دسته‌بندی نشده

مراحل شستشو برنج ایرانی و خارجی

بهترین روش شستن برنج + دلایل شستن

معمولا کشاورزان در هنگام رشد این محصول برای جلوگیری از آفت ، اقدام به سم پاشی در شالیزار میکنند. این سموم ممکن است که بر روی برنج باقی بماند و در حین گرفتن پوست اولیه آن (شلتوک) باز هم به دانه برنج منتقل شود. این مورد یکی از دلایل شستن برنج قبل از مصرف است.

برنج های شسته شده در صورتی که اصولی شستشو شوند بهتر ری میدهد و مشکل چسبیدگی آنها به هم نیز از کمتر خواهد شد. در صورتی که برنج شسته نشود در هنگام پخت مقدار کف روی آن زیاد خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل این کار تمیز کردن برنج از آفات مانند شپشک برنج است که برخلاف برنج ها روی آب قرار میگیرد و میتوان راحت جداسازی کرد. درباره این موضوع در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

بهترین روش شستن برنج

برنج آفت زده را چگونه بشوریم؟

آفات برنج دو صورت هستند یا کرم هایی هستند که به چند دانه برنج چسبیده اند و شپشک هایی که جدای از برنج هستند. به شما پیشنهاد میکنیم برنج هایی که به کرم ها چسبیده اند را دور بریزید ولی در مورد شپشک ها شما میتوانید در هنگام شستن این آفات را از برنج جدا کنید.

شستن برنج قهوه ای و برنج دودی

برنج قهوه ای به برنجی گفته می شود که هنوز سبوس آن جدا نشده است و تبدیل به برنج سفید نشده است. کارشناسان توصیه میکنند که در صورت شستن این برنج ها مقداری از مواد سبوس برنج از آن جدا خواهد شد اما به نظر برای از بین بردن سموم باید این کار انجام شود.

برنج های دودی نیز در برابر دود که شامل هزاران ماده خطرناک است قرار گرفته است. این برنج ها نیز ممکن است عطر دودی خود را مقداری از دست بدهند اما به آن حدی نیست که مانند برنج سالم باشند.

برنج آفت زده را چگونه بشوریم؟

شستن برنج دارای مراحل مختلفی است که ما آن را به صورت ساده برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. ابتدا مقدار برنج دلخواهی که میخواهید پخت کنید را جدا کرده و در ظرفی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. این مقدار نباید به حدی باشد که برنج از آن بیرون بریزد.
    در این مرحله مقداری پوست شلتوک برنج و مواد ناخاصلی و برنج های پوک بر روی آب قرار میگیرند. این عمل را دو تا سه بار انجام داده و ناخالصی های برنج را دور بریزید.
  2. در مرحله بعد برنج را با انگشتان خود به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه بهم بزنید. سپس آب را اضافه کرده و دور بریزید. این عمل را نیز بیش از ۱ بار انجام دهید.
  3. در مرحله بعد نیز بهم زدن برنج ها را با مقداری آب انجام داده و مشاهده میکنید که آب روی برنج ها شفاف است. در غیر این صورت مراحل دو و سه را بار دیگر انجام دهید تا آبی نسبتا شفاف را مشاهده کنید.

حتماً بخوانید:

لازم به ذکر است که شستن برنج ایرانی و خارجی دارای تفاوتی نیست. تمام این مراحل را میتوانید با برنج خارجی نیز انجام دهید.

منبع : بانک اطلاعاتی برنج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا