دسته‌بندی نشده

علت و علائم آلرژی و حساسیت بدن نوزادان به موز

آلرژی به موز: هر آن‌چه که باید بدانید

موز، یکی از اولین مواد غذایی جامدی است که به برنامه روزانه همه نوزادان معرفی می‌شود. از آنجایی که این میوه غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است، یکی ماده غذایی مفید برای بهبود روند رشد و تضمین سلامت نوزادان به شمار می‌رود.

با وجود مزایای شگفت‌انگیز این میوه، همه نوزادان نمی‌توانند موز را در رژیم غذایی خود داشته باشند، زیرا ممکن است بدن آن‌ها به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان دهد.

آیا کودک شما هم به مصرف میوه موز واکنش آلرژیک نشان می‌دهد؟ اگر چنین است، شما باید علل، علائم و روش‌های مقابله با این آلرژی را به درستی یاد بگیرید.

علل آلرژی بدن نوزادان به موز

اگر بعد از مصرف موز، فرزند شما دچار استفراغ شد، بثورات پوستی بر روی صورت او ظاهر شد یا جوش‌های قرمز رنگی در داخل و اطراف دهان او به وجود آمد، بدان معنی است که بدن او به دریافت موز واکنش آلرژیک نشان داده است.

این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی در بدن نوزادان رخ دهد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1- عدم تحمل پروتئین:

به یاد داشته باشید که اگر کودک شما دارای سیستم ایمنی بسیار حساسی باشد، ممکن است بدن او به مصرف میوه موز واکنش آلرژیک نشان دهد.

در واقع، این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نوزادی توانایی تحمل پروتئین کیتیناز موجود در موز را نداشته باشد.

2- حضور آمین‌های فعال واسو در بدن نوزادان:

گاهی اوقات، آمین-های فعال واسو نیز باعث واکنش آلرژیک بدن نوزادان به دریافت میوه موز می‌شوند. این مواد مشابه هیستامین‌ هستند که به طور طبیعی، در موز وجود دارند.

هنگامی که این ماده وارد بدن کودک شما شود، اگر سیستم متابولیسم بدن او توانایی اکسیداسیون آنزیم را نداشته باشد، باعث بروز آلرژی خواهد شد.


علائم آلرژی بدن نوزادان به موز

اگر برای اولین بار موز را به برنامه روزانه فرزند خود اضافه می‌کنید، مطمئن شوید که بدن او به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد.

لازم است بدانید که علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف هر ماده غذایی جدید می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن آن، ظاهر شوند. برخی از مهم‌ترین علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف میوه موز به شرح زیر می‌باشند:

1-علائم پوستی

همان‌طور که قبلاً بیان شد، علائم پوستی یکی از نشانه‌های شایع آلرژی بدن نوزادان به مصرف موز است.

2-مشکلات دستگاه گوارش نوزادان:

برخی از نوزادان ممکن است بعد از مصرف موز، با مشکلاتی در سیستم گوارش خود روبرو شوند. از این رو، ممکن است کودک شما یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را در چند ساعت بعد از خوردن موز تجربه کند.

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تحریک روده‌های نوزاد
  • بروز گاز در معده کودک

3-علائم مربوط به دستگاه تنفسی نوزادان:

اگر بدن کودک شما به مصرف موز حساسیت داشته باشد، ممکن است او چند مورد از مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی را تجربه کند.

اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم آلرژی به موز در بدن نوزاد خود شدید، بلافاصله مصرف این ماده غذایی را متوقف کرده و از پزشک متخصص اطفال درخواست کمک کنید.

همچنین، برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در روند سلامتی فرزند خود، بعد از معرفی موز به برنامه روزانه او، 3 روز منتظر بمانید تا اطمینان حاصل کنید که بدن کودک به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان نداده است.

این روند به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا قرار دادن موز در برنامه روزانه فرزندتان امن است یا نه. علاوه بر این مورد، به کمک این روند، شما می‌توانید به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید که بدن فرزندتان به کدام مواد غذایی حساس است تا او به راحتی، با کمک تست‌های کمتر، مشکلات بدن کودک را تشخیص دهد.


روش‌های درمان آلرژی بدن نوزادان به موز

  • به محض اینکه واکنش آلرژیک کودک شما به مصرف میوه موز تشخیص داده شد، شما باید او را تحت مراقبت ویژه قرار دهید.
  • اگر کودک شما در معرض واکنش‌های آلرژیک خفیفی نسبت به موز قرار داشته باشد، پزشک متخصص اطفال به شما توصیه خواهد کرد تا این ماده غذایی را در مقادیر کوچک به وعده‌های غذایی او اضافه کنید.
  • در چنین شرایطی، شما می‌توانید موز پخته را در وعده‌های کوچکی به برنامه غذایی کودک خود اضافه دهید، زیرا میوه‌های پخته بسیار امن‌تر از نوع خام آن‌ها هستند.
  • در غیر این صورت، شما می‌توانید مواد غذایی مانند هویج بخارپز را به عنوان یک ماده غذایی امن، به جای موز در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید.
  • در نهایت اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی مورد استفاده فرزند خود را از فروشگاهی خریداری می‌کنید که موز نمی‌فروشد، زیرا اگر بدن کودک شما به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک شدید مانند تورم صورت، زبان یا بیماری قلبی و عروقی نشان دهد، یک وضعیت سلامتی جدی به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید:

حساسیت نوزاد به پوشک و درمان های خانگی آن

انواع آلرژی و حساسیت در کودکان و درمان این عارضه

حساسیت به شیر خشک و عوارض آن

درمان آلرژی و حساسیت غذایی نوزادان از دیدگاه طب سنتی

خواص و فواید میوه ی آب موز برای بدن

موز به غلبه بر افسردگی ناشی از مقدار بالای تریپتوفان که به سروتونین تبدیل می شود و به انتقال دهنده عصبی مغزی شاد تبدیل می شود، کمک می کند.

موز منبع عالی پتاسیم و ماده مغذی مسئول انتقال اکسیژن به مغز است. هم چنین کمک می کند ذهن خود را هوشیار نگه دارید چون منیزیم در میوه ها فعالیت الکتریکی مناسب بین سلول های عصبی در مغز ایجاد می کند.

علاوه بر این، آن هم چنین مسئول کمک به مغز برای دفع مواد زائد مانند آمونیاک از بدن است. با کاهش سطح آمونیاک در مغز به طور خودکار تیز و دقیق می شود. موز به پیش گیری از بیماری پارکینسون و آلزایمر کمک کند.

1. آب موز به کاهش وزن کمک می کند:

چاقی بیماری رایج است که به کندی در حال تسخیر آمریکا است. اگر می خواهید وزن کم کنید مقدار کالری مصرفی خود را چک کنید. موز مقدار زیادی فیبر و کالری کمتری دارند.

2. آب موز مفید برای سیستم قلبی و عروقی:

قلب قوی برای زندگی طولانی و سالم حیاتی است. افزودن موز به رژیم غذایی می تواند راهی بسیار خوب برای سلامتی باشد. تحقیقات نشان می دهد که پتاسیم در موزها می تواند ضربان قلب را منظم نگه دارد. همان طور که مسئول انجام منقبض شدن ماهیچه ها است هم چنین می تواند اثرات سدیم را بر فشار خون ما بی اثر کند.

3. آب موز مفید برای دستگاه گوارش:

همانطور که قبلا ذکر شد، موز پر از فیبر است. که مسئول تمیز کردن روده و رهایی از یبوست است. آن ها همچنین در حال مبارزه با اسهال و احیای سطوح پتاسیم و الکترولیت هستند که ممکن است کاهش یافته باشند. به خاطر داشته باشید که موز نارس می تواند باعث یبوست شود، پس مراقب باشید.

4. آب موز برای افزایش انرژی :

موز پر از ویتامین ث، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. سه ماده برای ایجاد انرژی در سیستم هستند به همین دلیل افرادی که زیاد ورزش می کنند در رژیم خود موز دارند. نشاسته موجود در موز می تواند قند خون را به انرژی تبدیل کند.

5. آب موز برای بهبود سلامت چشم:

تحقیقات ثابت کرده است اگر بزرگسالان در رژیم غذایی خود موز بگنجانند، احتمال توسعه دژنراسیون ماکولا یا انحطاط عضلانی مربوط به سن را تا 36 درصد کاهش می دهند. این بیماری یکی از بزرگ ترین دلایل انحطاط بینایی در افراد مسن است.

6. آب موز برای بهبود استخوان ها :

حفظ استخوان های محکم بسیار مهم است. زمانی که اسکلت تمام کلسیمی را که نیاز دارید، نگه می دارد و به آرامی آن را به هنگام نیاز به جریان خون آزاد می کند.

اما کلسیم برای قوی و سالم نگه داشتن استخوان ها به چیزی بیشتر از کلسیم نیاز داریم. موز حاوی ویتامین ث، ویتامین ب6 و پتاسیم هستند، این مواد مغذی برای استخوان های محکم ضروری هستند.

7. آب موز برای مبارزه در برابر سرطان :

تحقیقات ژاپنی ها، موز کاملا رسیده با خال های سیاه ماده غذایی ویژه ای دارد که می تواند با سرطان مبارزه کند. مطالعات دیگر همچنین نشان می دهد که مصرف موز و دیگر میوه های تازه می توانند باعث حفظ سلامت کلیه ها شوند.

8. بالا بردن ایمنی با آب موز :

موز پر از مواد معدنی و مواد مغذی مختلف است. در میان آن ها آهن، روی، ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین ث، سلنیوم و پروتیین قرار دارند. تمام این مواد سیستم ایمنی را تقویت می کنند و سلامت کلی را بهبود می دهند.

9. آب موز برای از بین بردن کم خونی :

موز نیز حاوی مواد مغذی فراوان است و در بین آن ها آهن، اسید فولیک وب 12 است. اینها دقیقا همان چیزی هستند که بدن ما نیاز به مبارزه با کم خونی دارد. می توانید مقداری عسل را روی موز بگذارید، چون می تواند به جذب آهن، از طریق مقدار غنی مس کمک کند.

  • قبل از ورزش شدید دو موز بخورید تا انرژی بگیرید و قند خون خود را حفظ کنید.
  • محافظت در برابر گرفتگی عضلات ماهیچه در حین ورزش و یا شب با خوردن یک موز.
  • مقابله با از دست رفتن کلسیم در طول ادرار کردن و ساخت استخوان های محکم.
  • وضعیت و علائم سندروم پیش از قاعدگی را با خوردن یک موز کاهش دهید، که قند خون را منظم و آرامش ایجاد می کند.
  • موز به کاهش تورم، حفاظت در برابر دیابت نوع دوم، کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی کمک می کند و با تولید سلول های خونی سفید، همه به خاطر سطح بالای ویتامین ب – 6 کمک می کند.
  • پتاسیم بالا و نمک کمی دارد موز به طور رسمی قادر به کاهش فشار خون و محافظت در برابر حمله قلبی و سکته است.
  • موزها غنی در پکتین هستند و به هضم کمک می کنند

10 آب موز : پروبیوتیک

موز به عنوان پروبیوتیک عمل می کند و رشد باکتری های گرم در روده را تحریک می کند. آن ها همچنین آنزیم های گوارشی را تولید می کنند تا به جذب مواد مغذی کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا