دسته‌بندی نشده

شکسته نفسی میفرمایید یا نفرمایید. کدام درست است ؟

شکسته نفسی می فرمایید یا نفرمایید. کدام درست است ؟

شکسته نفسی البته یک اصطلاح عامیانه است و در جایی که فرد خود را کمتر از آنچه استحقاقش را دارد می‌نهد، به کار می‌رود. اگر بخواهیم شکسته نفسی را از لحاظ ادبی دقیق تر معنا کنیم باید بگوییم شکسته نفسی . [ ش ِ ک َ ت َ / ت ِ ن َ ] (حامص مرکب ) یعنی : فروتنی . تواضع . هضم نفس . خضوع . افتادگی ، و با فعل : ( کردن و نمودن ) صرف می شود.

معنای شکسته نفسی : شکسته نفسی ( خفض جناح ) خود را کوچکتر از آنچه هست، خواندن است . بنابراین شکسته نفسی کردن ؛ خود را کوچکتر از آنچه هست، گفتن یا نمودن . خود را پایین تر از آنچه هست، به فروتنی نمودن ؛ خود را کوچک و حقیر گرفتن است .

شکسته نفسی می فرمایید درست است یا نفرمایید ؟

حال سوال اینجاست که شکسته نفسی می فرمایید صحیح است یا شکسته نفسی نفرمایید … ؟! بسیاری از ما در محاوره های روزمره ممکن است بارها با جمله ی شکسته نفسی می فرمایید. یا شکسته نفسی نفرمایید، برخورد کرده باشیم و این سوال در ذهنمان نقش ببندد که کدام جمله درست است؟!

در جواب این سوال باید گفت هر دو جمله از لحاظ معنایی درست است ولی از لحاظ ادبی جمله ی شکسته نفسی نفرمایید، صحیح می باشد و از این پس در جواب کسی که فروتنی و خضوع می کند باید گفت: جناب شکسته نفسی نفرمایید .

امید است این مطلب از مجله اینترنتی دلگرم مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گرفته باشد و همواره در تمامی مطالب دلگرم، ما را همراهی کنید .

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا