دسته‌بندی نشده

طبع سیب زمینی : سیب زمینی سرد است یا گرم ؟

طبع سیب زمینی

تاریخچه سیب زمینی

سیب زمینی از اولین گیاهانی بود که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفت. کشت سیب زمینی در آمریکای جنوبی قدمتی حدود ۱۰ هزار ساله دارد.

سرخپوستان اینکا در پرو اولین کسانی بودند که در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع به کشت سیب زمینی کردند. پس از حدود ۴۰ سال سیب زمینی در سراسر اروپا نیز به غذایی رایج و معمول تبدیل شد.

جان ملکم در زمان پادشاهی فتحعلی شاه، سیب زمینی را برای اولین بار به ایران آورد. در آن زمان به سیب زمینی آلوی ملکم می گفتند. پس از آن سیب زمینی در روستای پشند البرز کشت شد.

از همین رو هنوز هم سیب زمینی پشندی به عنوان معروف ترین سیب زمینی ایرانی شناخته می شود. جالب است بدانید که سیب زمینی بعد از برنج، گندم و ذرت در رده چهارمین محصول غذایی پر مصرف در دنیا قرار دارد.

طبع سیب زمینی خام

طبع سیب زمینی در شکل های مختلف، متفاوت است. طبع سیب زمینی خام در طب سنتی سرد و‌ تر است.

طبع سیب زمینی آب پز

سیب زمینی آب پز که معمولا توسط ورزشکاران و کودکان مصرف می شود، دارای طبیعت معتدل می‌ باشد.

طبع سیب زمینی

طبع سیب زمینی در طب سنتی

طبع سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده که نوع پرطرفدار است، دارای طبیعت گرم و خشک می‌ باشد.

مصلحات سیب زمینی

مصلح سیب زمینی آویشن، دارچین، زنجبیل و زیره سبز است و از همین رو برای هضم بهتر سیب زمینی بهتر است آن را با این ادویه ها مصرف کنید.

طبع سیب زمینی

سیب زمینی سرده یا گرم ؟

خواص سیب زمینی

1. سیب زمینی برای درمان آسم

سیب زمینی به دلیل خواصی که دارد می تواند برای درمان گرفتگی بینی ، نایژه و ریه موثر باشد و برای بهبود آسم کاربرد دارد.

2. سلامت سیستم گوارش با سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل اینکه کربوهیدرات فراوان دارد و چربی و پروتئین آن بسیار ناچیز است دلیل خوبی برای مصرف می باشد. چرا که باعث می شود هضم غذا به درستی انجام شود. سعی کنید سیب زمینی را به مقدار زیاد در طول هفته مصرف نکنید.

3. سیب زمینی برای رفع تیرگی دور چشم

سیب زمینی دارای خواصی می باشد که باعث رفع تیرگی دور چشم می شود. شما می توانید به کمک سیب زمینی به طور مستقیم ناحیه تیره دور چشم را رفع کنید. برای این کار یک سیب زمینی را پوست بکنید و آن را خرد کنید

قطعات سیب زمینی را در یک پارچه قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی قسمت های تیره دور چشم قرار دهید. بعد از گذشت مدتی این قسمت را با آب گرم شستشو دهید. می توانید این کار را به صورت منظم انجام دهید.

4. سیب زمینی مفید برای التهاب مفاصل

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن ، منیزیم ، زینک و ویتامین ب کمپلکس می باشد که باعث می شود تا برای التهاب مفاصل بسیار مفید باشد. آب سیب زمینی را می توانید به صورت موضعی بر روی مفاصل خود قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

5. کاهش اشتهای کاذب با سیب زمینی

سیب زمینی شاخص گلیسمی کمی دارد و به همین علت احساس سیری به شما دست می دهد. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی بسیار کندتر از سایر مواد غذایی شیرین تجزیه می شود و شما احساس سیری زیادی خواهید داشت.

مواد مغذی موجود در سیب زمینی باعث می شود تا اشتهای کاذب شما از بین برود.

6. رفع چین و چروک پوست با مصرف سیب زمینی

سیب زمینی برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود چرا که دارای خواص ضدالتهابی برای پوست می باشد شما اگر می خواهید از چین و چروک پوست در امان باشید از سیب زمینی استفاده کنید.

طبع سیب زمینی

طبع سیب زمینی و مصلح آن

7. سیب زمینی مفید برای بهبود برونشیت

سیب زمینی به دلیل داشتن شیرینی و مواد مغذی می تواند بر روی دمان بدن تاثیر گذار باشد و قادر به گرم کردن بدن می باشد. این امر باعث می شود تا بتواند برای افرادی که از برونشیت رنج می برد موثر باشد.

8. سیب زمینی برای سلامت قلب و عروق

سیب زمینی دارای کربوهیدرات ، کلسیم ، پروتئین ، نیاسین و ویتامین سی می باشد. این ترکیبات باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می شود و فشار خون را در حالت طبیعی نگه می دارد. سیب زمینی دارای کاروتنوئید می باشد که برای حفظ سلامت قلبی عروقی موثر است.

9. خواص ضد التهابی سیب زمینی

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی برای بدن می باشد. سیب زمینی دارای ویتامین ث و منیزیوم می باشد. شما می توانید برای درمان التهاب داخلی و خارجی از این خوراکی خوشمزه بهره مند شوید.

10. سیب زمینی برای رفع نقاط تیره پوست

سیب زمینی یک ماده طبیعی برای از بین بردن نقاط تیره روی پوست می باشد. اگر صورت تان لکه های سیاه دارد بهتر است سیب زمینی را بدون پوست داخل مخلوط کن قرار دهید در مرحله ی بعدی سیب زمینی له شده را روی صورت خود قرار دهید.

پوست خود را ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه سیب زمینی له شده را با مالش از روی صورت خود جدا کنید. سپس صورت خود را شست و شو دهید.

مضرات سیب زمینی و موارد منع مصرف آن

سیب زمینی برخلاف خواصی که دارد، دارای مضراتی هست. این مضرات عبارتند از:

  • خون غلیظ تولید می کند و از این جهت مصرف آن به افرادی که از غلظت خون رنج می برند توصیه نمی شود.
  • با اینکه چاق کننده است اما انرژی کمی دارد.
  • سیب زمینی دیر هضم است.
  • برای افراد دارای معده های ضعیف مضر است.
  • مصرف آن به افراد دارای سنگ کلیه توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:

کالری، ارزش غذایی و خواص سیب زمینی

فواید بی نظیر و معجزه آسا سیب زمینی برای سلامتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا