دسته‌بندی نشده

علائم آپاندیس چیست؟ نشانه های ترکیدن آپاندیس کدامند؟

مجله دلگرم | علائم آپاندیس چیست و چطور میشه بفهمیم که آپاندیس داریم؟ راه تشخیص مبتلا شدن به آپاندیس چیست؟ چه کسانی به آپاندیس دچار می شوند و علائم آن چگونه است؟

آپاندیس چیست؟

آپاندیس زائده‌ ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. این زائده به انتهای بن‌بست در سکوم (روده کور) متصل است. در جدار این عضو بافت لنفاوی فراوانی موجود است. طول آپاندیس بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است و قطر آن نیز بین ۶ تا ۸ میلی‌متر است. عفونت و التهاب در آن منجر به آپاندیسیت می‌شود.

آپاندیس عضو وستیجیال محسوب می‌شود. کارکرد آن در بدن انسان کمک به از بین بردن آلودگی های بدن است.

برخی از دانشمندان به تازگی نظریاتی ابراز داشته‌اند که نشان از کارایی این عضو دارد. نتایج تحقیقات ساینتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی‌ ژن‌ های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آپاندیس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد. بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروبهای موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروبها را تشخیص داده و به بانک حافظه‌ای سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه ریزی کرده و فعال گردد.

علائم آپاندیس چیست؟

علائم آپاندیس

درد در قسمت پایین شکم (Belly-button pain)

درد التهاب آپاندیس اغلب در سمت راست پایین شکم رخ می دهد. اگرچه، اولین نشانه، ، ناراحتی در نزدیکی قسمت ناف است ، ولی که پس از آن این درد، به طور معمول به طرف پایین شکم حرکت می کند. برخی از افراد، از جمله کودکان و زنان باردار، ممکن است این درد را در مناطق مختلفی از شکم خود و یا در پهلوی خود، تجربه کنند. اگر شما پاها یا شکم خود را حرکت دهید و یا اینکه عطسه یا سرفه کرده و یا به عنوان مثال، در طول یک مسیر پر از دست انداز رانندگی کنید ، بدتر هم خواهد شد.

دردی که به سرعت در حال بدتر شدن است (Rapidly worsening pain)

هنگامی که این درد در قسمت پایین شکم قرار دارد، می تواند بسیار شدید باشد .
دکتر ها میگویند: التهاب آپاندیس اینقدر شدید است که باعث بیدار شدن کسی می شود که در حال خوابیدن است. پس از شروع درد، شدت درد می تواند به سرعت، ظرف چند ساعت افزایش یابد.

تب با درجه ی پایین و لرز (Low-grade fever and chills)

علائم التهاب آپاندیس ممکن است مانند علائم در کسانی باشد که از یک مشکل معده رنج می برند و علائمی از جمله تب با درجه پایین و لرز را دارند.
پزشکان میگویند: اگر درد معده با تب ۱۰۰ درجه (فارنهایت) دارید، احتمالا چیزی برای نگرانی زیادی در مورد این مسئله وجود ندارد. اما اگر شما تب ۱۰۳ درجه (فارنهایت) و درد معده شما به اندازه ای شدید است که نمی توانید بایستید، این حالت ممکن است التهاب آپاندیس باشد.

داشتن حالت استفراغ، تهوع، یا از دست دادن اشتها (Vomiting, nausea, or loss of appetite)

شما ممکن است چند روز دچار کاهش اشتها و در برخی موارد دچار تهوع خفیف و استفراغ، شبیه به آنچه شما در اشکال معده درد دارید، شوید. اگر چه این حالت احتمالا پس از یک روز بهبود می یابد و خوب می شوید.
اما اگر این حالت همچنان بدتر و بدتر شد، به ویژه اگر تب و درد در قسمت پایین سمت راست شکم خود دارید، باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید. اگر برای بیش از ۱۲ ساعت دچار حالت استفراغ شده اید، و یا اسهالی که بیش از چند روز طول کشیده است ، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

یبوست یا اسهال (Constipation or diarrhea)

مانند بسیاری از علایم دیگر، این علامت ممکن است شدید نباشد و احتمالا بعد از اینکه درد شکم را تجربه کردید، به وجود آید. اما اگر دچار اسهال شدید، به خصوص اگر مخاط زیادی در آن وجود داشت و همچنین علاوه برآن، درد پایین سمت راست شکم وجود داشت ، به پزشک خود مراجعه کنید.

گاز و داشتن حالت نفخ (Gas and bloating)

خوردن پنج قطعه پیتزا و فرو دادن آنها با چند لیوان نوشیدنی، می تواند ، باعث ایجاد حالت نفخ و سوء هاضمه در هر کسی شود. اما اگر پس از زیاده روی و پرخوری، به خواب رفتید و پس از بیدار شدن، هنوز احساس درد کردید و یا درد بدتر شد، باید خیلی مراقب باشید. همچنین، اگر بیشتر از دو روز دچار حالت نفخ که همراه با مقدار زیادی گاز و درد روده، یا مشکل در دفع گاز بودید، مراقب باشید. این علائم اگر همراه با دیگر نشانه ها، از جمله تب و درد که در شکم پایین سمت راست رخ می دهد، باشد، به طور کلی ممکن است التهاب آپاندیس را نشان دهد.

حساسیت ارجاعی (Rebound tenderness)

حساسیت ارجاعی یا همان ریباند تندرنس زمانی رخ می دهد که شما قسمت پایین سمت راست شکم خود را فشار می دهید و احساس درد می کنید. پس اگر فشار بر روی شکم شما باعث می شود که دوباره احساس درد کنید، آن را انجام ندهید. اگر شما تجربه حساسیت ارجاعی به همراه درد شکم را داشتید، به خصوص اگر تب، تهوع یا علائم دیگر، با شک به التهاب آپاندیس، به دکتر خود مراجعه کنید.

علائم آپاندیس

راه های تشخیص درد آپاندیس با سایر بیماری ها

نکته مهم در مورد آپاندیسیت این است که باید از بیماری‌های مشابه افتراق داده شود. بر خلاف تصوراتی که به تازگی ایجاد شده، معاینه و سیر بیماری مهم‌ترین راه این‌ افتراق است و سونوگرافی گرچه کمک‌کننده است، ولی اگر بخواهیم جای معاینه و مصاحبه پزشک و بیمار را بگیرد بسیار گمراه‌کننده خواهد بود. با چند مثال این موضوع روشن‌تر خواهد شد:

1‌- بیماری که درد در قسمت پایینی و راست شکم دارد، ولی چند روز متوالی این درد را داشته است به احتمال زیاد مبتلا به آپاندیسیت نیست، زیرا آپاندیسیت در مدت کوتاهی ـ حداکثر 48 ساعت ـ به طول انجامیده و اگر جراحی نشود سیر بدی پیدا می‌کند. چنین دردهایی می‌تواند نتیجه عفونت‌های لگنی در خانم‌ها باشد یا در اثر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون ایجاد شده باشد.

2- تب ملایمی در سیر بیماری ایجاد می‌شود، ولی تب شدید که بیشتر از 5/38 درجه باشد می‌تواند نشانه یک‌بیماری عفونی مثل آبسه‌های شکمی باشد.

3- پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در زنان بسیار مهم است. حاملگی خارج رحمی گاهی علائمی دقیقا شبیه آپاندیسیت خواهد داشت و تاخیر عادت ماهیانه می‌تواند آن را مشخص کند.

4- در دختران جوان، اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی حدود دو هفته بعد از تاریخ آخرین عادت، ممکن است در محل تخمدان راست یعنی دقیقا جای آپاندیس، دردی مشابه آپاندیسیت ایجاد شود. این درد ساعاتی بعد برطرف ‌شده، ولی ماه بعد تکرار می‌شود و این نکته مهمی در افتراق خواهد بود.

5- علاوه بر معاینه و شرح حال، آزمایش خون و ادرار هم به تشخیص کمک می‌کند. آزمایش ادرار باعث می‌شود بیماری‌ هایی مثل سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری که می‌تواند علائم آپاندیسیت را تقلید کند، تشخیص داده شود.

سنگ کلیه باعث می‌شود خون در ادرار ظاهر شود و عفونت ادراری هم باعث ظهور گلبول‌های سفید و باکتری فراوان در ادرار می‌شود.

علائم آپاندیس

خطرات عفونت آپاندیس

آپاندیس متورمی که پر از مایع و چرک است، ممکن است خونرسانی را متوقف کند. با توقف خونرسانی دیواره‌ی آپاندیس ضعیف می‌شود و برخی اوقات پاره می‌شود.

در برخی بیماران مانند بچه‌ها، سیر ایجاد آن سریع است و از زمان ایجاد درد و سوراخ شدن آپاندیسیت چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

تشخیص بیماری در افراد مسن و زنان باردار نیز مشکل تر است.

با پاره شدن آپاندیس، چرک در شکم منتشر می‌شود و ممکن است حفره‌ی شکم را عفونی کند و یا آبسه‌ی شکمی ایجاد کند.

راه های تشخیص پزشکی عفونت آپاندیس

تشخیص آپاندیسیت بیشتر بالینی است و در صورتی که علایم واضح باشند ممکن است پزشک تصمیم به جراحی فوری بگیرد، زیرا در صورت تاخیر، خطر پارگی آپاندیس افزایش می‌یابد.

در صورت نیاز پزشک برای تشخیص از آزمایش خون و شمارش گلبول های سفید، عکس رادیوگرافی، سونوگرافی و حتی لاپاروسکوپی استفاده می‌کند.

در همین زمینه بخوانید:

آپاندیس چیست؟ آپاندیس درکدام سمت قرار دارد ؟

مراقبت های تغذیه ای بعد از عمل آپاندیس


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا