دسته‌بندی نشده

طبع بادام هندی : بادام هندی سرد است یا گرم ؟

طبع بادام هندی چیست ؟

بادام هندی، نوعی مغز دانه حاوی مس فراوان است که پوسته آن سم التهاب آور دارد و تماس آن با پوست باعث ناراحتی پوستی مانند سوزش و خارش می شود.

در قرن 16 میلادی، پرتغالی ها این دانه را با خود به هند و برخی کشورهای آفریقایی بردند. امروزه کشورهای هند، تانزانیا، موزامبیک، نیجریه و برزیل تولید کننده های بزرگ بادام هندی هستند.

بادام هندی یا کاشو درختی گرمسیری و همیشه سبز است که تا ۱۴ متر رشد می کند و یکی از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار در جهان محسوب می شود که از خانواده پسته ها محسوب می شود، این آجیل خوشمزه بومی شرق برزیل است.

این آجیل به شکل لوبیا یا بهتر است بگویم کلیوی شکل می باشد که در پایین یا زیر میوه ی درختی که بلارد نام دارد، یافت می شود.

طبع بادام هندی

طبع بادام هندی گرم و خشک است. بنابراین افرادی که دارای طبع مشابه هستند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

مصلحات بادام هندی

مصطکی، عسل و ربوب ترش مصلح های بادام هندی، بر مبنای طب سنتی اند. برای اینکه بتوانید مزاج بادام هندی را به حالت تعادل درآورید باید این مواد غذایی را همراه با بادام هندی مصرف کنید.

طبع بادام هندی

طبع بادام هندی و مصلح آن

خواص بادام هندی

1. پیشگیری از سرطان با بادام هندی

بادام هندی حاوی ماده مهمی به نام پروانتوسایانیدین (فلاونول) می باشد که با رشد و تکثیر سلول های سرطانی مبارزه کرده و محتوای مس بالای آن باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات، روده بزرگ و غیره می شود.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان، روی و ویتامین K موجود در بادام هندی نیز از ابتلا به عفونت های مختلف و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع رشد تومورهای سرطانی از جمله سرطان کبد و سیروز می شود.

2. سلامت قلب با بادام هندی

بادام هندی حاوی مقادیر کمتر چربی نسبت به سایر آجیل ها بوده و آنتی اکسیدان ها و اسید اولئیک موجود در آن برای قلب مفید است.

همچنین محتوای منیزیم موجود در بادام هندی باعث کاهش فشار خون بالا می شود، فشار خون بالا از جمله عوامل اصلی حملات و بیماری های قلبی عروقی می باشد.

3. خواص بادام هندی برای دیابت

مصرف بادام هندی از جذب گلوکز در بدن جلوگیری و از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند. بادام هندی همچنین باعث کاهش عوارض ناشی از دیابت می شود که از آن جمله می توان به کاهش تری گلیسیرید خون اشاره کرد.

4. تقویت استخوان ها با بادام هندی

منیزیم ماده اصلی موجود در بادام هندی می باشد و از مزایای آن می توان به حفظ سلامت و تقویت استخوان ها اشاره کرد.

طبع بادام هندی

طبع بادام هندی در طب سنتی

5. سلامت سیستم عصبی با بادام هندی

منیزیم موجود در بادام هندی در سطح استخوانی ذخیره شده و مانع ورود کلسیم به سلول های عصبی می شود و همین امر در آرام نگه داشتن رگ های خونی و عضلات نقش مهمی را ایفا می کند.

از طرفی، کمبود منیزیم علاوه برای مشکلات عصبی، باعث بروز فشار خون بالا و سردردهای میگرنی می گردد.

6. بادام هندی برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

مصرف روزانه بادام هندی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. سنگ کیسه صفرا، سنگ های رسوبی می باشد که معمولا شامل کلسترول بوده و در کیسه صفرا انباشته می شود.

مصرف منظم بادام هندی از ابتلا به سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

7. خواص بادام هندی برای کاهش وزن

اگرچه مصرف بادام هندی به نظر چاق کننده می رسد، اما برخلاف باور عمومی، بادام هندی حاوی کلسترول خوب می باشد و افرادی که حداقل دو بار در هفته بادام هندی مصرف می کنند کاهش وزن بیشتری نسبت به سایرین داشته اند.

با وجود اینکه بادام هندی یکی از آجیل های با کالری بالا در نظر گرفته می شود، اما چربی های موجود در آن مفید هستند و تحقیقات نشان داده افرادی که حداقل دو بار در هفته بادام هندی مصرف می کنند وزن کمتری نسبت به کسانی که کمتر غذا می خورند، دارند.

بادام هندی باعث کاهش اشتها شده و به سم زدایی سیستم گوارش و افزایش چربی سوزی و سوخت و ساز بدن کمک می کند

8. بادام هندی منبع عالی آنتی اکسیدان

بادام هندی منبع غنی آنتی اکسیدان های حیاتی مانند سلنیوم، مس و منیزیم می باشد. این آنتی اکسیدان ها با عوارض ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت پیشگیری می کنند.

9. بادام هندی برای بهبود هضم

بادام هندی در سنتز اسید نوکلئیک و بهبود عمل هضم تاثیر بسزایی دارد. مصرف بادام هندی در درمان بیماری های روده از جمله یبوست نیز معجزه می کند.

اصولاً هر ماده غذایی و یا آجیلی که دارای فیبر باشد برای سیستم گوارش مفید است، بادام هندی نیز دارای فیبر بوده و از این رو در رفع یبوست مؤثر و مفید می باشد.

10. بادام هندی منبع غنی ویتامین ها

بادام هندی حاوی مقادیر بالای ویتامین هایی همچون ریپوفلاوین، اسید پانتوتنیک، تیامین و نیاسین می باشد. این ویتامین ها احتمال ابتلا به کم خونی را کاهش می دهند.

طبع بادام هندی

طبع بادام هندی گرمه یا سرد ؟

مضرات بادام هندی

بادام هندی حاوی نمک اگزالات است که باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود. کلسیم بیش‌ از اندازه در بدن به‌ صورت سنگ در کلیه انباشته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه باید مقادیر اندکی از انواع بادام‌ها را مصرف کنند.

با وجود تمامی خواص دارویی و درمانی بادام، مصرف این خوراکی می‌تواند برای بسیاری از افراد حساسیت‌زا باشد.

بدیهی است که در صورت تغییر دادن ماهیت اصلی ماده در تولید غذاها، چنین حساسیت‌ هایی در نواحی مختلف کشورها در اَشکال متفاوتی ظاهر می‌شود.

مغزهای درختی مثل انواع بادام‌ها، گردو و پسته، ‌دو نوع حساسیت شدید و خفیف را ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر علائم چنین حساسیت‌هایی را دارید، ‌قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

درماتیت بیماری خارش پوستی است که در اثر تماس با آلرژن (ماده‌ی حساسیت‌زا) ایجاد می‌شود. کهیر و تورم نیز از دیگر علائمی است که گاهی اوقات در اثر تماس با بادام یا غلاف آن ظاهر می‌شود.

اسید آناکاردیک موجود در بادام نیز می‌تواند سبب بروز خارش و حساسیت پوستی شدید شود. حساسیت به انواع بادام‌ها به‌شکل حالت تهوع، اسهال،‌ دل درد، سرفه و استفراغ نیز ظاهر می‌شود.

از انواع دیگر علائم حساسیت به بادام می‌توان به آبریزش بینی، سرفه، تنگی نفس نیز اشاره کرد. واکنش‌های شدیدتر مثل یبوست گلوتاتی و آنافیلاکسی می‌توانند مهلک و کشنده باشند.

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک پیشرفته‌ی سریع است و بسته‌ به ماده‌ی شیمیایی که بدن به آن حساسیت دارد، می‌تواند در تمام قسمت‌ های بدن پخش شود. این حالت بیشتر به‌ دلیل آلرژی‌های غذایی ایجاد می‌شود.

تحقیقات انجام‌ شده نشان می‌ دهند خطر ابتلا به این آلرژی در بادام هندی بسیار زیاد است. این واکنش آلرژیک با علائمی مثل تنفس پرسروصدا، بی‌ هوشی، رنگ‌ پریدگی، ‌تورم گلو یا زبان و تغییر صدا همراه است.

در صورت بروز چنین علائمی باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

همچنین بخوانید:

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع انجیر : میوه انجیر (خشک و تازه) گرم است یا سرد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا