دسته‌بندی نشده

طرز تهیه ی مربای کدو حلوایی (کدو تنبل)

مربای کدو حلوایی یک مربای مجلسی

مواد لازم برای تهیه ی مربای کدو حلوایی

  • کدو حلوایی :1و 1/2 کیلوگرم
  • شکر : 2 کیلوگرم
  • دانه هل نکوبیده :1 قاشق مربا خوری
  • آهک : 5 قاشق غذاخوری
  • گلاب : 1/4 پیمانه
  • جوهر لیمو : 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه آب آهک برای تهیه ی مربا:

آهک را در ظرفی بریزید و حدوداً دولیتر و نیم تا سه لیترآب سرد به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا آهک تقریباً در آب حل شود. 15-20 دقیقه اجازه دهید تا مواد آهک ته نشین شود. مواد ته نشین شده را دور بریزید و از آب زلال آن استفاده کنید.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی:

  1. کدو حلوایی را پوست بکنید و به ضخامت نیم سانت ورقه کنید و قالب بزنید یا با چاقو به شکل دلخواه (مثلا مربع) برش بزنید.
  2. کدوهای قالب زده رادرون آب اهک آماده شده بریزید و اجازه بدهید ۲۴ ساعت در آب آهک بماند.
  3. کدو حلوایی را از آب آهک خارج کنید و ۴-۵ ساعت در آب سرد بریزید و در طول این مدت ۳ بار آب آن را عوض کنید.
  4. بعد کدو را در صافی بریزید تا آب آن برود. شکر را در قابلمه بریزید و ۵ – ۶ لیوان آب درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد شربت را از صافی رد کنید.
  5. کدو را داخل شربت بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و گاهی کف روی مربا را بگیرید .
  6. وقتی شربت قوام آمد دانه هل و گلاب و جوهر لیمویی را که قبلاً در یک قاشق غذاخوری آب گرم حل کرده اید داخل مربا بریزید و پس از ده دقیقه جوشیدن از روی شعله بردارید. مربای کدو حلوایی ترد، براق و خوشمزه شما آماده است.

Pumpkin Jams

نکته:

1- برای تهیه یک مربای مجلسی از خرید کدوهایی که با کمی فشار دادن نشانه های لهیدگی دارند بپرهیزید.

2- کدو را قبل از بریدن میتوانید در جایی خنک بیرون از یخچال بگذارید اما به محض برش دادن باید آن را بدون برداشتن تخمه های کدو داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

3- برای تست قوام آمدن شربت، موقعی که مربا آماده شد مقداری از شربت آنرا در قاشق بریزید کمی که سرد شد باید به حالت کشدار از قاشق بریزد ویا قاشق را داخل شربت مربا فرو ببرید و بیرون بیاورید و انگشت خود را داخل قاشق کنید و دوانگشت اشاره و انگشت شصت خود را که آغشته به شربت مربا شده اند چند بار به هم بزنید اگر شربت بین دو انگشت شما مثل نخ شد شربت مربا قوام آمده است.

راهنمای خرید کدو حلوایی :

از خرید کدوهایی که با کمی فشار دادن نشانه های لهیدگی دارند بپرهیزید ؛ کدو حلوایی ای را انتخاب کنید که پوستی سفت ، بدون لک و چروک داشته و وزن آن هم سنگین باشد ، کدوحلوایی های کوچک تر تردتر و آبدارتر هستند.

راهنمای تمیز کردن و نگهداری کدو حلوایی :

  1. برای تهیه مربای مدو تنبل می توانید کدوها را به هر شکل و اندازه ای که دوست دارید برش بزنید ، برای شروع بخش بالایی کدو حلوایی را با چاقو ببرید و جدا کنید سپس دو طرف کدو را از بالا به سمت پایین برشی عمیق بزنید تا کدو به دو قسمت تقسیم شود.
  2. با قاشق تخم های کدو حلوایی را خارج کنید و کنار بگذارید ( میتوانید از این تخم ها برای بو دادن استفاده کنید ) ، پس از خارج کردن تخم کدو حلوایی هر نیمه کدو را به دو قسمت دیگر برش بزنید سپس هر قسمت را به چند بخش مساوی تقسیم کنید ( سعی کنید اندازه برش ها یکسان باشد ).
  3. کدو را قبل از بریدن میتوانید در جایی خنک بیرون از یخچال بگذارید اما به محض برش دادن بدون برداشتن تخمه های کدو باید آن را داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.
  4. کدو را می توانید آب پز ، بخارپز یا کباب کنید و به کمک مغزها و عسل دسرهایی خوشمزه از آن تهیه کنید ، اگر کدو حلوایی که خریده اید بیش از مصرف هفتگی تان است توصیه می شود آن را بخارپز کرده و در بسته بندی هایی کوچک در فریزر ذخیره کنید ، البته سعی کنید تا مدت یک ماه آن را میل کنید و بیش از این در فریزر هم نگذارید.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا