دسته‌بندی نشده

طب سنتی ودرمان ریزش مو

طب

گياهان موثر در درمان مشكلات پوست و مو

چاي

معروف‌ترين و پرمصرف‌ترين نوشيدني در ايران و بسياري از كشورهاي آسيايي چاي است كه بيش‌تر به دو نوع سبز و سياه مشاهده مي‌شود. تحقيقات ثابت كرده كه نوشيدن چاي سبز تاثير به سزايي بر فرآيند پيري دارد. چاي منبع غني از آنتي اكسيدان بوده و با روند پيري در بدن مبارزه مي‌كند.

ختمي

گياهي علفي و چند ساله به ارتفاع نيم تا يك و نيم متر،ساقه‌ داراي كرك‌هاي نرم و گل‌ها به رنگ‌هاي سفيد، صورتي يا بنفش، اين گياه در اكثر مناطق كشور وجود دارد و اندام دارويي آن ريشه، برگ و گل آن است. ريشه و برگ ختمي اثر نرم كننده و ضدالتهاب پوست، برطرف كننده خشكي و خارش پوست و تقويت كننده موها مي‌باشند.

ختمي بنفش (پنيرك)

گياهي علفي و چندساله با ريشه دوكي شكل، ساقه‌اي پوشيده از پرز و گل‌هاي صورتي كه از كنار برگ‌ها مي‌رويند. اين گياه در بيش تر قسمت‌هاي ايران وجود دارد و اندام دارويي آن برگ، ريشه وگل مي‌باشد. گل پنيرك نرم كننده و ضدالتهاب پوست، برطرف كننده جوش صورت و ضدآفتاب سوختگي مي‌باشد.

بنفشه سه رنگ

گياهي يك ساله، داراي برگ‌هايي با شكل‌هاي متنوع از قبيل برگي و نيزه‌اي گل‌ها زرد، بنفش يا چند رنگ، اين گياه به عنوان گياه زينتي در باغچه‌ها كاربرد فراوان دارد. قسمت قابل استفاده گل‌ها و برگ‌هاي آن است كه داراي اثر نرم كننده معرق، ضد اگزما و تسكين دهنده التهابات مي‌باشد.

طب سنتی ودرمان ریزش مو

علف چشمه (بولاغ اوتي، آب تره)

گياهي علفي و چندساله كه در چشمه‌ها، اطراف آب‌ها و مرداب مي‌رويد. برگ‌هاي آن به رنگ سبز تيره و بدون كرك مي‌باشد. گل‌ها به صورت خوشه‌اي و به رنگ سفيد در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شوند. اين گياه ضد بيماري‌هاي قارچي پوست و تقويت كننده پياز موي سر مي‌باشد. علاوه بر اين جهت درمان زخم‌هاي چركين هم مفيد است.

شاه پسند وحشي

گياهي است علفي، داراي ساقه چهارگوش برگ‌هاي لوزي شكل دندانه‌دار و گل‌هايي قيفي شكل، معطر و به رنگ‌هاي سفيد، گلي يا سوسني كه به حالت خودرو در دشت‌ها و كنار جاده‌ها مي‌رويد. اين گياه در بسياري مناطق ايران به ويژه استان‌هاي غربي و شمال غربي مي‌رويد و تمام قسمت‌هاي آن به ويژه برگ‌ها و سرشاخه‌هاي گل‌دار داراي خاصيت دارويي است. اين گياه مقوي پوست، ضدالتهاب‌هاي پوستي و پاك كننده مي‌باشد. هم چنين رشد موها را تقويت مي‌كند.

رزماري (اكليل كوهي)‌

گياهي هميشه سبز و بوته‌اي، برگ‌ها متقابل كشيده، نخي و بسيار معطر، پرورش رزماري در بيش‌تر نقاط كشور متداول است. اندام‌ دارويي رزماري برگ‌ها و سرشاخه‌هاي گل دار بوده كه داراي تركيبات ويژه‌اي است كه سبب تحريك متابوليسم و تسريع گردش خون و سبب گشادكنندگي عروق و موبرگ‌ها شده و بدين ترتيب باعث تقويت و شادابي پوست و مو مي‌گردد.

رازيانه (باديان)

گياهي علفي، پايا، داراي برگ‌هاي شويدي، گل‌هاي چتري زرد رنگ و دانه‌هاي به رنگ كرمي يا زرد روشن، شبيه دانه زيره و معطر رازيانه در اكثر نقاط كشور به ويژه مناطق نيمه گرم موجود است. اندام دارويي رازيانه دانه‌هاي آن است كه مصرف موضعي آن داراي اثر پاك كننده روشن كننده و ضدالتهاب پوست مي‌باشد

منبع: گنجینه سبز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا