دسته‌بندی نشده

فواید شگفت انگیز دمنوش سیب و دارچین برای رفع خستگی و سلامت بدن

مهمترین خواص شفابخش دمنوش سیب و دارچین

دمنوش نوعی نوشیدنی است که در آن قسمتی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب هستند، بصورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از گذشته بسیار دور، مصرف دمنوش در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن، ایران و… رواج داشته اما پس از مدت‌ها، دورباره بازار این دمنوش‌های گیاهی حسابی داغ شده و شرکت‌های مختلف اقدام به تهیه و تولید انواع دمنوش گیاهی و دمنوش لاغری دمنوش آرامش‌ بخش و… نموده‌اند و مجموعه‌ای از گیاهان دارویی و میوه‌ها را در قالب بسته‌های زیبا و جذاب با تحت همین عنوان به افراد ارائه می‌دهند.

هر نوع دمنوشی خواص مخصوص به خود را دارد و حتما قبل از استفاده از هر نوع، بایدها و نبایدهای آن باید توسط مصرف‌کننده مطالعه شود.

مواد لازم برای تهیه دمنوش سیب و دارچین

سیب 1 عدد
هل 1 ق مرباخوری
دارچین 1 ق مرباخوری
زنجبیل ½ ق مرباخوری
عسل 2 ق مرباخوری

طرز تهیه دمنوش سیب و دارچین

  1. برای تهیه دمنوش سیب، ابتدا سیب‌ها را نگینی خرد کرده و یا رنده کنید.
  2. سیب‌ها را همراه دارچین، هل و زنجبیل داخل قوری چینی بریزید.
  3. سه لیوان آب جوش به قوری چینی اضافه می کنیم.
  4. قوری را به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.
  5. وقتی دمنوش آماده شد، آن را داخل یک لیوان یا فنجان بزرگ ریخته و به آن عسل اضافه کنید و هم بزنید.

خواص دمنوش سیب

  • دمنوش سیب برای افرادی که استرس روزانه دارند بسیار آرام بخش می‌باشد.
  • با نوشیدن روزانه از این دمنوش می‌توانید خستگی‌های روزانه را از خود دور نمایید.
  • در هنگام سرماخوردگی می‌توانید از این دمنوش روزانه دو نوبت استفاده نمایید.
  • مواد داخل آن مناسب برای رفع درد گلو و تب می‌شود.
  • دمنوش سیب می‌تواند به بهبود کارکرد سیستم گوارش کمک نماید.
  • این دمنوش می‌تواند سیستم عصبی بدن را تقویت نماید.
  • درمان اسهال، درمان نفخ معده، درمان بیماری‌های عصبی و تقویت نیروی بدن از دیگر خواص دمنوش سیب هستند.

خواص سیب

درمان کم‌خونی

سیب به واسطه‌ی وجود مقدار چشمگیری آهن در درمان کم‌خونی مؤثر است. معمولا کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی قابل حل است. آهن نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون، نه تنها از کم‌خونی پیشگیری می‌شود، بلکه با اکسیژن‌رسانی کافی، عملکرد اندام‌ها بهبود می‌یابد.

از بین بردن ضعف

سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی بخشیدن به افراد ضعیف می‌شود. از این رو توصیه می‌شود بیمارانی که در حال بهبود از بیماری‌اند، سیب مصرف کنند. سیب به سم‌زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می‌کند. با اینکه سیب پروتئین قابل توجهی ندارد، ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های آن با پروتئین‌هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات بازی می‌کند.

کنترل دیابت

خواص سیب – سیب در کنترل دیابت موثر است.

کنترل قند خون در بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند بسیار ضروری است. پلی‌فنل‌های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، به این ترتیب سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند. پلی‌فنل‌ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می‌دهند.

انسولین برای کنترل قند خون ضروری است. پلی‌فنل‌ها با تأثیر بر گیرنده‌های انسولین موجود در سلول‌ها، باعث کاهش قند موجود در خون و افزایش جذب آنها توسط سلول‌ها می‌شود. این فرایند برای سوخت‌وساز و عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری است. سیب یکی از بهترین غذاها برای افزایش سلامتی کسانی است که از بیماری دیابت رنج می‌برند.

کمک به سلامت دندان‌ها

خوردن سیب به سلامت دندانها و لثه کمک می‌ کند.خوردن سیب به تمیزی دندان‌ها و لثه کمک می‌کند. سیب احتمال کرم‌خوردگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در آن دندان‌ها را تمیز می‌کند.

سیب با خاصیت ضدمیکروبی خود از تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها بر بدن جلوگیری می‌کند. سیب ترشح بزاق را افزایش می‌دهد؛ بزاق یک ترکیب آلکانی است و توانایی تقسیم و رشد باکتری‌ها را در داخل دهان کاهش می‌دهد.

تأثیر سیب بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون

اگر تاکنون فواید سیب برای‌تان کافی نبوده است، وقت آن است که تأثیر مثبت سیب را بر مشکلات عصبی، به‌خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید. ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم‌زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌کاهد. اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می‌شوند، با فعالیت رادیکال‌های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد.

سیب میزان استیل‌کولین موجود در مغز را افزایش می‌دهد. استیل‌کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است. در رابطه با بیماری پارکینسون، سیب از نابودی تدریجی سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین جلوگیری می‌کند. نابودی این سلول‌ها می‌تواند منجر به بروز پارکینسون شود.

رفع مشکلات تنفسی

دستگاه تنفسی نسبت به التهابات بسیار حساس است و بسیاری از مشکلات تنفسی به‌طور مستقیم از التهاب غشای سلول‌های موجود در دستگاه تنفسی ناشی می‌شوند. شاید آسم جدی‌ترین مشکل تنفسی است که در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. سیب رفتار ضدالتهابی چشمگیری از خود نشان می‌دهد و از داروهای طبیعی درمان آسم به شمار می‌رود. با این اوصاف هنوز هم نحوه‌ی عملکرد سیب در درمان این بیماری ناشناخته است.

دمنوش سیب و دارچین

خواص دارچین

خواص ضدالتهابی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از ۷ نوع فلاونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار مؤثر است.

به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی‌شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت‌های فصلی کمک کند.

محافظت از قلب

یکی دیگر از فواید اثبات‌شده‌ی دارچین، تأثیر آن در کاهش ابتلا به عوامل بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید است.مواد ویژه‌ی موجود در دارچین می‌توانند کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهند و کلسترول خوب خون (HDL) را ثابت نگه دارند. همچنین این مواد می‌توانند فشار خون را که یکی از عوامل مهم بروز حملات قلبی است، کاهش بدهند.

همچنین دارچین با کمک به انعقاد سلول‌های خون در جلوگیری از خونریزی‌‌ها مؤثر است. از دیگر فواید دارچین می‌توان به تأثیر آن در افزایش گردش خون و افزایش سرعت بهبود بخش‌های آسیب‌دیده‌ی بدن اشاره کرد.

مقابله با دیابت

جالب است بدانید که دارچین به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی ضددیابت شناخته شده است. زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

دیابت زمانی رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و نتواند میزان قند خون را کنترل کند یا فرد نتواند مقدار قند موردنیاز بدنش را مدیریت کند. از دست رفتن کارایی انسولین ممکن است به علت اضافه وزن یا کاهش سوخت‌و‌ساز بدن باشد.

اما دارچین چگونه با دیابت مقابله می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند.

جلوگیری از کاهش سطح یادگیری و مراقبت از فعالیت‌های مغزی

پژوهشگران اثبات کرده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین می‌تواند از مغز در برابر بیماری‌های مرتبط با آن مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت کند.

دارچین باعث فعال شدن پروتئین‌هایی می‌شود که از ذهن در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. همچنین این ماده با جلوگیری از مصرف مورفین توسط سلول‌ها و مقابله با خودتخریبی آنها از اثرات منفی استرس می‌کاهد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دارچین به‌خاطر دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی از تخریب دی‌ان‌ای، جهش سلولی و رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که خواص دارویی ذکرشده‌ به علت وجود ماده‌ای به‌نام سینامالدهید است. همچنین این خاصیت باعث می‌شود سلول‌های مستعد ابتلا به سرطان، خودبه‌خود تخریب شوند.

دارچین به‌طور ویژه در سلامت روده‌ی بزرگ نقش مهمی دارد و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها

دارچین یک آنتی‌بیوتیک، آنتی‌میکروب، آنتی‌ویروس و ضدقارچ طبیعی برای بدن است و به همین دلیل در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند. همه‌ی این خاصیت‌ها به‌خاطر روغن مخصوصی است که در دارچین وجود دارد. این روغن از بروز اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، پوست و همچنین ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن دارچین حتی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را نیز کاهش بدهد.

همچنین بخوانید:

خواص بی نظیر شیر و دارچین در درمان چاقی

فواید بی نظیر دارچین در درمان زود انزالی

لاغری و کاهش وزن سریع با رژیم سیب و دارچین

دارچین چه خواصی دارد؟

خواص دارویی و درمانی عرق دارچین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا