دسته‌بندی نشده

علت و علائم آستیگماتیسم چشم

آستیگماتیسم چیست؟

چرا چشم‌ها آستیگمات می‌شوند؟

براى خیلى از افراد كه به اپتومتریست یا چشم پزشك مراجعه كرده اند و بعد از معاینه به آنها گفته شده که چشمشان آستیگمات است، این سؤال پیش مى آید كه «آستیگماتیسم» چیست؟

در قـُدامى ترین قسمت چشم، بافت شفاف و نیمكره شكلى وجود دارد كه به آن قرنیه مى گویند كه نور هنگام عبور از آن دچار انكسار می گردد و وارد چشم مى شود. اگر قرنیه از حالت كروى خود خارج شود، به این حالت آستیگماتیسم مى گویند (همانند توپ فوتبالى كه از دو سو كمى فشرده شود)، در نتیجه نورى كه از یك قرنیه آستیگمات مى گذرد، به طرز صحیح روى شبكیه كانونى نمی شود و تصاویر تار دیده مى شوند. آستیگماتیسم بیمارى نیست، بلكه نوع خاصى از عیب هاى انكسارى محسوب می شود كه بسیار شایع نیز هست.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان آستیگماتیسم چشم آشنا شوید.

آستیگماتیسم چیست؟

انواع آستیگماتیسم

در عمل چشم‌های آستیگمات به سه شکل خود را بروز می‌دهند:

  1. آستیگماتیسم ساده
  2. آستیگماتیسم مرکب
  3. آستیگماتیسم مخلوط

در تقسیم‌بندی که بر مبنای محور دو خط کانونی انجام می‌شود:

  1. آستیگماتیسم منظم
  2. آستیگماتیسم غیر منظم

آستیگماتیسم

چشم های مبتلا به آستیگماتیسم

جالب است بدانید علت آستیگماتیسم ناشناخته است، معمولا از بدو تولد وجود دارد و اغلب همراه با نزدیک بینی و دوربینی است. البته طبق تحقیقات مشخص شده است بیشتر افراد مبتلا به آستیگماتیسم، این مشکل را به ارث برده اند.
آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی شودگرچه در اغلب موارد، آستیگماتیسم ریشه ارثی دارد، اما فشار پلک روی قرنیه می تواند به آستیگماتیسم مختصری منجر شود.

در واقع، فشار بیش از حد پلک ها و عضلات چشمی بر قرنیه و همچنین کار کردن زیاد با برخی وسایل مثل رایانه و حتی نوشتن نیز موجبات بروز این ناهنجاری بینایی را فراهم می آورد. علاوه بر آن، ضربات و صدمات وارده بر قرنیه نیز می تواند به آستیگماتیسم منجر شود.آستیگماتیسم اصلاح نشده، بخصوص در یک چشم می تواند به بروز تنبلی چشم نیز منجر شود، اما آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی شود.

آسیب های چشمی، آستیگماتیسم می آورد

آستیگماتیسم می تواند در نتیجه وارد شدن آسیب به چشم بیمار یا جراحی رخ دهد. در واقع به گفته متخصصان چشم، علاوه بر وراثت، جراحت و عمل جراحی چشم و قوز قرنیه نیز می تواند از عوامل بروز آستیگماتیسم باشد، یعنی اگر فردی دچار آسیب چشمی شود یا تحت عمل جراحی چشم قرار گیرد، ممکن است بعدا دچار آستیگماتیسم شود.

قوز قرنیه

ممکن است همراه با بیماری قوز قرنیه، دوبینی و آستیگماتیسم هم به وجود آید.در قوز قرنیه، قرنیه نازک تر می شود و حالت مخروطی شکل پیدا می کند.البته مشکل بینایی مبتلایان با استفاده از عینک برطرف نمی شود و استفاده از لنزهای تماسی برای درمان اولیه قوز قرنیه ضروری است، اما باید در نظر گرفت در آینده این بیماران نیاز به عمل جراحی پیوند قرنیه خواهند داشت.

آستیگماتیسم

چه هنگامی باید به چشم پزشک مراجعه کرد

اگر درجه آستیگماتیسم چشم شما آن قدر باشد که در کاری که می خواهید انجام دهید اختلال ایجاد کند یا اگر کیفیت بینایی تان مانع رضایت شما از نحوه فعالیت هایتان است، به چشم پزشک مراجعه کنید.
چشم پزشک درجه آستیگماتیسم شما را تعیین می کند و در مورد اینکه چه روشی را برای تصحیح بینایی تان انتخاب کنید به شما مشاوره خواهد داد.
تغییر درجه آستیگماتیسم چشم در طول زندگی اگر اصولاً رخ دهد، بسیار تدریجی و کند است.
انجام معاینات منظم چشم، راه مناسبی برای شناسایی تغییرات حدت بینایی است تا در صورت لزوم عینک یا لنز تماسی برای شما تجویز شود یا شماره آنها تصحیح شود.یک فرد بزرگسال سالم باید تا ۵۰ سالگی هر سه تا پنج سال یک بار معاینه چشم انجام دهد.
پس از ۵۰ سالگی فواصل معاینات کمتر کنید. اگر دچار مشکلات انکساری مانند آستیگماتیسم هستید، هر دو سال یک بار به هر تعدادی که چشم پزشکتان توصیه می کند، به او مراجعه کنید.

آستیگماتیسم

چشم پزشک شما ممکن است از ابزارهایی که در زیر می آید برای معاینه چشم شما استفاده کند:

قرنیه‌سنج (Keratometer)

چشم پزشک در قرنیه سنجی با استفاده از دستگاهی به نام قرنیه سنج یا کراتومتر میزان و جهت گیری آستیگماتیسم قرنیه‌ای را با اندازه گیری میزان نور منعکس شده از سطح قرنیه مشخص می‌کند.

کراتوسکوپ و ویدئوکراتوسکوپ

این ابزارها برای تشخیص و تعیین مقدار انحنای سطح قرنیه در صورت وجود آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرند.
کراتوسکوپ حلقه‌های نورانی را روی قرنیه می افکند. سپس انعکاس این حلقه های نورانی روی قرنیه از طریق کراتوسکوپ مورد مشاهده قرار می‌گیرد و برحسب شکل و فواصل این حلقه‌ها می توان میزان آستیگماتیسم قرنیه را محاسبه کرد.
با اتصال کراتوسکوپ به یک دوربین ویدئویی، ویدئوکراتوسکوپ ساخته شده است، که با آن می توان تصویر قرنیه را روی یک صفحه تلویزیونی دید.ویدئوکراتوسکوپ رایج ترین وسیله مورد استفاده برای تعیین مقدار انحنای سطح قرنیه در آزمونی است که مکان‌نگاری (توپوگرافی) قرنیه نامیده می شود.

——————————————————————————-

درمان آستیگماتیسم چیست؟

هدف درمان آستیگماتیسم تصحیح انحنای نایکنواخت قرنیه است که باعث تاری دید می‌شود. درمان شامل تجویز عدسی های تصحیح کننده به صورت عینک یا لنز تماسی یا انجام جراحی تصحیحی می شود:

اصلاح دید با تجویز عدسی تصحیح کننده

استفاده از عدسی های تصحیح کننده اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می کند. عدسی تصحیح کننده ممکن است به صورت لنز تماسی یا عینک باشد.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی هر دو آستیگماتیسم های قرنیه و عدسی چشم را تصحیح می کنند.

انواع مختلفی از لنزهای تماسی در دسترس است

لنزهای سخت، لنزهای نرم، لنزهای یک بارمصرف، لنزهای با کاربرد طولانی مدت، لنزهای دوکانونی، لنزهای سخت نفوذپذیر نسبت به اکسیژن و…. با چشم پزشکتان در مورد اینکه کدامیک از این انواع مختلف لنز برای شما مناسب تر است، مشاوره کنید.
یک شیوه دیگر استفاده از لنز تماسی برای تصحیح آستیگماتیسم “روش ارتوکراتولوژی” یا Ortho-K است. در این روش شما چندین ساعت در روز لنز تماسی سخت به چشم می گذارید تا انحنای قرنیه تان تصحیح شود.
در روزهای بعد تعداد ساعات استفاده از لنز تماسی کاهش می یابد و در حدی که شکل جدید قرنیه حفظ شود. البته اگر مدتی استفاده از این روش را قطع کنید، قرنیه چشم دوباره به شکل اولش بازمی‌گردد.

عینک

در مواردی که به دلایل مختلف استفاده از لنز تماسی از جمله ترجیح بیمار امکان‌پذیر نیست، انواع مختلف عینک می‌تواند جانشین مناسبی برای لنز تماسی باشد.

جراحی برای تصحیح عیوب انکساری

در روش جراحی با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح می‌شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب آستیگماتیسم چیست؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ویکی پدیا

——————————————————————————-

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا