جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت های اصلی چای ماچا و چای سبز از لاغری تا چربی سوزی_657bbb2f58772.jpeg
تفاوت های اصلی چای ماچا و چای سبز از لاغری تا چربی سوزی_657bbb2f58772.jpeg

تفاوت های اصلی چای ماچا و چای سبز از لاغری تا چربی سوزی

سرفصل های این مقاله

فرق چای ماچا و چای سبز در چیست ؟

چای ماچا چیست ؟

چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش‌رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است. رنگ آن سبز زمردی است. این چای در ژاپن با آسیاب‌های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.

ژاپنی‌ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی نیز استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهمی که کم‌تر ذکر می‌شود این است که کلمه‌ی «ماچا» به فرم پودرشده‌ی گیاه چای «تنچا» (tencha 碾 茶 茶) گفته می‌شود.

علت منحصر به فرد بودن پودر ماچا نحوه کشت ویژه‌ی آن است. درختچه‌های چای سبز ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی رفته و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره‌ی ماچا را پدید می‌آورند.

کشاورزان ژاپنی در حدود اواسط اردیبهشت‌ماه، سایبان‌هایی چوبی و با چهارچوب‌های آلومینیومی بر روی درختچه‌های ماچا ایجاد می‌کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه‌های ماچا به حدود 60 تا 75 درصد کاهش پیدا کند.

این عمل، باعث بالا رفتن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از طریق افزایش اسیدآمینه‌ها در آن می‌شود. برداشت چای ماچا در ژاپن با مراسم خاصی همراه است.

ماچا چیست ؟ خواص چای ماچا از لاغری تا بهترین زمان مصرف این چای

چای سبز چیست ؟

چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می‌آید. در فرایند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می‌پذیرد. چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد. نوع ژاپنی آن به اوچا (به ژاپنی: 緑茶) معروف است.

چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.

(میزان کمتری کافئین دارد بین ۲۰ تا ۳۰، و کمتر مضر است) به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته‌است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است.

هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها است.

آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی شود؟

مقایسه چای ماچا و چای سبز

تفاوت چای سبز و ماچا در چیست ؟

چای سبز و ماچا، هر دو از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia Sinensis) گرفته شده اند. چای سبز معمولا به صورت خشک شده موجود است، اما ماچا به پودر تبدیل می گردد.

ماچا در واقع برگ چای سبزی است که به شکل پودر درآمده است. ماچا بسیار بیشتر از چای سبز معمولی تغلیظ (کنسانتره) شده است. به همین دلیل تنها کافی است ½ یا 1 قاشق چای خوری پودر ماچا را به یک فنجان بیافزایید.

هنگامی که چای ماچا می نوشید، در حقیقت کل برگ چای سبز را می نوشید و این در حالیست که زمان نوشیدن چای سبز، برگ ها دست نخورده باقی می مانند.

در تولید چای سبز معمولی، پروسه طولانی تری طی می شود که شامل قرار دادن برگ ها در معرض نور خورشید و خشک شدن آن ها می باشد.

در مقابل، شاخ و برگ ماچا به طور ویژه ای تحت پوشش نگهداری می شوند تا سطح کلروفیل (سبزینه) و اسید آمینه های موجود در برگ ها افزایش یابند.

در خصوص مزه می توان گفت طعم هر دوی آن ها کمی به تلخی می گراید. با این حال، ماچا طعم و عطر غنی تر و کره ای تری دارد.

ماچا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

آنتی اکسیدان های موجود در برگ چای سبز که با نام EGCG نیز شناخته می شوند و قادر به طور بالقوه ای منجر به کاهش وزن شوند در ماچا به مراتب بیشتر از چای سبز موجود هستند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، میزان EGCG موجود در ماچا سه تا چهار برابر بیشتر از چای سبز معمول است.

EGCG موجود در ماچا متابولیسم شما را حین ورزش با شدت متوسط تا شدید افزایش می دهد، در نتیجه وزن کاهش می یابد.

بر اساس مطالعه ای در سال 2008 بر روی شرکت کنندگانی که به مدت 30 دقیقه دوچرخه سواری کردند، نشان داد که عصاره چای سبز به طور میانگین موجب افزایش 17 درصدی در فرایند چربی سوزی آن ها شده است.

در این مطالعه تنها 12 نفر شرکت کرده بودند؛ بنابراین به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. اما بر اساس همین مطالعه می توان به این نتیجه رسید که مصرف 1 الی 2 فنجان چای ماچا در روز به چربی سوزی و کاهش وزن منجر می شود.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ماچا ممکن است به میزان چهار برابر سوزاندن کالری را افزایش دهد.

با نوشیدن ماچا متابولیسم (سوخت و ساز) چربی های بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود.

چگونه می توان از مزایای کاهش وزن چای ماچا برخوردار شد ؟

شما می توانید با جایگزین کردن چای یا قهوه صبحانه خود با این چای تقویت کننده از مزایای سلامتی آن برخوردار شوید.

جهت بهره مندی از خواص کاهش وزن و لاغری ماچا توصیه می شود آن را بین وعده های اصلی غذا میل کنید.

نوشیدن چای ماچا به عنوان یک میان وعده به شما کمک می کند اشتهای تان را تحت کنترل داشته باشید (البته در کنار یک رژیم غذایی کم کالری). EGCG موجود در ماچا سبب ترشح هورمون هایی می شود که مسئول ایجاد احساس سیری هستند.

جهت افزایش ظرفیت چربی سوزی حین تمرینات ورزشی، 30 دقیقه پیش از شروع ورزش چای ماچا بنوشید. به یاد داشته باشید برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب لازم است از یک رژیم غذایی کم کالری و ورزش پیروی کنید.

فرق چای ماچا و چای سبز
فرق چای ماچا و چای سبز

طرز تهیه چای ماچا

برای تهیه این چای سالم و مفید به موارد زیر نیاز دارید:

  1. 1 قاشق چای خوری پودر ماچا
  2. 1 فنجان آب جوش با دمای 80 درجه سانتی گراد

با استفاده از چای صاف کن یا یک الک کوچک، پودر ماچا را درون ظرفی بریزید. سپس به آرامی آب داغ را به آن بیافزایید.

با استفاده از همزن دستی مخلوط را به صورت ضربدری، و نه دورانی هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در آخر آن را داخل فنجان ریخته و بلافاصله میل کنید.

این روش سنتی آماده سازی چای ماچا می باشد که از فرهنگ چین برخاسته است. شما همچنین می توانید به سادگی پودر ماچا را داخل فنجان ریخته، به آن آب جوش افزوده، به خوبی هم بزنید و نوش جان کنید.

علیرغم تهیه چای می توانید ماچا را به شیر، شیر نارگیل یا شیر بادام نیز اضافه کنید، یا حتی داخل آن کمی عسل بریزید.

بیشتر بخوانید :

چای ماسالا و خواص اعجاب انگیز این نوشیدنی بی نظیر

تعبیر خواب چای : ۳۱ نشانه و تفسیر دیدن چای در خواب

روش کاشت گیاه چای ترش و نحوه برداشت آن

کاشت و تکثیر بوته چای در گلدان و باغچه خانه

چای سفید چیست ؟ ۲۷ خاصیت بی نظیر چای سفید کدامند ؟

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: