دسته‌بندی نشده

آش کلم ارومیه (یرتخلی یا تورشوله آش)

آش کلم ارومیه (یرتخلی یا تورشوله آش)، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

آش کلم ارومیه (یرتخلی یا تورشوله آش)

آش کلم ارومیه (یرتخلی یا تورشوله آش)

مواد اولیه :
برای 4 نفر
لوبیا چیتی پخته شده 1 پیمانه
نخود پخته شده 1 پیمانه
سماق یا آبغوره به مقدار دلخواه
بلغور گندم 1 پیمانه
نعناع داغ به میزان لازم
برنج 1 پیمانه
کلم برگ سفید خرد شده 500گرم
پیاز پوست کنده و سرخ شده 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 ق غ
نعناع خشک خرد شده 2 ق غ
جعفری خرد شده 2 ق غ
نمک – فلفل – زردچوبه به مقدار لازم

این آش غذای سنتی و محلی شهر ارومیه است و یرتخلی در زبان ترکی به معنای پاره پاره ست. نام دیگر این غذا تورشوله آش نیز می‌باشد.

طرز تهیه:
بلغور را پاک کنید و از چند ساعت قبل خیس کنید و برنج را هم با کمی نمک و آب بذارین چند ساعتی خیس بخوره.

در قابلمه پیاز داغ درست کنید بلغور خیس خورده را با هفت هشت لیوان آب بذارین بپزه. وقتی بلغور پخت برنج خیس خورده، کلم برگ خرد شده و را اضافه کنید و بذارین مواد با هم پخته بشن. در قابلمه را کامل نذارین که موادتون سر نره.رب گوجه را در کمی روغن تفت بدین، بهش زردچوبه،نمک و فلفل بزنید و به آش اضافه کنید.

بعد نخود و لوبیا رو اضافه میکنیم.

نعناع و جعفری خرد شده را هم به آش اضافه کنید و بنابر ذائقه ی خودتان به مقدار دلخواه شیره سماق یا آبغوره به آش اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد.

آش را تو ظرف مورد نظر بریزید و روش را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

روش تهیه شیره سماق: ۳۰۰ گرم سماق خوشه‌ای را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت روی حرارت جوشانده سپس در صافی بریزید و مجددا آب آنرا بجوشانید و از آب جوشیده به دست آمده به عنوان شیره سماق استفاده کنید. (پودر سماق آماده‌ای که روی کباب می‌ریزند برای این کار مناسب نیست چون رنگ غذا تیره میشود).

کلم: خداحافظ کم خونی

کلم سرشار از ویتامینC، بتاکاروتن و آهن است و باعث تولید گلبول‌های قرمز بیشتری می‌شود. برای همین هم می‌تواند با کم خونی مقابله کند.

روش مصرف

برگ‌های کلم را بشویید و خردشان کنید. سپس آن‌ها را در مخلوط کن یا آب‌میوه‌گیری انداخته و آبشان را بگیرید. به مدت 3 هفته روزانه یک لیوان از این آب کلم میل کنید.

کلم و آرتروز

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که خانواده‌ی کلم‌ها و سبزیجات غده‌ای برای پیشگیری از آرتروز موثر است. کلم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «گلوکوزینولات» است که غضروف استخوان‌ها را تقویت کرده و از سایش آن‌ها پیشگیری می‌کند.

روش مصرف

بهتر است هر هفته حداقل دو مرتبه کلم خام به عنوان سالاد میل کنید. اگر کلم پخته دوست دارید بهتر است که آن را بخارپز کنید.

کلم قرمز برای درمان برونشیت

اگر کلم باشد گلودرد مجالی برای جولان ندارد. کلم قرمز خواص ضدالتهابی فوق‌العاده قوی دارد که باعث درمان برونشیت شده و گلو درد را تسکین می‌دهد.

روش مصرف

روزانه 1 تا 2 لیوان آب کلم قرمز بنوشید.

کلم: بهترین سبزی برای مقابله با سرطان

همه‌ی کلم‌ها برای مقابله با سرطان مفیدند. کلم‌ها حاوی «بیوفلاونوئیدها»، «ایندول‌ها» و «مونوترپن‌ها» هستند. این عناصر شیمیایی قادرند با تومورها مقابله کرده و بدن مان را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در امان نگه دارند. نتایج بیشتر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کلم برای مقابله با سرطان ریه و دستگاه گوارش بسیار مفید است.

روش مصرف

به عقیده‌ی محققان برای استفاده از خواص ضد سرطانی کلم باید هر هفته حداقل یک مرتبه کلم میل کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا