دسته‌بندی نشده

سرکه بالزامیک چیست؟ آیا سرکه بالزامیک حلال است؟

آشنایی با سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک سبب کند شدن مراحل هضم غذا می شود و به جلوگیری از پرخوری کمک می کند و موجب کنترل وزن می شود،هم چنین باعث بهبود فشارخون و تنظیم مقدار قند خون و تقویت سیستم ایمنی می شود. مصرف این سرکه حلال است.

سرکه بالزامیک میزان بالایی شکر دارد، در نتیجه باکتری‌های مولد این سرکه با سایر گونه‌های تولیدکننده سرکه تفاوت دارند. بر اساس تحقیقات ۳۲ گونه از Gluconacetobacter Xylinus در تولید این سرکه نقش دارند. همچنین از آنجا که ماده اولیه تولید این سرکه انگور می‌باشد، محصول به دست آمده حاوی میزان بالایی (حداقل ۸ نوع) از اسیدهای فنولیک بوده که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند؛ تحقیقات نشان می‌دهند که حتی پس از گذشت چند سال از گرفتن عصاره انگور این ترکیبات همچنان در محصول نهایی وجود دارند. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی میزان ۸۸ کیلو کالری انرژی در بدن تولید کرده که بیشتر آن به علت وجود انواع کربوهیدرات‌ها است. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و منگنز مواد معدنی موجود در این محصول هستند.

انواع سرکه بالزامیک

باید توجه کرد که تمامی سرکه‌های بالزامیک موجود در بازار واقعی نیستند. از میان سه نوع سرکه بالزامیک موجود در سوپر مارکت‌ها تنها یک نوع آن اورجینال بوده و با روشی که در بالا توضیح داده شد تولید می‌شود و بقیه تنها از لحاظ برخی خصوصیات شبیه سرکه بالزامیک اصیل هستند.

Tradizionale: هر گاه روی برچسب سرکه بالزامیک عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE را مشاهده کردید می‌توانید مطمئن باشید که سرکه بالزامیک اورجینال است. این نوع سرکه حداقل باید ۱۲ سال صرف فرایند رسیدنش شده باشد. علاوه بر آن هیئتی از متخصصین کارکشته تمامی مراحل تولید آن را زیر نظر می‌گیرند و مشخصه بارزش نوع بسته‌بندی و فویل آلومینیومی به روی درب آن می‌باشد. قیمت این نوع از سرکه بالزامیک به دلیل زحمات زیادی که صرف تولیدش می‌شود و دارا بودن همه خصوصیات یک سرکه بالزامیک اصیل بسیار بالاست (بین ۷۵ تا ۴۰۰ دلار).

Condimento Balsamico: تولیدکنندگانی که خارج از مودنا زندگی می‌کنند یا اینکه نمی‌خواهند استانداردهای سختگیرانه تولید سرکه بالزامیک اصیل مودنا را رعایت کنند نیز می‌توانند این نوع سرکه را به بازار عرضه کنند. این نوع سرکه بالزامیک مدت زمان کوتاهی صرف تولیدش می‌شود؛ بنابراین خصوصیات نوع اصیل را ندارد و با نام‌های condimento balsamico یا salsa balsamica یا salsa di mosto cotto عرضه می‌شود.

Aceto Balsamico di Modena: بیشترین نوع از سرکه بالزامیک که در ایران یافت می‌شود عبارت Aceto Balsamico di Modena را روی برچسب خود دارد. این نوع سرکه با اینکه سرکه بالزامیک نامیده می‌شود فقط تعدادی از خصوصیات سرکه اصیل را دارا می‌باشد. مدت زمان زیادی صرف تولید آن نمی‌شود و ممکن است حاوی آب انگور و سرکه معمولی نیز باشد. با اینحال به این نوع سرکه هم سرکه بالزامیک گفته می‌شود.

در نتیجه تنها نوعی از سرکه که عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE روی برچسب آن نوشته شده سرکه بالزامیک اصیل است و قیمت آن نیز بسیار بالاست.

کنترل وزن با سرکه بالزامیک

خواص سرکه بالزامیک

1. از چربی خون می‌کاهد

از میان فوایدی که سرکه‌ بالزامیک دارد، درباره‌ی اثر مثبت آن در کاهش چربی خون، به‌خوبی تحقیق و بررسی شده است. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک، سلول‌های بیگانه‌خواری را که برای بدن سمی هستند و سطح کلسترول خون را بالا می‌برند، نابود می‌کنند. با مصرف سرکه بالزامیک به‌عنوان سس، می‌توانید جلوی انسداد رگ‌های خونی بدن‌تان را بگیرید.

2. موجب گوارش بهتر و درمان رفلاکس معده می‌شود

3آنتی اکسیدان

این مواد با رادیکالهای آزاد مقابله می کنند. تحقیقات نشان داده است که سرکه ی بالزامیک می تواند اکسیداسیون کلسترول بد را کاهش داده و از تشکیل پلاک در سرخرگها جلوگیری کند.

4. بهبود فشارخون

محققین دریافتند غذاهایی که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارند نظیر سرکه ی بالزامیک می تواند به بهبود فشارخون از طریق جلوگیری از تخریب سلولها کمک کنند.

5. تنظیم کننده ی مقدار قند خون

سرکه ی بالزامیک ممکن است سبب بهبود حساسیت به انسولین شود. این ماده دارای نمایه ی گلایسمی پائینی است و سبب افزایش ناگهانی قندخون نمی شود، اگرچه حاوی مقداری قند است وافراد دیابتی باید در مورد میزان مصرف آن احتیاط کنند.

6. تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدانهای موجود در سرکه ی بالزامیک ، سلولهای تخریب شده را ترمیم کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. با مصرف مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان سیستم ایمنی شما ممکن است بتواند سدهای دفاعی مورد نیاز بدنتان را بهتر فراهم کند.

7. کنترل وزن

سرکه ی بالزامیک سبب کند شدن مراحل هضم غذا می شود و به جلوگیری از پرخوری کمک می کند. بدلیل وجود مواد قندی طبیعی موجود در آن شما می توانید یک سس سالاد یا مارینید بدون شکر از آن بسازید.

8. گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد

سرکه بالزامیک، حاوی پلی فنول هایی است که می‌توانند سیستم گردش خون در بدن را بهبود بخشند. این سرکه به‌دلیل اینکه از انگور تهیه شده، می‌تواند جلوی حملات قلبی را بگیرد و از ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی پیشگیری کند. به‌همین‌دلیل قرن‌هاست که مردمان بومی کشورهای مدیترانه‌ای، این سرکه را «شفابخش» و «ضد پیری» می‌دانند.

9. موجب سلامت پوست می‌شود

انواع سرکه‌های انگور می‌توانند مانند سرکه‌ سیب برای درمان‌ آکنه و جوش‌های عفونی و درنتیجه سلامت پوست مؤثر باشند. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان است. این ترکیبات می‌توانند به‌مرور زمان رنگ‌وروی چهره‌ی فرد را بهبود بخشند. همچنین این نوع سرکه را می‌توان برای درمان آکنه به‌صورت موضعی استفاده کرد. البته به‌دلیل اینکه ممکن است موجب ایجاد لکه شود، بهتر است، این سرکه به‌طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد. همچنین گنجاندن سرکه بالزامیک در رژیم غذایی، موجب تمیزی و روشن شدن پوست می‌شود.

10. جراحت‌ها را درمان می‌کند

سال‌های بسیاری است که از سرکه بالزامیک برای درمان زخم و جراحت‌ها استفاده می‌شود. بنابه گفته‌ی برخی از کارشناسان تغذیه، سرکه بالزامیک، ضدقارچ، ضدباکتری و ضدویروس است. البته این ادعا هنوز به‌درستی بررسی و تحقیق نشده است.

11. گرفتگی بینی را برطرف می‌کند

با افزودن کمی سرکه بالزامیک به آب جوش و تنفس بخار آن می‌توان گرفتگی بینی را برطرف کرد.

خطرات و عوارض سرکه بالزامیک

بنابر برخی از مطالعات و بررسی محققان، سرکه بالزامیک عوارضی هم دارد که البته درمقایسه با فواید آن، بسیار ناچیز هستند. مصرف سرکه بالزامیک خام، موجب تورم گلو و صدمه به مری می‌شود. در ضمن ممکن است با صدمه زدن به جداره‌ی معده، فرد را دچار معده درد کند. البته این عوارض پس از مصرف زیاد و بیش‌ازحد این سرکه به‌وجود می‌آید. هر زمان که احساس درد یا سوزش معده کردید، باید بلافاصله از مصرف سرکه بالزامیک خودداری کنید. مقدار مصرف روزانه‌ی این سرکه، حداکثر ۲ قاشق‌ غذاخوری است. هنگام خرید این سرکه، دقت کنید که اصل و خالص آن را که حاوی قند اضافی نیست، بخرید.

کنترل وزن با سرکه بالزامیک

استفاده از سرکه بالزامیک در رژیم غذایی

استفاده از نوعی شیره‌ی بالزامیک در رژیم غذایی‌تان مفید است. برای درست کردن این شیره به کمی شکر، نمک و سرکه بالزامیک نیاز دارید. ۴۵۰ گرم سرکه را درون ماهی‌تابه‌ای ریخته و نصف فنجان شکر و ۱ قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. ماهی‌تابه را روی حرارت گذاشته و صبر کنید تا سرکه بجوشد. محتویات سرکه باید به نصف مقدار خود برسد. در این زمان شیره‌ی سرکه بالزامیک کاملا غلیظ شده است. بگذارید شیره‌ی شما سرد شود. بعد آن را درون ظرفی دردار قرار بدهید و در یخچال بگذارید.

هنگام خرید سرکه ی بالزامیک به برچسب آن توجه کنید از خرید سرکه هایی که به آنها رنگ یا شکر افزوده شده است، بپرهیزید. توجه کنید برای ایجاد هر گونه تغییری در رژیم غذاییتان با پزشک دیابت خود مشورت نمایید.

همچنین بخوانید:

روش کاهش وزن سریع با سرکه در ۱۴ روز

طرز تهیه انواع سرکه خانگی + با چه میوه هایی میتوان سرکه درست کرد؟

خواص سرکه

سرکه سیب چه خواصی دارد؟

داخل مایع ظرفشویی سرکه بریزید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا