دسته‌بندی نشده

نحوه مصرف و کاربردهای رنگ شاپان

رنگ شاپان چیست؟ معرفی حلال رنگ شاپان

رنگ شاپان یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های زیرکار (روکش) و یک مدل خاص از قیر است که برای رنگی کردن چوب به کار می‌رود. این رنگ جزو دسته آستری‌ها در نقاشی ساختمان محسوب می‌شود. نمی‌توان آن را به تنهایی به کار برد و در لایه‌های بعدی رنگ آمیزی باید از مواد دیگر نیز استفاده کرد.

رنگ‌های شاپان بیش‌تر در دو رنگ مشکی و قهوه‌ای در دسترس است. با ما همراه باشید تا به معرفی رنگ شاپان بپردازیم و اطلاعاتی را در خصوص نحوه مصرف و کاربردهای آن شرح دهیم.

رنگ شاپان چیست

رنگ شاپان چه کاربردی در رنگ کاری چوب دارد؟

از رنگ شاپان برای رنگ کاری چوب استفاده می‌کنند و در اکثر مواقع برای رنگ‌ کردن انواع روسی چوب‌ها کاربرد دارند. این چوب‌ها کرمی یا نخودی هستند و به وسیله رنگ‌های شاپان قهوه‌ای رنگ می‌شوند. از مزیت‌های این رنگ می‌توان به مناسب بودن قیمت آن اشاره کرد. افراد حرفه‌ای و استادان صنعت چوب رنگ‌های شاپان را برای کارهایی از قبیل مرمت و بازسازی وسایل چوبی به کار می‌برند.

هنگام خرید رنگ‌های شاپان روی جلد آن را به دقت مطالعه کنید تا رنگی درست را خریداری کنید. از آنجایی که فهمیدن تفاوت رنگ قهوه‌ای و مشکی شاپان سخت است و هر دو تقریبا به یک رنگ می‌باشند، در انتخاب آن دقت کنید.

حلال رنگ شاپان

در اینجا موثرترین حلال رنگ شاپان که بنزین است را برای شما توضیح و روش استفاده از آن را آموزش می‌دهیم. بنزین هم فسریع خشک می‌شود، سبب می‌شود تا رنگ غلظت بالای خودش را حفظ کند. از بنزین برای حلال بودن رنگ شاپان استفاده می‌کنند؛ چرا که بر خلاف سایر مواد خیلی راحت و آسوده مواد غیرحلال را حل می‌کند.

شاپان چیست؟ چه کاربردی در رنگ کاری چوب دارد؟

از دیگر نکات مثبت استفاده از بنزین برای حلال رنگ شاپان این است که به خورد چوب نمی‌رود و لایه‌ای ایجاد نمی‌کند. به همین علت باید از حلال فرار مانند بنزین به علت تبخیر شدن زودهنگام آن استفاده کرد. علاوه بر آن بنزین سطح چوب را نیز چرب نمی‌کند.

نحوه استفاده از رنگ‌های شاپان

برای استفاده و به کار بردن رنگ شاپان مراحل زیر را انجام دهید: (به دلیل مضر بودن بنزین حتما در حین کار از دستکش استفاده نمایید.)

کمی بنزین را در ظرفی بریزید.
به آرامی رنگ شاپان را درون ظرف بریزید.
در حین وارد کردن رنگ، ترکیب را هم بزنید. (بهتر است از دستکش پلاستیکی استفاده کنید و برای بهتر حل شدن رنگ شاپان آن را ورز دهید.)
تا جایی که رنگ شاپان در بنزین حل شود به هم زدن ادامه دهید.
اگر به رنگ روشن نیاز دارید، بنزین بیشتری بریزید. اگر هم به رنگ پررنگ‌تری احتیاج دارید، از مقدار کمتری استفاده کنید.

نحوه استفاده از رنگ‌های شاپان

روش اجرای رنگ شاپان بر روی چوب

به طور کلی سه روش برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

به کار بردن قلم مو برای اجرای رنگ شاپان روی چوب

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بهتر است هنگام اجرای رنگ شاپان بر روی چوب به دلیل استفاده از بنزین به عنوان حلال، دست شما به صورت مستقیم با آن تماس نداشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما استفاده از قلم مو است.

البته قبل از استفاده از این ابزار برای شاپان کاری چوب، بهتر است به این نکته توجه کنید که ممکن است رد قلم مو بر روی چوب بیفتد که این اتفاق امری ناخوشایند است.

حتماً بخوانید:

در پی این اتفاق ممکن است قسمتی که با قلم مو رنگ شده است، تیره شود و باعث شود تا بین رنگ‌های روی چوب تفاوت ایجاد شود. می‌توانید برای تمیز کردن رد به جا مانده از قلم مو، از یک پارچه تمیز استفاده کنید. با استفاده از مقداری پارافین نیز می‌توانید این خطوط را کم کنید.

استفاده از پارچه در رنگ آمیزی شاپان

این راه یکی از متداول‌ترین راه‌کارهای رنگ آمیزی رنگ شاپان روی چوب محسوب می‌شود. معمولا برای انجام این کار استفاده پارچه تنظیف توصیه می‌شود. شما می‌توانید از پارچه زیر پیراهنی مردانه مصرف کنید. این پارچه از پرز کمی برخوردار است و دیگر نگران بر جای ماندن پرز‌های پارچه بر روی چوب نخواهید بود.

نحوه استفاده از رنگ‌های شاپان

البته این روش با اینکه نسبت به روش قبل کار نهایی بهتری را به شما ارائه می‌دهد، امکان برخورد دست شما با بنزین وجود دارد. به همین علت بهتر است تا از دستکش استفاده کنید تا کوچک‌ترین مشکلی برای شما پیش نیاید.

به کار بردن پیستوله رنگ پاش برای اجرای رنگ شاپان روی چوب

پیشنهاد می‌شود در صورت امکان دو روش قبل را برای اجرای رنگ شاپان روی چوب به کار ببرید. به کار بردن پیستوله رنگ پاش ممکن است کار تمیز و یکسانی را در پایان کار به شما ارائه ندهد.

همچنین به دلیل بزرگ بودن، کنترل آن سخت خواهد بود و درصد خطا بالا می‌رود. اگر از پیستوله رنگ پاش استفاده می‌کنید حتما به‌طور یکنواخت آن را حرکت دهید و اصلا دو یا چند بار روی یک قسمت پیستوله نکشید؛ زیرا باعث سایه و روشن شدن کار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا