دسته‌بندی نشده

مضرات چای سیاه مانده چیست؟ چای کهنه دم چه ضررهایی دارد

چای یکی از نوشیدنی هایی است که مردم ایران و برخی نقات جهان تقریبا هر روز آن را مصرف می کنند. این محصول به قدری محبوب است که بخش بزرگی از زمین های کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده است. مصرف چای سیاه فواید بسیاری برای بدن دارد. البته مانند تمام مواد غذایی دیگر، زیاده روی در مصرف چای سیاه مضراتی نیز دارد.

اما وقتی چای سیاه مانده را مصرف می کنید مضرات آن از فواید بیشتر می شود. پس بهتر است تا حد امکان از مصرف چای مانه بپرهیزید. شاید در همین ابتدای مقاله “مضرات چای سیاه مانده چیست؟ چای کهنه دم چه ضررهایی دارد” بهتر باشد بدانید، که چای ای که بیشتر از حدود ۱۲ دقیقه دم بکشد به عنوان چای مانده یا کهنه دم شناخته می شود.

گونه های چای مختلف هستند که این تفاوت باعث می شود که هر کدام به زمان متفاوتی برای دم کشیدن نیاز داشته باشند. به همین علت 12 دقیقه برای چای مانده دقیق نست. اما به طور میانگین نوشیدنی چای بعد از 12 دقیقه دم کشیدن کهنه دم می شود.

در چه شرایطی چای مانده است؟ و راه جلوگیری چیست؟

ما می توانیم چای خود را به گونه ای نگهداری کنیم که مدت زمان طولانی دوام بیارد. به طور مثال شما می توانید نوشیدنی خود را در مدت های طولانی بعد از تهیه استفاده کنید. اما باید دقت کنید که بعد از دم کشیدن چای اجازه ندهید که در دفعات داغ کردن مجدد، این نوشیدنی به دمای بالای 80 درجه برسد. چون در دمای بالا پروسه دم کشیدن چای مجددا شروع می شود.

بنابراین اگر به توضیحات بالا عمل کنید و چای در این مدت در شرایط عادی باشد. نوشیدنی شما حداکثر تا 7 یا 8 ساعت بعد از تهیه کهنه دم است. البته شما می توانید این نوشیدنی داغ دلچسب را در یخچال نگهداری کنید تا بتوانید تا 3 روز نیز از آن ستفاده کنید.

چای سیاه کهنه دم

مضرات مصرف چای کهنه دم

مصرف چای در حالت عادی با مضراتی همراه است. اما اگر چای مانده باشد و دارای اسانس و یا رنگ های مصنوعی نیز باشد، این مضرات چند برابر می شوند.

  1. ایجاد زخم معده و تحریک ترشح اسید معده (به صورت کلی ترشح بیش از حد اسیدمعده به خودی خود دارای مضرات زیادی است.)
  2. افزایش خستگی در بدن
  3. ایجاد سموم مضر برای انسان
  4. افزایش سطح کلسترول خون
  5. افزایش احتمال ابتلا به دیابت

حال فرض کنید چای مانده مصرفی بسیار غلیظ و داغ باشد. در این صورت عوارض دو چندان شده و خطرات فراوان دیگری در انتظار مصرف کننده خواهد بود. حال بهتر است تا با برخی از مضرات استفاده افراطی از چای کهنه دم را مرور کنیم:

  1. ایجاد مشکلات فراوان برای سلامتی دهان و دندان های شما مانند زردی و پوسیدگی دندان ها، بروز زخم های دهانی و …
  2. افزایش احتمال بروز انواع سرطان (به طور خاص سرطان مری)
  3. احتمال ابتلا به سوء هاضمه در افراد مصرف کننده بسیار بالا می رود
  4. ابتلا به کم خونی، این مورد به شکل گسترده در این گروه از افراد دیده می شود.
  5. ایجاد مشکلات قلبی و عروقی برای فرد مانند گرفتگی رگ ها و …
  6. افزایش ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی
  7. احتمال ایجاد اختلالات در بینایی فرد
  8. بالا بردن ریسک ابتلا به فراموشی (آلزایمر)
  9. و …

نتیجه گیری

مصرف چای در زمان ابتدایی روز می تواند به افزایش شادابی ما در طول روز کمک کند. همچنین به رفع تلخی دهان در ابتدای صبح نیز کمک می کند. اما به طبع استفاده بیش از حد از هر چیزی می تواند باعث بروز مضراتی شود. حال آن که مانده و کهنه دم باشد، بنابراین این مضرات دوچندان می شود.

پس سعی کنید اجازه ندهید چای شما بیشتر از 12 دقیقه دم بکشد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا