل ملاحظه ای یعنی تا اواخر آبان و پیش از شروع یخبندان گل می‌دهد. حتی در آذر ماه گل ابری در باغ جلب توجه می‌کند.

معرفی گل ابری آبی

نحوه کاشت بذر گل ابری آبی

کشت و تکثیر گل ابری از طریق بذر انجام می‌شود. برای این منظور بذرها گل ابری را به دو صورت کاشت مستقیم بذر در زمین و یا کاشت بذر در گلدان برای نشاء کشت می‌نمایند. برای کاشت بذر گل ابری معمولاً از اواخر یخبندان (بهمن و اسفند) به بعد 6 تا 8 هفته قبل از انتقال به محیط باز شروع به کاشت بذر در خزانه و یا سینی نشاء می‌کنند و بذرها نیز پس از طی 7 الی 15 روز جوانه می‌زنند.

در روش نهال یا نشا بذر را در اوخر بهمن ماه در گلدان میکارند، ولی در روش کاشت مستقیم، بذر را مستقیم در اوایل فصل بهار در زمین اصلی کشت می‌کنند. بستر کشت مخلوطی از خاک برگ و شن و یا پیت ماس و کوکوپیت و ماسه است، بذرها را بر روی سطح خاک پاشیده و به آرامی آنرا به سطح خاک فشار می‌دهیم طوری که بذرها به خاک بچسبد. سپس با اسپری آب را بر روی سطح خاک اسپری می‌کنیم در طول مدت جوانه زدن باید مراقب بود سطح خاک مرطوب باشد.

پس از چند روز شاهد جوانه زدن بذرها خواهیم بود و پس از 4 تا 6 برگی شدن گیاه و متعادل شدن دمای محیط بیرون (دمای شب حداقل از 10 درجه کمتر نشود) به باغچه منتقل می‌کنیم. برای تغذیه بهتر گیاه جوان در دوران رشد بهتر است از کود رشد مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد. بذرها را در گلدان‌هایی با عمق کم و در دمای 10 تا 15 درجه بکارید و رو ی آن حدود نیم سانت ورمی کمپوست بریزید، سپس با پوشش نایلونی بپوشانید تا رطوبت آن زیاد شود.

نحوه کاشت بذر گل ابری آبی

فاصله بوته‌ها را 30 سانتیمتر در نظر بگیرید. بهتر است قبل از کاشت بذرها بستر خاک را خیس کنید. نکته قابل توجه در مورد این گیاه اینکه؛ برای داشتن گل‌های متعدد و با کیفیت و تحریک گیاه برای گلدهی زیاد بهتر است فواصل بوته‌ها از یکدیگر کمی بیشتر در نظر گرفته شود. برای داشتن تراکم مناسب معمولاً میزان بذر را کمی بیشتر در نظر گرفته و پس از سبز کردن اقدام به تنک کردن و اصلاح تراکم می‌‎نمایند.

منبع : nazboo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا