دسته‌بندی نشده

علت های جالب آروغ زدن

آروغ زدن می‌تواند نشانه بیماری باشد

آیا شما عم دنبال علت آروغ زدن بعد از غذای خود هستید؟

آیا از آروغ زدن رنج می برید؟

در این بخش از قصد دلگرم داریم به برخی دلایل آروغ زدن اشاره کنیم که شاید در درمان این عارضه کمک شایانی برای شما به دنبال داشته باشد.

حتمن جزو آن دسته از افرادی هستین که وقتی بعد از غذا آروغ می زنید خجالت می کشید.. خجالت چرا؟ مگه عمدا آروغ زدید؟ اگه علت این عارضه رو پیدا کنید چطور؟ آیا باز هم جایی برای خجالت کشیدن وجود دارد؟ پس بیایید علت آروغ زدن زیاد را بررسی کنیم: به طور کلی میشه علت اش رو باکتری های عمیق در شکم شما دانست. و یا گاز اضافی و نوشیدنی های گازدار مثل انواع نوشابه و دوغ گازدار.

آروغ‌زدن

  • آروغ یا باد گلو گاز یا هوایی است که همراه با صدا از دهان خارج می‌شود.علت آروغ زدن در بیشتر موارد به سبب ورود هوا به همراه غذا یا نوشیدنی به معده است.
  • یکی از علت‌های بلع هوا عصبی شدن است.
  • برخی به هنگام عصبی شدن هوا را بلع می‌کنند تا گلوی خشک شده خود را نرم کنند.
  • برای رفع عصبانیت می‌توان از روش‌های دیگری مانند پیاده‌روی استفاده نمود.
  • نوشابه گازدار نیز به علت داشتن هوای فشرده می‌تواند موجب آروغ زدن شود.
  • هنگام جویدن آدامس نیز به خاطر تشکیل بزاق بیشتر و بلع بزاق هوا وارد معده می‌شود.
  • نوشیدن مایعات با نی امکان خوردن هوا را زیاد می‌کند. بهتر است به جای نی از لیوان و فنجان استفاده نمود.
  • غذاهای هوادار که بعد از پخت پف می‌کنند امکان آروغ زدن را زیاد می‌کنند.
  • همچنین برخی افراد نسبت به برخی غذاها حساسیت دارند و با خوردن آن‌ها آروغ می‌زنند. برخی از شایع‌ترین این غذاها عبارتند از شیر، تخم‌مرغ، گندم، ذرت، سویا، بادام زمینی، مرکبات، کوکاکولا،تربچه و شکلات. می‌توانید غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید را بیابید. در این صورت حتما از حساسیت خود به این غذا مطمئن باشید تا یک منبع مفید را از غذاهای خود حذف نکنید.
  • اسید معده در صورت زیاد بودن باعث زخم معده می‌شود و اگر کم باشد باعث کندی هضم غذا و آروغ زدن می‌شود. برای این کار می‌توان اسید معده را آزمایش نمود. با انجام آزمایش هایدلبرگ می‌توان اسید معده را اندازه‌گیری کرد. در صورت کمبود اسید معده می‌توان با تجویز پزشک از قرص اسید کلریدریک با تجویز پزشک استفاده نمود.

سریع غذا نخورید تا آروغ زدن را کنترل کنید!

به نقل از برگرین، اگر عادت دارید موقع غذا خوردن عجله کنید – صبح فنجان قهوه تان را با یک قورت بخورید، ساعت تعطیلی ناهار سریع چند لقمه بجوید، شامتان را مثل قحطی زده ها جلوی تلویزیون ببلعید – ممکن است متوجه شوید که زیاد بادگلو میزنید.”یکی از شایع ترین علل آروغ زدن بلعیدن هواست.”

( وقتی که عضله قسمت فوقانی دهانه مری شل می شود و تمام هوایی که بلعیده بودید خارج می شود، شما آروغ می زنید. ) دلیل خوب دیگری که می گوید آهسته غذا بخورید: سریع غذا خوردن با مصرف کالری بیشتر مرتبط است، که می تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. و خطرات بیشتری را رقم میزنداگر می خواهید باز هم درباره دلیل آروغ زدن بدانید یا سایر توصیه های پزشکی و مراقبت از بدن خود، نکاتی درباره علت برخی بیماری ها .

آروغ زدن می‌تواند نشانه بیماری باشد

درمان

  1. از آروغ زدن بیش از حد ناشی از آلرژی غذایی، می توان با قطع مصرف مواد غذایی که موجب بروز واکنش های آلرژیک می شوند، جلوگیری کرد. پزشکان، به طور کلی آنتی هیستامین هایی را برای درمان علائم مختلف آلرژی غذایی تجویز می کنند.
  2. حفظ یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از غذاهای چرب و تند می تواند آروغ زدن بیش از حد را در اکثر افراد، از جمله زنان باردار درمان سازد.
  3. مواد غذایی همچون شیر، گندم، تخم مرغ، نوشابه سیاه، بادام زمینی و شکلات می توانند باعث ایجاد نفخ گردند. بنابراین، مصرف آنها را باید کاهش داد و یا به طور کامل از مصرف آنها خودداری کرد.
  4. افزایش مصرف مایعات به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و وارد نمودن آب میوه به رژیم غذایی خود به کاهش آروغ کمک می کند. از مصرف نوشابه بایستی اجتناب کرد، به این دلیل که هوا درون بدن تحت فشار قرار گرفته و به دنبال راهی به خارج بوده و موجب ایجاد آروغ می شود.
  5. جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه، میزان آروغ کاهش می یابد.
  6. داروهای خاصی که برای سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرند به تسکین علائم آن کمک خواهند کرد. روغن های طبیعی، مانند روغن نعناع و گل پامچال به کاهش گرفتگی و درد شکمی و معده ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر کمک می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی با فیبر بالا شناخته شده است که این وضعیت را نیز بهبود و تحت کنترل قرار می دهد.
  7. علاوه بر این متخصصان مراقبت های بهداشتی، به طور کلی داروهایی مانند نکسیوم و آنتی اسیدهایی را برای درمان این وضعیت تجویز می کنند. با این حال، تاثیر چنین داروهایی، گاهی مورد شک و تردید قرار می گیرد. پروبیوتیک ها و گیاهان دارویی، مانند شیرین بیان همراه با درمان های طبیعی، مانند آب آلوئه ورا و خوردن غذاهای غنی از آلکالین یا قلیایی مانند خیار، مارچوبه، کرفس، تره فرنگی، و غیره در درمان هر دو بیماری رفلاکس اسید و آروغ زدن بسیار موثر می باشند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب آروغ زدن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا