دسته‌بندی نشده

چگونه بیش از حد فکر نکنیم؟ + راههای رهایی از زیاد فکر کردن

چگونه از فکر کردن به یک چیز یا یک شخص دست برداریم؟

چگونه بیش از حد فکر نکنیم؟

بهتر است زیاد از حد فکر نکنید و افکارتان را مغشوش نسازید ؛بهترین راههای دوری از فکرکردن زیاد را در این مطلب از دلگرم برایتان آورده ایم.

چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟

  1. آیا شما نیز در طول روز به همه چیز فکر می‌کنید و تمامی جنبه‌های یک موضوع را با دقت تجزیه و تحلیل می کنید؟
  2. آیا در این زمان‌ها احساس خستگی و اضطراب دارید؟

تفکر بیش از حد یک بیماری شایع و همه گیر در جهان است که می تواند منجر به ایجاد اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در فرد گردد.مطالعات روانشناسی گسترده‌ی انجام شده نشان می‌دهد که تفکر بیش از حد بیشتر در افراد بزرگسال جوان و میانسال شایع است. این بیماری در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال ۷۳ درصد بروز می‌کند. همچنین امکان بروز آن در زنان بیشتر از مردان است.

آیا شما نیز قبل از رفتن به رختخواب، نمی‌توانید افکار خود را رها کنید؟

افرادی که تفکر بیش از حد دارند نمی‌توانند خود را از نگرانی‌های زیادی که در درونشان وجود دارد جدا کنند. بی خوابی یک مشکل رایج در این افراد است. ممکن است تمام شب را به تجزیه و تحلیل یک موضوع خاص بپردازند بدون اینکه راه حلی برای آن بیابند.این افکار به طور مداوم در ذهن آن‌ها تکرار می‌شود.از آنجایی که این افراد خواب و استراحت کافی ندارند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. اگر شما نیز همین حالت را دارید می‌توانید از توصیه‌های سلامتی استفاده نمایید.افکار خود را قبل از رفتن به رختخواب بر روی یک کاغذ بنویسید. خلق کردن آثار هنری، نقاشی کشیدن یا انجام یک سرگرمی خاص می‌تواند ذهن شما را آرام‌تر کند و شما را از شر افکار مزاحم خلاص نماید.

آیا شما نیز در مورد اتفاقاتی که قرار است رخ دهد احساس نگرانی و ترس می‌کنید؟

افرادی که بیش از حد فکر می‌کنند، با افکار نگران کننده‌ای درگیر هستند که می‌تواند زندگی آن‌ها را به طور کلی فلج کند. این افراد به جای اینکه در حال زندگی کنند، از اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد می‌ترسند. به همین خاطر بیشتر آن‌ها به مصرف الکل ومواد مخدر روی می‌آورند تا از شر این افکار مزاحم خلاص شوند.بهترین روش برای مبارزه با چنین افکاری این است که هر روز زمانی را برای تفکر به این موارد اختصاص دهید. اگر بیش از حد در مورد موضوعی فکر می‌کنید، بهتر است به خودتان اجازه دهید با این افکار روبرو شوید.هر روز ۱۵ دقیقه برای اینکار کنار بگذارید. در طول این مدت شما می‌توانید افکار خود را بنویسید یا با صدای بلند تکرار کنید. ایجاد یک عادت جدید و مثبت نیز می‌تواند عادت زیاد فکر کردن را از شما دور کند.

آیا به طور مداوم همه چیز را تجزیه و تحلیل می‌کنید؟

افرادی که تفکر بیش از حد دارند، دچار اضطراب و نگرانی نیز خواهند شد. افسردگی همیشه در کنار آن‌ها خواهد بود. در این حالت ذهن از کنترلشان خارج می‌شود. آن‌ها نمی‌توانند به هیچ راه حل مناسبی دست یابند. زمانی که قادر نیستید افکار مختلف خود را کنترل کنید، می‌توانید روش‌هایی که به این موقعیت‌ها پاسخ می‌دهید را کنترل نمایید.

  1. زمانی که ذهنتان شروع به ایجاد افکار منفی می‌کند، از خودتان بپرسید تاثیرات این افکار منفی چیست؟
  2. آیا راه حلی برای آن وجود دارد؟

زمانی که احساس کردید افکار زیادی به سمتتان هجوم آورده‌اند، یک نفس عمیق بکشید.چشمان خود را ببندید و چند دقیقه آرام باشید. به یک مکان خاص فکر کنید که دوست دارید در آنجا باشید. از فکر کردن به آینده بپرهیزید شما نمی‌توانید اتفاقاتی که هنوز رخ نداده است را کنترل و مدیریت کنید.

آیا کمال گرا هستید و دوست دارید همه چیز را به تنهایی انجام دهید؟

افرادی که همیشه فکر می‌کنند، معمولا عزت نفس پایینی دارند و به توانایی‌های خود شک می‌کنند. اینگونه افراد در مورد طرز فکر دیگران نگران هستند. باید یاد بگیرید که هیچ کس کامل نیست.اگر بخواهید اینگونه فکر کنید مطمئن باشید شکست خواهید خورد. تلاش برای کامل بودن منجر به شکست می‌شود. برای رسیدن به خواسته‌های خود تلاش کنید اما انتظار نامعقول از خود نداشته باشید.

آیا همیشه خود را سرزنش می‌کنید؟

  • افرادی که بیش از حد فکر می‌کنند معمولا قطعی هستند و دوست دارند در دنیایی از پشیمانی‌ها و افسوس‌ها زندگی کنند. این افراد مستعد نیستند. اینگونه موارد رفتارهای آموخته شده‌ای هستند.
  • زمانی که ذهن شما به سمت افکار ساختار نیافته حرکت می‌کند به خاطر تجربیاتی است که در گذشته داشته‌اید. این افراد اعتقاد دارند در آینده نیز اشتباهات یکسانی را تکرار خواهند کرد و همین امر موجب می‌شود مدام خود را سرزنش کنند.
  • از موقعیت‌هایی که باعث ایجاد استرس می‌شود اجتناب کنید. شما می‌توانید مواردی که باعث ایجاد استرس می‌شود را مشخص کنید. اگر کاری را در گذشته با یک روش خاص انجام داده‌اید و نتیجه مطلوب دریافت نکرده‌اید، بهتر است روش خود را تغییر دهید.
  • بر روی اهداف خود کار کنید. قبل از هر کاری تحقیق کنید. تحقیق و جستجو می‌تواند ترس از ناشناخته‌ها را از بین ببرد. ایجاد افکار و فعالیت‌های مثبت می‌تواند ترس از استرس را از بین ببرد. برای اینکه از شر افکار مزاحم خلاص شوید، خود را با کارهای مثبت و سازنده درگیر کنید.

 بیش از حد فکر کردن

چگونه فکر کردن زیاد را کنترل کنیم؟

بدانید که نمیتوانید همه چیز را کنترل کنید

سعی کنید ۵۰ بار بر روی مسائل فکر کنید چرا که این کار باعث میشود کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشید و کمتر اشتباه کنید. البته این را هم به یاد داشته باشید که ممکن است شما هم اشتباه کنید و آن کسی برنده میشود که از این اشتباهات هم درس بگیرد. پس از تلاش برای اینکه همه چیز را کنترل کنید دست بکشید.

زمانی که نمیتوانید درباره یک مسئله درست فکر کنید، از فکر کردن در آن لحظه خودداری کنید

ممکن است زمانی که دراز کشیده اید و یا حتی گرسنه میباشید، تفکرات منفی به سوی شما حمله ور شوند. سعی کنید در این مواقع از فکر کردن خودداری کنید و به خودتان بگویید که من بعدا و زمانی که از عملکرد درست ذهنم مطمئن بودم، درباره این مسئله فکر میکنم. البته شاید این کار نیاز به کمی‌تمرین داشته باشد. اینطور تفکرات در ۸۰ درصد مواقع اصلا وجود خارجی ندارند ولی اگر مسئله واقعی نیز باشند، ذهن شما برای فکر کردن و تصمیم گیری درست آماده میباشد.

خودتان را در باتلاق ترس‌های نامعلوم غرق نکنید

سعی کنید در این مواقع از خودتان بپرسید؛ بدترین چیزی که میتواند رخ بدهد، چه میباشد؟ اینکار باعث میشود که شما به راحتی بتوانید در مورد مسائل آینده بدون ترس فکر کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که بدترین چیزی که شاید اتفاق بیفتد به آن اندازه که شما تصور میکنید، ترسناک نیست. فکر کردن درباره آن چند دقیقه بیشتر زمان نمیبرد اما میتواند بر کاهش استرس شما تاثیر گذار باشد و وقتتان را کمتر بگیرد.

ورزش کنید

شاید این گزینه کمی‌عجیب بنظر برسد اما باید بدانید که ورزش کردن مخصوصا با وزنه میتواند باعث از بین رفتن استرس و نگرانی‌های شما شود. همچنین اینکار باعث میشود که شما راحت تر تصمیم گیری کنید.

در لحظه زندگی کنید

بجای اینکه درباره اشتباهات گذشته خود فکر کنید و یا از آینده خود نگران باشید، سعی کنید در لحظه زندگی کنید. برای اینکار چند راه به شما توصیه میشود که عبارتند از:

فعایت‌هایتان را آرام تر انجام دهید

سعی کنید سرعت انجام کارهایتان را پایین بیاورید. برای مثال آرام تر حرف بزنید و آرام تر خودرویتان را برانید. با اینکار شما میتوانید از ویژگی‌های بدن خود و اتفاقات اطراف خود به خوبی آگاه شوید.

فعالیت‌های فعلی خود را در نظر بگیرید

برای مثال یادآور شوید که دارید دندان‌هایتان را میشویید و یا به خودتان یادآوری کنید که در حال ورزش کردن میباشید. اینکار باعث میشود بر روی فعالیتی که انجام میدهید تمرکز بیشتری داشته باشید.

جلوی خودتان را بگیرید

اگر متوجه شدید که دارید بیش از حد به یک موضوع فکر میکنید، سعی کنید سریعا از آن دست بکشید. سپس پس از یک یا دو دقیقه تمرکز کافی برای فعالیت فعلی خود را خواهید داشت. یادتان باشد که همه جانبه باید از این ازدیاد تفکر جلوگیری کنید.

از افرادی که بیش از حد فکر میکنند دوری کنید

اطرافیان شما نقش مهمی‌را در این موضوع دارند. علافه بر اطرفیان، فیلمی‌که شما تماشا میکنید، کتابی را که میخوانید و موسیقی را که گوش میدهید، همه و همه بر روی این موضوع تاثیر گذار میباشند. پس سعی کنید موضوعات و یا افرادی را که باعث ازدیاد تفکر شما میشوند را پیدا کرده و شناسایی کنید. از این افراد دوری کنید و سعی کنید با انسان‌هایی معاشرت داشته باشید که تاثیرات مثبتی بر روی تفکرات شما دارند.

همچنین بخوانید:

فکر کردن،راههای درست فکر کردن چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا