دسته‌بندی نشده

علائم ترکیدن آپاندیس : در صورت ترکیدن آپاندیس چه اتفاقی می افتد ؟

علائم ترکیدن آپاندیس

درد ناشی از آپاندیسیت در شکم و از نواحی ناف، به صورت اندک شروع می‌شود و در حرکتی به سمت راست شکم به سوی قسمت‌های زیرین و تا نزدیکی جلوی کشاله ران می‌رود.

در این زمان مشخصا می‌توان مکان دقیق و پردرد آن را روی زائده آپاندیس حس کرد.

آپاندیس در قسمت راست و پایین شکم واقع شده است. به التهاب یا عفونت آپاندیس، «آپاندیسیت» گفته می‌شود. مردها دو برابر زن‌ها به التهاب آپاندیس مبتلا می‌شوند.

عفونت آپاندیس در کودکان کمتر است، اما پارگی آن خطرناک‌تر است. در صورت تشخیص دیرهنگام التهاب و عفونت آپاندیس، عوارض آن رفته‌رفته، بیشتر و بیشتر می‌شود.

آپاندیس از یک انتها بسته است و انتهای دیگر آن به روده بزرگ ختم می‌شود.

اگرچه ممکن است موادی که از روده بزرگ عبور می‌کنند، وارد آپاندیس شوند، اما برای موادی که وارد آن می‌شوند هیچ راه گریزی وجود ندارد.

درد با سرفه، عطسه، لمس، راه رفتن و حتی تنفس بدتر می‌شود.

در برخی افراد ممکن است با تهوع، استفراغ، تب خفیف و حتی ناتوانی در دفع گاز معده همراه شود.

در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک و عدم انجام اقدامات اورژانسی، فرد مبتلا ممکن است با پارگی آپاندیس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سریع در بدن و در نتیجه تب شدید، گیجی و سردرد، کاهش و از دست رفتن هوشیاری و در نهایت مرگ روبه‌رو شود.

از هنگام آغاز درد ناشی از آپاندیسیت در منطقه ناف، چهار پنج ساعت وقت دارید که به پزشک مراجعه کرده، از التهاب یا عفونت آپاندیس مطمئن شوید و آن را درمان کنید.

درمان آپاندیسیت، با خارج کردن آپاندیس عفونی یا ملتهب، به دو شیوه لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می‌شود.

تشخیص و درمان عفونت آپاندیس در زنان (به سبب وجود شباهت علائم آن با بیماری‌های زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لایه‌های زیاد چربی) سخت‌تر است.

اگر جزو این افراد هستید بیشتر احتیاط کنید و به دردهای شکمی سریع‌تر مشکوک شوید

هیچ راه دارویی یا پرهیزی برای درمان آپاندیسیت وجود ندارد و اقدامات باید به صورت اورژانسی و جراحی صورت گیرد.

اگر درمان هر چه زودتر انجام شود، خطرات آن کمتراست و بهبودی پس از عمل سریع‌تر و راحت‌تر به دست می‌آید.

البته باید گفت 20 تا 30 درصد افرادی که عمل آپاندیس می‌شوند، بعد از پنج ماه مشخص می‌شود که آپاندیس‌شان سالم بوده است.

علت تشخیص نادرست آپاندیسیت نیز شباهت آن با مشکلات دیگری چون عفونت‌های روده و نظیر آن است.

سرعت در جراحی آپاندیس

به گفته دکتر رفعتی، جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع تر انجام شود و این که پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست چون آپاندیس بچه ها در زمان کمتری ممکن است پاره و چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد.

اگر آپاندیس بترکد چه کار کنیم ؟

دکتر رفعتی با اشاره به این که متاسفانه در بچه ها زمانی که آپاندیس شروع می شود تا زمانی که بترکد، خیلی کوتاه است و امکان دارد حداکثر یک یا دو روز باشد، ادامه می دهد:

اگر به بیمار دیر رسیدگی شود و آپاندیس سوراخ شود، چرک و عفونت وارد فضای شکم می شود و شکم کاملا سفت و درد شدیدی ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر، کودک ممکن است دچار تب بالا شود و در این صورت باید حتما لوله تخلیه در شکم او تعبیه و هفت تا ده روز در بیمارستان بستری شود تا شکمش شست وشو و تخلیه شود.

او می افزاید: متاسفانه هر التهاب و عفونتی وارد حفره شکم شود، ممکن است چسبندگی هایی در آن به وجود آورد و هر چه دیرتر مراجعه شود، این چسبندگی بیشتر خواهد بود و بعدها برای بیمار مشکل ایجاد می کند.

علائم ترکیدن آپاندیس
جراحی ترکیدن آپاندیس

علائم ترکیدن آپاندیس

آپاندیس به یک باره و بدون علائم نمی ترکد بلکه دارای علائم هشدار دهنده می باشد. در این قسمت با علائم هشدار دهنده ترکیدن آپاندیس آشنا شوید!

اگر آپاندیس بترکد و اطلاع نداشته باشید، خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

اگر با علائم هشدار دهنده ترکیدن آپاندیس آشنا شوید می توانید از ترکیدن آن خبردار شوید و اقدامات لازم برای بروز عواقب احتمالی را انجام دهید.

1. معده درد بیشتر از همیشه

آپاندیسیت معمولاً باعث درد شدید می‌شود که از ناف به سمت راست و پایین شکم پخش می‌شود.

اگرچه این حالت لزوماً به معنای ترکیدن آپاندیس نیست اما ممکن است به سی‌تی‌اسکن نیاز باشد.به گفته متخصصان، برخی از بیماران دچار ناراحتی‌های متفاوت می‌شوند.

درد هنگام راه رفتن، سرفه کردن، عبور از دست‌انداز جاده ، می‌تواند نشانه ملتهب بودن کل دیواره شکم باشد.در این شرایط آپاندیس در آستانه ترکیدن است.

2. حالت تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی

باید دانست که این علایم می تواند نشانه وجود باکتری معده باشد؛ از طرفی هر فردی که آپاندیسیت دارد، لزوما با این علایم روبه ‌رو نخواهد شد.

اما اگر دچار حالت تهوع و درد شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیرا التهاب آپاندیس گاهی اوقات آثاری روی دستگاه گوارش و سیستم عصبی می‌گذارد که به تهوع و استفراغ منجر می شود.

3. تکرر بیش‌ ازحد ادرار

در برخی افراد، آپاندیس در قسمت پایین‌ترو در لگن قرار دارد و خیلی نزدیک به مثانه است. هنگامی‌که مثانه با آپاندیس ملتهب تماس پیدا می‌کند، مثانه نیز ملتهب می‌شود.

درنتیجه، احساس نیازبه دفع مکرر ادرار پیدا می‌کنید که دردناک نیز است. البته، این حالت می‌تواند از علایم عفونت لوله ادراری باشد اما زمانی که با علایم دیگری همراه است می‌تواند نشانه آپاندیسیت باشد.

4. تب و لرز

تب و لرز به معنای التهاب در جایی از بدن است. زمانی که آپاندیس ملتهب می‌شود، این حالت می‌تواند به شکل درد موضعی و با تب و لرز بروز کند، بنابراین اگر درد معده بدتر شد و یا این ‌که دچار تب شدید به پزشک مراجعه کنید.

5. گیج هستید

حالت گیجی می‌تواند نشانه بدتر شدن عفونت باشد؛ حتی ممکن است عفونت وارد جریان خون شده باشد و منابع زیادی از بدن مانند اکسیژن را مصرف ‌کند به‌طوری ‌که مغز به‌اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند و عملکرد مناسبی ندارد.

6. گرما، اوضاع را بدتر یا بهتر نمی کند

برخی معتقدند اگر روی شکم کودک دچار دل درد کیسه آب گرم یا حوله داغ گذاشته شود و بچه دچار التهاب و عفونت آپاندیس باشد، حتما باعث ترکیدن آپاندیس می شود، ولی دکتر رفعتی می گوید این باورها پایه علمی ندارد، چون آپاندیس عضوی در درون شکم است و گرما و سرمای بیرونی تاثیر چندانی روی آن ندارد.

علائم ترکیدن آپاندیس
ترکیدن آپاندیس

بیشتر بخوانید :

آپاندیس چیست؟ آپاندیس درکدام سمت قرار دارد ؟

چگونه آپاندیس و درد آپاندیسیت را تشخیص دهیم ؟

عمل آپاندیس : باید و نبایدهای بعد از جراحی آپاندیس

مراقبت‌های پس از جراحی آپاندیس

۱۲ ساعت پس از برداشتن آپاندیس بیمار قادر به حرکت خواهد بود، ولی ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد که بیمار به فعالیت عادی خود بازگردد؛ پس از برداشتن آپاندیس در صورت بروز هر کدام از موارد زیر باید سریعا با پزشک تماس گرفت، این موارد شامل استفراغ خارج از کنترل، افزایش درد شکم، افزایش درد و قرمزی در محل برش جراحی، تب، چرک کردن زخم، عدم دفع گاز و مدفوع است.

هیچ راهی برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود ندارد، اما به هر حال بروز آپاندیسیت در افرادی که غذا‌های دارای فیبر بالا مانند سبزی و میوه مصرف می‌کنند، کمتر شایع است.

آپاندیس ضایعه‌ای در انتهای روده است که در صورت درمان نشدن، مشکلات زیادی در بدن شخص ایجاد می‌کند؛ شایع‌ترین درمان آپاندیس، عمل جراحی است، وقتی بیماری با درد شکم یا در قسمت زیر شکم و در سمت راست بدن به پزشک مراجعه می‌کند این فرد مشکوک به عارضه التهاب آپاندیس است.

عمل جراحی آپاندیسیت یا به صورت لاپاراسکوپیک یا به صورت باز با ایجاد برش حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متری بر روی شکم انجام می‌شود.
در صورت ایجاد التهاب داخل شکمی به علت پارگی آپاندیس؛ برش از زیر ناف ایجاد و شکم باز می‌شود و پس از برداشتن آپاندیس کل شکم شستشو داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا