دسته‌بندی نشده

مراقبت آسان از پرنده زخمی و صدمه دیده

هنگام مواجه با پرنده زخمی چه کنیم؟

پرنده زخمی دارای نشانه های مختلفی است که این علائم عبارتند از…

۱) وجود خون بر روی پرهای پرنده
۲) مشاهده زخم باز
۳) عدم تعادل در حرکت و عدم توانایی در ایستادن
۴) آویزان بودن یکی از پاهای پرنده
۵) گیر کردن پرنده در تله
۶) زمانی که به پرنده نزدیک می شوید پرواز نمی کند.
۷) پف کردن پرهای پرنده و بی حالی

شیوه گرفتن پرنده زخمی و آسیب دیده

پرنده زخمی را طوری در دست بگیرید که آسیب بیشتری نبیند و استرس زیادی به او وارد نشود. بهترین روش برای این کار، انداختن یک پارچه روی پرنده است. البته اگر پرنده با گلوله شکاری آسیب دیده باشد باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

پرنده زخمی و آسیب دیده توانایی غذا خوردن و هضم غذای سخت را ندارد. از این رو پس از درمان توسط دامپزشک، با استفاده از سرلاک تغذیه می شود.

مراقبت از پرنده زخمی

کمک های اولیه به پرنده آسیب دیده

پس از برخورد با یک پرنده زخمی، اولین کار اقدام به کمک های اولیه می باشد و پس از آن باید سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید. اما چه اقداماتی را میتوان در هنگام مواجهه با پرنده زخمی و آسیب دیده انجام داد؟

بند آوردن و جلوگیری از خونریزی پرنده زخمی

درمان اولیه عمدتأ شامل بند آوردن خونریزی پرنده می شود. اگر خونریزی پرنده قطع نشود ممکن است پرنده طی مدت زمان کوتاهی از زمان ورود آسیب بمیرد به همین منظور اولین اقدام باید بند آوردن خون ریزی پرنده باشد.

برای جلوگیری از خونریزی باید از پودر بند آورنده خون استفاده کنید. در صورتی که پودر خون بند در دسترس ندارید، با قرار دادن مقداری از آرد ذرت یا جوش شیرین می توانید خونریزی را موقتا قطع کنید. قرار دادن پد گاز نیز می تواند به قطع خونریزی کمک کند. همچنین می توانید با مخلوط زاج سفید و آب، خونریزی را بند بیاورید.

درمان شکستگی بال، پر و پای پرنده

اگر پای پرنده شکسته یا آسیب دیده روی آن پماد آنتی بیوتیک بمالید و محل آسیب دیده را باندپیچی کنید. اما اگر بال پرنده دچار آسیب شده است فقط آن را با باند ببندید و به سرعت پرنده را به دامپزشک برسانید. اگر محل آسیب دیده با باند بدون حرکت نگه داشته نشود پرنده با حرکت دادن بال ها آسیب بیشتری به خود وارد خواهد کرد.

نگهداری از پرنده بیمار

درمان پرنده زخمی شده توسط گربه

وقتی پرنده از سوی گربه دچار آسیب شده باشد؛ محل زخم به سرعت دچار عفونت می شود. در این موقعیت باید محل زخم را با هیدروژن پروکسید تمیز نگه دارید. از دادن آنتی بیوتیک به پرنده خودداری کنید زیرا دارو برای پرنده فقط از سوی دامپزشک باید تجویز شود.

برخورد پرنده با یک جسم سخت

در بیشتر مواقع هنگام برخورد پرنده با اجسام سخت مشکل چندانی به وجود نمی‌آید هرچند امکان ضربه مغزی وجود دارد، در یک چنین موقعیتی پرنده را داخل یک قوطی سوراخ دار قرار دهید و پس از آرام شدن آن را رها سازید در این صورت به راحتی پرواز خواهد کرد.
اما اگر آسیب یا شکستگی در بال یا پاها، خونریزی از نوک ، سر و … مشاهده شد، سریعا پرنده را به نزدیک ترین دامپزشک انتقال دهید.

  • نکاتی راجع به درمان پرنده زخمی

اگر با پرنده بسیار کوچکی مواجه شدید که هیچ بال و پری ندارد، جوجه ای است که از آشیانه به پایین پرتاپ شده است. محیط اطراف را بگردید اگر آشیانه را پیدا کردید پرنده را داخل آن قرار بدهید، در غیر اینصورت پرنده را جایی مانند شاخه درخت قرار بدهید که در دسترس گربه نباشد.
حتما پرنده را با دستکش در لانه بگذارید و بدون دستکش به پرنده دست نزنید. در غیر این صورت، والدین به او غذا نداده و او را از لانه بیرون خواهند انداخت.
اگر با پرنده ای مواجه شدید که بسیار کوچک است اما بال و پر دارد، بدانید که در حال یادگیری پرواز است بنابراین کاری به پرنده نداشته باشید.
در زمان مواجه با پرنده آسیب دیده به آرامی آن را داخل یک جعبه سوراخ دار قرار بدهید و از تکان دادن پرنده خودداری کنید. بعضی مواقع پرنده دچار شکستگی نشده اما در اثر تکان دادن آن تا زمان مراجعه به دامپزشک دچار شکستگی بال می شود.
در زمان مواجه با پرندگان وحشی که آسیب دیده اند بسیار محتاط عمل کنید زیرا پرندگان از انسان ها می ترسند و ممکن است به شما آسیب برسانند.

نکاتی برای نگهداری از پرنده

پرنده را در محیطی آرام قرار بدهید تا به او استرس وارد نشود. پرنده را در آفتاب قرار ندهید زیرا دمای بدن او بالا می رود.
برای قطع کردن خونریزی محل زخم را فشار ندهید.
یک حوله سبک روی پرنده بیندازید.
از دادن غذا یا آب به پرنده خودداری کنید. زیرا در شرایط زخمی بودن، پرنده دچار هیپوترمی می شود( زمانی پرنده در این شرایط قرار می گیرد که دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتی گراد رسیده باشد). در بسیاری از موارد شیوه نادرست دادن آب به پرنده باعث مرگ او می شود.
پرنده را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
بعد از تماس با پرنده دست و ناحیه مچ را بشویید.

آیا می توان برای پرنده زخمی از بتادین استفاده کرد؟

خیر برای قطع خونریزی پرنده زخمی یا ضد عفونی کردن زخم، از بتادین استفاده نکنید زیرا زخم را تازه می کند.

حتماً بخوانید:

آیا می توان به پرنده زخمی آنتی بیوتیک داد؟

دامپزشک ممکن است برای پرنده، آنتی بیوتیک آشامیدنی یا تزریقی تجویز کند.

آیا امکان درمان پرنده زخمی در خانه وجود دارد؟

در اغلب موارد خیر. زیرا شما فقط اقدامات اولیه را برای درمان پرنده می توانید انجام بدهید و اگر پرنده نیاز به جراحی داشته باشد باید اقدامات لازم توسط دامپزشک انجام شود.

منبع : طوطی سانان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا