دسته‌بندی نشده

تفاوت های اصلی میان رژیم وگان و گیاه خواری (وجترین) در چیست ؟

تفاوت رژیم وگان و گیاه خواری

این روزها طرفداران رژیم های غذایی گیاهخواری و وگان رو به افزایش است.در حالی که که این دو نوع رژیم غذایی مزایا و معایبی هم دارند که در ادامه این مطلب شما را با این تفاوت ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

گیاهخواران گوشت، ماهی، تخم مرغ و یا محصولات لبنی را نمی خورند در عوض، آنها چیزهایی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، لوبیا و حبوبات و همچنین شیرهای گیاهی، سایر محصولات غیر لبنی و جایگزین های گوشت را می خورند.

اگرچه بعضی از مردم شیوه زندگی وگان را بخاطر نگرانی های اخلاقی برای حیوانات انتخاب می کنند رژیم غذایی خود می تواند مزایای سلامتی داشته باشد با توجه به مطالعات اخیر، داشتن رژیم وگان حتی ممکن است به شما در کاهش وزن قابل توجهی کمک کند.

فرق رژیم وگان و گیاخواری در چیست

رژیم غذایی گیاهی وگان چیست ؟

گیاهخواری به عنوان روشی برای زندگی تعریف می شود که تلاش می کند تمام انواع بهره برداری حیوانی را از بین ببرد، چه غذا، لباس و یا هر چیز دیگری به این دلایل، رژیم غذایی گیاهی عاری از تمام محصولات حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات است و مردم رژیم غذایی گیاهی را به دلایل مختلف انتخاب می کنند .

رژیم غذایی وگان را در رتبه شماره 19 لیست بهترین رژیم های غذایی اش قرار دارد. همچنین جزء 10 رژیم برتر رژیم های کاهش وزن ، بهترین رژیم های دوستدار قلب و بهترین رژیم های دیابت قرار دارد.

گان ها در واقع، تمام فراورده های حیوانی و لبنی (همچنین تخم مرغ ) را از رژیم غذایی شان حذف می کنند. U.S.News می گوید این شامل هر چیز ساخته شده با ژلاتین که از استخوانها و سم های حیوان بدست می آید، می باشد.

افراد رژیمی غذایی وگان در عوض، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات مصرف می کنند.

رژیم غذایی وگانیسم (گیاهخواری مطلق) چیست؟

انواع رژیم غذایی گیاهی وگان

  1. رژیم غذایی کاملا گیاهی
  2. رژیم غذایی گیاهی خام
  3. نشاسته
  4. خام خواری
  5. رژیم غذایی سالم
  6. رژیم غذایی گیاهی مضر

رژیم غذایی گیاهخواری (وجترین) چیست ؟

گیاه‌خواری یا سبزی‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم‌مرغ که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود.

چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت‌گیری گیاه‌خواران در برابر حیوانات دامی و فراورده‌های دامی متفاوت است. عده‌ای از گیاه‌خواران در کنار نخوردن یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالفند.

گیاه خواران معمولاً‌ وزن متناسب تری نسبت به بقیه افراد دارند. البته به این معنا نیست که اجتناب از گوشت راه اصلی کنترل وزن می باشد. علیرغم مصرف یا عدم مصرف گوشت، مصرف زیاد میوه و سبزیجات بجای شیرینی جات، غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین باعث کنترل وزن می شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید :

رژیم غذایی گیاه خواری چیست ؟ روش صحیح گیاه خواری چگونه است؟

آیا رژیم گیاهخواری خوب است ؟ فواید و عوارض گیاه خواری

۱۵ ایده از میان وعده های سریع و سالم گیاهی برای گیاهخواران

تفاوت رژیم وگان و رژیم گیاه خواری

تفاوت رژیم غذایی گیاه خواری (وجترین) و وگانیسم

رژیم غذایی وگان : رژیم غذایی وگان را در رتبه شماره ۱۹ لیست بهترین رژیم های غذایی اش قرار داده است. همچنین جزء ۱۰ رژیم برتر رژیم های کاهش وزن، بهترین رژیم های دوستدار قلب و بهترین رژیم های دیابت قرار دارد.

وگان ها در واقع، تمام فراورده های حیوانی و لبنی (همچنین تخم مرغ) را از رژیم غذایی شان حذف می کنند. U.S.News می گوید این شامل هر چیز ساخته شده با ژلاتین که از استخوانها و سم های حیوان بدست می آید، می باشد.

رژیم غذایی گیاهخواری. : گیاهخواران نیز محصولات حیوانی را حذف می کنند اما در صورتیکه رژیم گیرنده بخواهد، لبنیات می تواند باقی بماند.

U.S.News به رژیم گیاهخواری، رتبه شماره ۱۱ در واقع ۸ پله بالاتر از رژیم وگان را در لیست بهترین رژیم های غذایی اش داده و همچنین جزء ۱۰ رژیم برتر برای بهترین رژیم های دوستدار قلب، بهترین رژیم های دیابت و بهترین رژیم های گیاهی قرار دارد.

گیاهخواران مانند وگان ها، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات می خورند. انجمن قلب آمریکا می گوید برخلاف وگان ها، هیچ الگوی واحدی برای گیاهخواری وجود ندارد.

یک گیاهخوار لاکتو، غذاهای گیاهی، پنیر و لبنیات می خورد، در حالیکه یک گیاهخوار تمام موارد بالا بعلاوه تخم مرغ را مصرف می کند.

همچنین افراد نیمه گیاهخوار نیز وجود دارند، یعنی کسانی که گوشت قرمز نمی خورند اما به همراه غذاهای گیاهی، لبنیات و تخم مرغ از مرغ و ماهی نیز استفاده می کنند. U.S.News می گوید که اکثر گیاهخواران، لاکتو اوو هستند.

آیا رویکرد رژیم وگان سالم است ؟

قطع کردن بعضی از گروه های غذایی اصلی در رژیم غذایی شما ممکن است به نظر ناسالم باشد مگر اینکه شما به تغذیه خود دقت کنید.

بعضی از نگرانی ها، برای مثال، در مورد گرفتن پروتئین کافی و یا سایر مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B-12 است این ویتامین به طور طبیعی فقط در محصولات حیوانی یافت می شود و اگر شما کمبود داشته باشید ممکن است منجر به کم خونی شود وگانها باید در رژیم غذایی خود از ویتامین ها، غلات غنی شده با ویتامین و محصولات غنی شده سویا برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند.

برخی ممکن است پس از رفتن به رژیم وگان، با رژیم غذایی یو یو مشکل داشته باشند این یعنی چی؟ این زمانی است که شما وارد طریق چرخه از دست دادن وزن می شوید و پس از آن مقدار زیادی وزن از دست می دهید در این موارد رفتن به رژیم غذایی وگان با پیامدهای جدی سلامتی مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی همراه است.

مزایای رژیم غذایی وجترین (گیاهخواری) در برابر وگان

رژیم غذایی وگان ، صد درصد بر پایه گیاهان می باشد. به این معنی که آنها فاقد هرنوع محصول حیوانی هستند. اما رژیم گیاهخواری اغلب متنوع تر هستند و گاهی اوقات شامل حداقل برخی غذاهای حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و ماهی می شوند.

رژیم های وگان، به خصوص در میان افراد جوان و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند ، محبوبیت بیشتری دارند با این حال، در رابطه با رژیم های غذایی گیاهی نگرانی هایی وجود دارد از جمله : کمبود مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، آهن، اسید های چرب ضروری مانند امگا ۳ و ویتامین B12 (که تنها در غذاهای حیوانی یافت می شود).

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره رژیم گیاهخواری در بارداری

۵ فایده باورنکردنی رژیم گیاهخواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا