دسته‌بندی نشده

فرق شیر خشک با سرلاک چیست؟

سرلاک چه فرقی با شیر خشک دارد؟

شیر مادر : شیر مادر طبیعی‌ترین و بهترین غذایی است که کودک از بدو تولد به آن نیاز دارد، اما گاهی به دلایل بسیاری ممکن است کودک از این نعمت محروم یا با کمبود آن مواجه باشد.

نافرم بودن نوک سینه مادر، ناتوانی فک کودک، اشتغال، بیماری یا نبود مادر، ناکافی بودن یا بند آمدن شیر مادر و… از جمله این عوامل است.در تمام این موارد به توصیه متخصصان، باید دست به سوی شیر خشک‌های موجود در بازار برد. شیر خشک‌هایی که باید با دقت و وسواسی خاص انتخاب شوند.

تفاوت بین شیر خشک و سرلاک

شیر خشک به نوعی جایگزین شیر مادر به صورت موقت یا دائم است، بدین صورت که اگر شیر مادر اصطلاحا به کلی خشک شود، شیر خشک به طور کامل جایگزین شیر مادر می‌شود و اگر به عنوان مثال مادر شاغل باشد، شیر خشک وعده‌های جایگزین شیر مادر را تشکیل می‌دهد.

شیر مادر ترکیبات آنزیمی دارد که باعث کاهش التهاب روده در نوزاد و پیدایش مقاومت در برابر ویروس‌ها می‌شود. ترانسفرین موجود در شیر مادر باعث جذب بیشتر آهن و لاکتوفرین موجود در آن باعث جلوگیری از فعالیت باکتری‌ها می‌شود.

این ویژگی‌ها در کنار هزاران فایده دیگر در هیچ شیرخشکی یافت نمی‌شود، اما با این حال می‌توان با کمی دقت و مطالعه به بهترین نمونه شیرخشک در بازار، در صورت نیاز، دست یافت.


دقت انتخاب در شیر خشک

  • در انتخاب شیرخشک دقت به چند نکته بسیار ضروری است، بهترین نوع شیرخشک آن است که با توجه به وضعیت نوزاد با نظر متخصص کودکان مصرف شود؛ مثلا بعضی نوزادان به لاکتوز شیر حساسیت دارند، برای آنها شیر فاقد لاکتوز که از پروتئین سویا تهیه شده است، استفاده می شود.
  • اگر باز هم این شیر را تحمل نکند از شیرخشکی که پروتئین آن هیدرولیز و به اسیدهای آمینه و لیپید تبدیل شده، استفاده می‌شود.
  • شیرخشک‌ها اکثرا از شیر گاو یا سویا تهیه می‌شوند. برخی شیرخشک‌ها را از ابتدای تولد می‌توان مصرف کرد اما برخی دیگر، به طور مثال از ۶ ماهگی استفاده می‌شوند.
  • انواع مختلفی از شیر خشک برای نوزادان با شرایط مختلف در بازار موجود است که گاهی پزشکان انواع خاصی از آن را برای برخی کودکان تجویز می‌کنند.

انواع شیرخشک

شیرخشک مخصوص نوزاد نارس

شیرخشک

  • شیرخشک مخصوص شیرخواران با وزن کم و نارس معمولا نسبت به شیر خشک‌های دیگر قیمت بالاتری دارند.
  • این محصول نیازهای اختصاصی نوزادان کم وزن و نارس تهیه شده است و تغذیه‌ای کامل برای این گونه کودکان را فراهم می‌کند.

شیرخشک شماره ۱ و ۲ و ۳

شیرخشک

شیرخشک شماره 1

شیرخشک

شیرخشک شماره 2

شیرخشک

شیرخشک شماره 3

اکثر برندهای سازنده شیرخشک، محصولات خود را بر اساس سن نوزاد با ۱ یعنی از بدو تولد تا شش ماهگی، ۲ یعنی از شش ماهگی تا یک سالگی و ۳ یعنی از یک سالگی به بعد برای فروش شماره بندی می‌کنند.

شیرخشک آنتی‌رفلاکس (AR)

شیرخشک

این نوع از شیر‌خشک‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاکس مناسب است و قیمت آنها معمولا کمی بالاتر از شیرخشک‌های معمولی است.

شیرخشک بدون لاکتوز (LF)

شیر خشک هایپوآلرژنیک یا (HA)

در این نوع از شیرخشک‌ها لاکتوز شیر گاو برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند حذف شده است. قیمت این نوع از شیرخشک‌ها ممکن است گاهی کمی گران‌تر از شیرخشک‌های معمولی باشد.

شیر خشک هایپوآلرژنیک یا (HA)

شیر خشک هایپوآلرژنیک یا (HA)

در این شیرخشک‌ها پروتئین‌های موجود در شیر گاو هیدرولیز شده و کار هضم برای نوزاد راحت می‌شود. این شیرخشک‌ها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسبند.

سرلاک چیست؟

سرلاک چیست؟

  • برخلاف شیرخشک، که تا حدودی غذایی کامل و جایگزین شیر مادر به حساب می‌آید، سرلاک غذایی کمکی و برای تکمیل فرآیند تغذیه کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این محصول به‌صورت وسیع برای هر سن نوزاد موجود است. همچنین سرلاک از نظر طعم و قوام دارای تنوع است. در تعریف علمی می‌توانیم سرلاک را یک غلات مخصوص نوزاد بنامیم که دارای پروبیوتیک مفید بیفیدوس است که این پروبیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد شما می‌شود.
  • تفاوت بین شیر خشک و سرلاک اگر پزشک به دلایل مختلف از جمله کم وزنی نوزاد، نوزاد زودرس و… به برخی والدین خرید سرلاک را توصیه نمود، می‌توانید از ۴ ماهگی به نوزاد خود سرلاک بدهید.
  • قبل از ۴ ماهگی خوردن سرلاک توصیه نمی‌شود. بعد از ۶ ماهگی شما غذای کمکی نوزاد را آغاز می‌کنید که سرلاک می‌تواند یکی از غذاهای کمکی نوزاد بعد از ۶ ماهگی باشد.
  • اما معمولا اگر نوزاد غذا نخورد یا کم وزن باشد، سرلاک را به غذای کودک اضافه می‌کنند در غیر این صورت همان غذای کمکی مانند فرنی و حریره بادام جوابگوی نیاز نوزاد است.

چرا زودتر از ۴ ماهگی نباید به کودک سرلاک داد؟

  • ۳ تا ۴ ماهگی مرحله مهم رشد بدن نوزاد است و به دلایل زیادی نباید به نوزاد غذای جامد داد؛ در این سن خطر بلع نادرست نوزاد وجود دارد و در این مرحله ممکن است سیستم هضم و جذب نوزاد هنوز به تکامل کامل نرسیده باشد.
  • همچنین در این سن غذاهای جامد مانند سرلاک ممکن است جایگزین شیر مادر و یا شیرخشک شود و نوزاد از طعم آن خوشش به یاد و دیگر تمایلی به خوردن شیرمادر یا شیرخشک نخواهد داشت.
  • بعلاوه، ممکن است نوزاد در این سن مستعد آلرژی غذایی، عفونت، آلرژی و یا عدم تحمل لاکتوز باشد و سیستم ایمنی او به‌طور کامل تکامل نیافته است.

با توجه به نیازهای متفاوت بدنی هر کودک، انواع سرلاک در بازار موجود است:

سرلاک برنج

سرلاک برنج

  • برنج فاقد آلرژی است و بسیار آسان هضم می‌شود. همچنین می‌توان به سادگی آن را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کرد و به نوزاد داد.
  • سرلاک‌ برنج قهوه‌ای، درصد فیبر بالاتری دارد و برای دستگاه گوارش نوزاد بسیار مفید است. در حالی که سرلاک‌ برنج سفید، تقریبا فاقد فیبر است.
  • پزشکان توصیه می‌کنند که سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه به‌عنوان تنها غذای جامد به نوزاد داده شود تا سیستم گوارشی نوزاد کم کم برای هضم دیگر مواد آماده شود.

سرلاک گندم

سرلاک گندم

یکی از محبوب‌ترین نوع سرلاک، سرلاک گندم است که به تایید اکثر پزشکان هم رسیده است. این نوع سرلاک البته بهتر است به دلیل دوری از آلرژی به عنوان اولین غذای جامد به کودک داده نشود، بهتر است معده کودک ابتدا با میوه‌ها، سبزیجات و دیگر انواع سرلاک‌ آشنا شود و پس از آن سرلاک گندم به کودک داده شود.

سرلاک جو دوسر

کسرلاک جو دوسر

  • سرلاک جو دوسر به عنوان مناسب‌ترین غذای جامد نوزادان، توسط محققین پیشنهاد شده است.
  • جو دو سر سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است و بیشتر کودکان طعم آن را دوست دارند.
  • بسیاری از این نوع سرلاک حاوی میوه‌های خشک، چون موز و تمشک است. البته بهتر است برای شروع از نوع ساده آن استفاده کنید.

سرلاک مخلوط غلات و میوه

کسرلاک میوهر

  • هنگامی که اطمینان پیدا کردید که نوزاد شما به انواع سرلاک آلرژی ندارد، می‌توانید از سرلاک‌ مخلوط غلات هم استفاده کنید.
  • این نوع سرلاک با مخلوط کردن چند غله مختلف، باعث می‌شود که علاوه بر طعم بهتر، بدن کودک از مزایای زیادی بهره ببرد.
  • بهترین غذای کمکی برای کودک، غذایی است که مادر برای او تهیه کند؛ بهتر است مادر بر اساس سلیقه و ذائقه غذای کمکی کودک خود را زیر نظر پزشک تهیه نماید.

همچنین بخوانید:

انواع سرلاک : خواص بی نظیر سرلاک برای نوزادان

تفاوت شیر خشک یارانه ای با سایر شیر خشک ها در چیست؟

خاصیت و مضرات شیر خشک برای نوزادان

همه چیز درباره بهترین شیر خشک برای چاق شدن نوزادان

مضرات شیر خشک برای بزرگسالان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا