دسته‌بندی نشده

فرق سرکه و شراب چیست | چرا سرکه حلال است و شراب حرام ؟

تفاوت سرکه و شراب

انگور میوه مفید و ارزشمندی است که فرآورده های بسیاری از آن بدست می آید. سرکه و شراب دو محصول از این میوه هستند که ماهیتی کاملا متفاوت دارند. مصرف یکی فواید بسیاری به همراه دارد و از آن دیگری دوری کنید.سرکه و شراب دو محصول متفاوت از میوه هستند که مراحل تولید آن ها شباهت هایی به هم دارد و گاهی در روند تولید، سرکه به شراب تبدیل می شود یا بالعکس.ساخت سرکه و شراب حساسیت های خاص خود را دارند به همین دلیل تفاوت سرکه با شراب سوال بیشتر افرادیست که به دنبال تولید سرکه می باشند.ما نیز در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت سرکه با شراب نکاتی را ارائه دهیم اما با توجه به استقبال شما دوستان از این مطلب و طرح سوالات زیاد، باید قبل از بیان تفاوت سرکه با شراب دو نکته را ذکر کنم:

  1. با توجه به اینکه مطالب این سایت در راستای موازین جمهوری اسلامی ایران منتشر می شوند، اگر سوالی در مورد شراب مطرح شود پاسخ داده نمی شود.
  2. برای طرح سوالات خود به هیچ عنوان با شماره های قرار داده شده تماس نگیرید. لطفا سوال خود را به صورت دیدگاه برای ما ارسال کنید، در اسرع وقت و در حد امکان پاسخ می دهیم.

سرکه و شراب چه فرقی با هم دارند؟

انگور میوه ای است که آن را در تاکستان ها می توان در انواع مختلف و رنگ های گوناگون یافت. این میوه که خداوند از آن در قرآن نیز نام برده است، موارد مصرف فراوانی دارد.کشمش، مویز، شیره انگور، سرکه انگور، روغن هسته انگور فرآورده هایی هستند که از این میوه ارزشمند بدست می آیند. اکثر خانم های ایرانی به خاطر اینکه به سلامتی همسر و فرزندانشان اهمیت می دهند، مواد غذایی همچون رب گوجه فرنگی، آبلیمو، شیره، سرکه و… را به صورت خانگی (که مرغوبتر و سالمتر است) تهیه می کنند.در این بین تهیه سرکه به خاطر ویژگی انگور که قابلیت تغییر ماهیت و تبدیل شدن به شراب را دارد، نیازمند مهارت و دقت بیشتری میباشد.شاید شما نیز هنگام تهیه سرکه با چنین سوالاتی مواجه شده باشید: تفاوت شراب با سرکه چیست؟ آیا از روی ظاهر هم میتوان فرق بین این دو را تشخیص داد؟ چگونه شراب به سرکه تبدیل میشود؟ برای مقایسه شراب با سرکه ما را در مجله دلگرم همراهی کنید.

سرکه چیست؟

سرکه چیست؟

سرکه یکی از پرکاربردترین فرآورده های میوه ها است که به عنوان یکی از هفت سین نزد ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد.سرکه مزاجی سرد و خشک دارد و مایعی ترش مزه با بوی تند است که حالت اسیدی دارد و از تخمیر میوه هایی که حاوی گلوکز هستند، بدست می آید.سرکه از اکسید شدن اتانول موجود در آب انگور، آب سیب، آبجو و غیره بدست می آید و اغلب ۳ تا ۵ درصد حجم سرکه اسید استیک است. انگور، خرما، جو، عسل، انجیر و نیشکر موادی هستند که ابتدا به الکل و سپس به سرکه تبدیل می شوند.در مرحله اول این فرآیند، مواد قندی موجود توسط باکتری و مخمرها در یک واکنش تخمیر غیر هوازی به الکل تبدیل میشوند و در مرحله بعد الکل توسط استو باکترها طی یک تخمیر هوازی به اسید استیک(سرکه) تبدیل می شود. سرکه از محصولاتی است که در سرتاسر دنیا مصارف صنعتی و خوراکی و حتی درمانی فراوانی دارد.تهیه انواع ترشی، انواع سالاد و نوشابه، استفاده به عنوان چاشنی غذا برای مزه دار کردن، استفاده در مربا برای جلوگیری از شکرک زدن، تولید ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر، ضدعفونی کننده جراحات، حلال خانگی برای پاک کردن گریس، استفاده در چیپس های سرکه ای، ماده ای پاک کننده (خنثی و ارزان قیمت و دوستدار طبیعت)، درمان کبدچرب و … مواردی از استفاده سرکه می باشند. سرکه انواع گوناگونی دارد و به شکل خانگی و صنعتی تولید میشود؛ سرکه مالت، بالسامیک، آبجو، سرکه سیب، خرما، عسل و برنج انواع گوناگون این محصول می باشند.مفیدترین و رایج ترین نوع سرکه از انگور بدست می آید که محصول بدست آمده از انگور شیرین کیفیت بهتری دارد.سرکه سیب یکی از انواع سرکه است که خواص فراوانی دارد؛ پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم، آهک، گوگرد، آهن، فلوئور، سیلیسیوم از جمله مواد معدنی موجود در سرکه سیب میباشند.

حتماً بخوانید:

خواص و فواید سرکه

سرکه مایع ارزشمندی است و خواص فراوانی دارد، برخی از خواص سرکه بدین شرح می باشند:

  • سرکه ترشح بزاق را افزایش می دهد
  • در هضم بهتر و سریع تر غذا موثر است
  • از خراب شدن دندان ها جلوگیری می کند
  • در رژیم ضد دیابت بسیار سودمند است
  • چرک، عفونت و درد گوش را از بین میبرد.
  • برای درمان گلودرد و ورم گلو مفید است.
  • درمان کبودی دور چشم و خون مردگی زیر پوست
  • درمان بدبویی مربوط به معده
  • درمان دردسرهای مزمن
  • ضماد آن برای خارش پوستی و جوش های زخم شده و محل گزش حشرات سمی و قطع خونریزی مفیداست.
  • خوردن آن همراه عسل در رفع تنگی نفس و سرفه های کهنه موثر می باشد.

مضرات سرکه

سرکه خواص زیادی دارد اما مصرف آن برای افراد مبتلا به اختلال معده، اسهال، تورم روده، سنگ صفرا، ورم کلیه، زنان باردار، تصلب شرایین، افراد مبتلا به سرفه های خشک، افراد با مزاج خشک و سودائی و خانم هایی که از نظر رحم مشکل دارند، مضر است و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.طرز تهیه سرکه انگور، ساده اما مختص حرفه ای ها است و شامل یک فرآیند دو مرحله ای می باشد. هنگامیکه آب انگور به الکل تبدیل شد باید درب ظرف را به حدی باز گذاشت تا با هوا تماس داشته باشد، اصطلاحا سرکه نفس بکشد و تشخیص این زمان برای جلوگیری از تبدیل شدن به شراب مهمترین نکته تولید سرکه است.

شراب چه فرقی با سرکه دارد؟

شراب چیست؟

شراب (خمر یا مایعی مست کننده) نوشیدنی الکلی است که از تخمیر انگور حاصل میشود. هر چند از میوه های دیگری مثل آلبالو، سیب و توت هم شراب تولید میشود اما وقتی آن را بدون نام میوه ذکر می کنند منظور شراب انگور می باشد.شراب به دو مدل بدون گاز و گاز دار تولید میشود، همچنین دارای انواع گوناگونی مثل شراب قرمز، سفید، گلی، تقویت شده، شیرین و شراب مثلث میباشد که سه فاکتور اساسی نوع انگور، محل کشت و قدمت شراب سبب ایجاد تنوع و تفاوت انواع آنها می شود.البته مشهورترین گونه های آن شراب قرمز و سفید هستند که شراب قرمز مزه گس تری دارد و از انگور سیاه بدست می آید و در صورت جدا کردن پوست انگور قبل از تهیه شراب نوع سفید آن تولید می شود.هنگام تهیه این محصول، از انگور رسیده استفاده می کنند چون اسیدی که در نوع نارس انگور وجود دارد و مزه ای ترش دارد در فرآیند رسیده شدن میوه به قند تبدیل می شود .و همین قند در فرایند تهیه شراب به وسیله یک نوع باکتری به الکل تبدیل می شود از این رو میزان شیرینی انگور در تهیه شراب مهم ترین گزینه میباشد.طرز تهیه شراب با تهیه سرکه تفاوت چندانی ندارد، یعنی انگور یا خرما ابتدا در یک تخمیر غیر هوازی به شراب تبدیل می شوند و بعد توسط باکتریها و تخمیری هوازی به سرکه تغییر حالت می دهند.همین دلیل باعث شده تا اگر شرابی با هوا تماس پیدا کند به سرکه تبدیل شود ( نکته اساسی در تهیه شراب انگور).گرچه فواید شراب قرمز در کاهش بیماری های قلبی و عروقی ثابت شده است اما از آنجا که افراط در نوشیدن الکل عواقب زیانباری برای سلامتی دارد؛ شرع مقدس اسلام مصرف آنرا ممنوع کرده است .و همانطور که میدانید شراب در اسلام به حکم کتاب (قرآن)، احادیث (سنت)، عقل و اجماع حرام است. خوردن این مست کننده مضرات فراوانی همچون: افزایش سرطان، صدمه به سیستم قلب و عروق، اختلال مغزی و زوال عقل، نارسایی کبد و کلیه، افزایش خطر دیابت و … را به همراه دارد.

حتماً بخوانید:

فرق شراب و سرکه

با توجه به توضیحی که در مورد طرز تهیه این دو فرآورده انگور بیان شد، این طور نتیجه گیری می کنیم که در مرحله ای که میوه های داخل ظرف جوش آمدند و حباب هایی در سطح ظرف آشکار شدند و تفاله میوه بالا آمد، شراب تولید شده است که بوی تند الکل قابل استشمام است. حال اگر درب ظرف را کمی باز بگذاریم، ته نشین شدن تفاله ها گویای تغییر حالت و تولید سرکه می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا