دسته‌بندی نشده

عجایب جزیره کیش در سفر به کیش

عجایب جزیره کیش در تور کیش

جزیره کیش یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران است که سالانه بیش از 2 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند. در ادامه این مطلب با عجایب جزیره کیش آشنا شوید.

کاریز شهری شگفت‌انگیز در اعماق جزیره کیش

ایجاد یك شهر زیرزمینی در مسیر قنات‌ها به‌گونه‌ای كه بتواند مجموعه‌ای طبیعی تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم آورد از سال 78 با انگیزه یك مهندس ایرانی مقیم آلمان آغاز شد

همه چیز از یك برنامه تلویزیونی در شبكه جهانی جام‌جم شروع شد، تصاویر جزیره كیش را پخش می‌كردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوب‌كننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل كیش سفركنم.

عجایب جزیره کیش در سفر به کیش

این را مؤسس شهر زیرزمینی كیش یا همان كاریز كیش می‌گوید. او مردی است كه به گفته خودش سرمایه‌‌اش را از آن سوی آبها به این جزیره آورده است تا شهری بسازد كه تاریخ ایران را در پیكره‌‌اش دارد.

در همان سفربود كه با این قنات آشنا شدم. قنات قدیمی كیش با طول 15 كیلومتر كه در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی كیش به 3 رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یك رشته، به شهر قدیمی حریره می‌ریزد.

در طول مسیر در تور کیش این قناتهای قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد كه نشان‌دهنده آن است كه در این قنات آب هم به‌صورت ساكن و هم به سمت مظهر قنات جریان و حركت داشته است. از آب این قنات برای آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساكنان استفاده می شده و در عین حال كشتی‌ها نیز از آب جزیره كیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در كشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌كردند.»

او می‌گوید: با مشاهده این قنات قدیمی و نوشیدن آب زلال آن به قول محلی‌ها پاگیر آب جزیره شدم و بعد از سال‌ها دوری از وطن، اقامت در كشور آلمان، تحصیل در رشته مهندسی در آن كشور، ازدواج با زنی تبعه آلمان و 2 پسر تبعه آن كشور راهی ایران شدم، ولی نه تنها من بلكه آنها نیز مجذوب این خاك شدند.

قنات كیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساكنان جزیره را تامین می‌كرده، قنات كیش از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه‌ها قابل مقایسه با قنات‌های دیگر نقاط ایران نیست‌، اما با توجه به شیب بسیار كم جزیره‌، چگونگی هدایت آب‌های زیرزمینی به سطح زمین در كیش بسیار مهم بوده و نشان می‌دهد كه در زمان خود از پیشرفته‌ترین روش‌ها برای حفر قنات استفاده می‌كردند.در مسیر ساخت این شهر زیرزمینی فسیل بسیاری از جانوران دریایی از سقف مرجانی تونل بدست آمد. آزمایش‌های دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد كه این سقف زیبا بین 110 تا 550 میلیون سال عمر دارد. در حال حاضر طراحان شهر زیرزمینی سقف مرجانی را برای بازدید مردم به‌صورت یك موزه حفظ كرده‌اند و دیوارها و محیط‌های داخلی كاریز را با الهام از شیوه‌های كهن معماری ایرانی آراسته‌اند.به‌زودی در تالارهای كاریز مجموعه‌ای شامل موزه، آمفی تئاتر، بازارچه‌های صنایع دستی، رستوران و چایخانه‌های سنتی ایجاد می‌شود. بر روی كاریز هم مجموعه تفریحی بزرگی شامل: سینما، آمفی‌تئاتر، پاركینگ و پاویون و 2 قلعه شبیه قلعه‌های باستانی با بخش‌هایی مانند رستوران، فروشگاه، محل بازی كودكان و سوییت‌های اقامتی ساخته خواهد شد.

اما با این حال نمی‌گویم چقدر هزینه ساخت این شهر زیرزمینی شد ولی فقط می‌گویم كه امروزه مجموعه قنات با تغییر كاربری به یك شهر زیر‌زمینی بدل شده كه بیش از 10 هزار مترمربع وسعت دارد و اكنون كاریز كیش خوانده می‌شود.

در طرح بازسازی قنات كیش (كاریزكیش) با حفظ بافت تاریخی آن كاربری‌های جدیدی در این شهر زیرزمینی ایجاد كرده‌اند كه باعث جذب توریست شده است. شهر زیرزمینی كاریز در فاز یك خود به قسمت‌های مختلف از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر سالن كنفرانس، گالری‌های هنری تجهیز شده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

شهر كاریز در عمق 16 متری زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است كه به‌نظر كارشناسان 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تك‌تك آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی است.

لاکپشت های دریایی کیش از عجایب خلقت marine turtles kish

عجایب جزیره کیش در سفر به کیش

از ساليان بسيار دور و به واسطه امنيت و آرامشى كه بر سواحل زيباى جزيره كيش حاكم است انواع آبزيان و از جمله لاك پشت ها در آن آشيانه گزيده اند این لاک پشت ها این مکان را به کی از جذاب ترین مناطق دیدنی کیش مبدل کرده است.

به گزارش سفر با تو ، دو نوع لاک پشت در خليج فارس وجود دارد. لاک پشت نوک دار (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green).درآبهاى ساحلى جزيره مخصوصاً در نزديكى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزيره ، لاك پشت هاى دريايى غول پيكر را به راحتى از فراز ديوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاك پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب يكى از جاذبه هاى سواحل صخره اى كيش است.

از میان اخبار پیشین سایت: مکان های تفریحی و دیدنی استانبول و گرجستان کجان ؟

لاک پشتهاي دريايي در اولين حلقه چرخه اکوسيستم دريايي قرار دارند و وجود اين آبزيان براي بقاي نسل بشر لازم و ضروريست اين جانوارن توازن زيست محيطي را بر عهده داشته و از بين رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه اي بزرگ و جبران ناپذير خواهد ساخت و به عنوان گروهي از جانوران که معرف بخش قديمي و متفاوتي از تنوع زيستي جهان به شمار مي روند رده بندي شده اند. اين موجودات در راسته اي همراه کروکوديل ها و مارمولک ها از مهره داران 200 ميليون سال پيش هستند و بيش از ديگر خزندگان پا به مرحله حيات گذاشته اند.

در سفر با تور کیش ارزان ، لاک پشتهاي دريايي و مارهاي دريايي تنها خزندگاني هستند که با زندگي در آب دريا سازش يافته اند. اما ارتباط خود را با خشکي قطع نکرده اند. آنها براي تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل توليد مثل براي تخم گذاري به سواحل شني مي آيند. لاک پشتها معمولا از گياهان دريايي، عروس هاي دريايي، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذيه ميکنند. لاک پشتهاي دريايي پراکنش جهاني دارند و انتشار جغرافيايي آنها در آبهاي گرم و نيمه گرم استوايي و از جمله خليج فارس و درياي عمان است. با توجه به شرايط نامناسب سواحل جنوب ايران محل تخم گذاري لاک پشتهاي دريايي به سواحل شني جزاير محدود گرديده است.

چند توصيه براي حفظ بقاء اين موجودات دوست داشتنى :

1- بهتر است از شنا كردن در اطراف آنها و يا دست زدن به آنها خوددارى كنيد.

2- از تردد در زيستگاه لاک پشتها خودداري نماييد.

3- هنگام قايقراني مواظب لاک پشتهايي که براي تنفس به سطح آب مي آيند باشيد.

4- از ريختن زباله و پسمانده در دريا خودداري کنيد .

5- به هنگام غواصي از تعقيب لاک پشتها خودداري نماييد.

6- از دست زدن به تخم لاک پشتها و يا برداشتن آنها خودداري نماييد.

درختان شگفت انگیز لور

عجایب جزیره کیش در سفر به کیش

پوشش گیاهی طبیعی کیش چندان غنی نیست و اغلب گیاهان از مناطق دیگر به کیش آورده شده اند ولی یکی از کمیاب ترین و عجیب ترین درخت های دنیا بومی جزیره کیش است. درخت لور با ریشه ها و شاخه هایی شگفت انگیز و میوه های کوچک قرمز و نارنجی را تنها در جزیره کیش می توان دید. از همه شاخه های درخت لور، ریشه هایی برای جذب آب بیشتر تا زمین ادامه دارد. درخت لور در باور بومی ها، درختی مقدس و هزار ساله است. همچنین سفر با تور لحظه آخری کیش همراه باقیمت هتلهای کیش و اطلاع از آفرهای ارزان کیش را می توانید با سر زدن به سایت ببینید.

تنها جزیره دارای قنات آب شیرین در خلیج فارس

در این جزیره زیبا و سرسبز هیچ رودخانه دائمی جریان ندارد و مقدار بارش بسیار اندک است. تنها در زمستان، بارش های پراکنده و رگباری را می توان در کیش دید. جزیره کیش دارای چندین منبع آب شیرین زیرزمینی است که به شکل قنات بهره برداری می شوند.

شهر حریره از جاذبه های تاریخی کیش

شهر حریره کیش مربوط به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بقایای این شهر خالی از سکنه گویای عظمت و شکوه تمدن در کیش است. گردشگران می توانند وسعتی ۳ کیلومتری از بقایای شهری بزرگ را در حریره ببینند.

غواصی در جزیره کیش

یکی از جذابیت های کیش، غواصی و دیدن صخره های مرجانی است. جانوران دریایی و ماهی های رنگارنگ در لا به لای مرجان ها زندگی می کنند که علاقه مندان به غواصی را مسحور خود کرده اند. با یک آموزش کوتاه می توانید از غواصی و عکاسی در زیر اب لذت ببرید.

سواحل خلیج فارس و تفریحات آبی

سواحل زیبای کیش از جذابیت های سفر به کیش هستند که مسافران تور کیش را جلب می کنند. ساحل مرجانی کیش با آب های زلال و آلاچیق های خانوادگی، مناسب ترین محل برای دیدن طلوع خورشید است. در قسمت دیگری از ساحل اسکله تفریحی با طول ۴۳۷ متر را می بینید که با یک عرشه چوبی زیبا تا آبهای نیلگون خلیج فارش امتداد دارد. در اطراف این اسکله مراکز تفریحی، رستوران، مراکز خرید و کلوپ تفریحات دریایی شامل جت اسکی، غواصی، بانانا، شاتل، پاراسل و… برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا