دسته‌بندی نشده

سبزی گوشت و لوبیا چیست و چه خواصی دارد ؟

سبزی مخصوص گوشت و لوبیا

سبزی گوشت و لوبیا موضوع مورد بحث ماست. گوشت و لوبیا که در گویش محلی به آن گوشدالوبیا می‌گویند، یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که بنا به رسم اصفهانی‌ها این غذا را در قابلمه‌های مسی می‌پزند.

برای پخت این غذا بهتر است از گوشت گوسفندی دنده استفاده شود. برای طبخ این غذا از سبزیجاتی مثل تره، جعفری و شنبلیله همراه با لوبیا سفید یا لوبیا قرمز، برنج، پیاز و ادویه استفاده می‌شود. شکل این غذا شبیه به حلیم است.

این غذا را معمولا با نان و ترشی سرو می‌کنند.

اگر به جای لوبیا در این غذا از نخود اصفهانی استفاده شود، به آن گوشت و نخود یا یخنی نخود می‌گویند.

سبزی گوشت و لوبیا/سبزی مخصوص گوشت و لوبیا

سبزی گوشت و لوبیا شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی گوشت و لوبیا: تره

یکی از سبزی های گوشت و لوبیا تره است. خوردن “تره” همراه غذا به کاهش چربی خون و رفع یبوست کمک زیادی می‌کند، اثرات ضد میکروبی دارد و برای درمان هموروئید عالی است.

خوردن “تره” موحب رفع یبوست است و در کاهش خطر بروز سرطان پروستات و روده نیز موثر است. “تره” ساطوری شده ضماد بینظیری در تسکین درد و سوزش بواسیر است.

تره سرشار از منیزیم بوده و در بیماری‌ های پروستات توصیه شده است، هضم را قوی کرده، ضد یبوست و درمان بواسیر کننده بواسیر یا هوروئید است همچنین در کنترل نقرس می‌تواند موثر باشد.

“تره” ضد‌ عفونى‌ کننده روده‌‏ ها و ادرارآور است و براى معالجه روماتیسم و بیمارى‌ ‏هاى کبدى مفید است؛ اگر “تره” با غذا خورده شود به هضم غذا کمک می‌ کند و مانع ترش شدن غذا در معده می‌ شود البته باید توجه داشت در مصرف تره نباید زیاده‌ روی کرد چرا که موجب بروز سردرد می‌ شود.

سبزی گوشت و لوبیا چیست/طرز تهیه گوشت و لوبیا

2. سبزی گوشت و لوبیا: جعفری

جعفری یک ماده ادرارآور است و در کنترل بیماری های مختلف مانند: سنگ کلیه، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود. ریشه جعفری برای مقابله و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.

اضافه کردن جعفری به آب جوش و نوشیدن روزانه آن به عنوان یک پاک کننده عمومی برای بدن موثر است. جعفری به اسپاسم‌ های زنان پس از تولد نوزاد کمک می‌ کند همچنین برای رفع عفونت‌ های ادراری و ناراحتی‌ های معده مفید است.

یک قاشق سوپ‌ خوری از برگ جعفری خرد شده یا یک قاشق مرباخوری از ریشه یا نوک قاشق چای‌ خوری از تخم جعفری را در نیم لیتر آب جوشانده، به عنوان داروی ادرارآور و همچنین برای درمان ورم عمومی، التهاب کلیه و مثانه مصرف کنید.

جعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌ کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌ شود. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می‌ خواهید از شر سلولیت‌ های مزاحم خلاص شوید جعفری را دریابید.

به این منظور به تمام سالادها و غذاهایتان جعفری اضافه کنید. برای اینکه از خواص آن نهایت استفاده را ببرید حتی از آب جعفری هم غافل نباشید.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی/طرز پخت گوشت و لوبیا

3. سبزی گوشت و لوبیا: شنبلیله

شنبلیله باعث کاهش وزن می شود. طی آزمایش هایی که بر روی موش های صحرایی انجام شده نشان داده شده که مصرف شنبلیله باعث شده موش ها دارای وزن کمتر و BMI کمتر باشند. خون آن ها همچنین حاوی چربی کمتری نسبت به خون موش های دیگر بود.

در یک آزمایش بالینی از ۲۴ بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، در شرکت کنندگانی که چای شنبلیله مصرف کرده بودند مشاهده شد که به طور قابل توجهی قند خون آن ها کاهش می یابد.

شنبلیله همچنین فعالیت های آلفا آمیلاز و ساکراس، آنزیم هایی را که قندهای بزرگ را به گلوکز می برند مهار کرده و غلظت کلی قند در خون را کاهش می دهد.

شنبلیله حاوی موکلیاژ، یک ماده ی خوش طعم است که می تواند به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست خشک به کار رود.

مصرف یک کرم پوستی حاوی عصاره تخم شنبلیله به پوست صورت ۱۱ نفر، پس از شش هفته، نشان داد که با مصرف شنبلیله روی پوست، رطوبت پوست افزایش می یابد و ملانین (رنگدانه ای که سبب ایجاد لکه های تیره می شود) کاهش می یابد.

همچنین شنبلیله از آسیب های پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کند. آب شنبلیله و روغن شنبلیله باعث سرعت بالای بهبود زخم شده و تولید و رشد پوست جدید را افزایش می دهد.

آبگوشت سبزی/طرز تهیه آبگوشت سبزی

طرز تهیه گوشت و لوبیا

به منظور تهیه این غذا برای سه نفر، به دو و نیم الی سه ساعت زمان و مواد اولیه‌ ای که در زیر ذکر شده است، احتیاج خواهید داشت:

مواد لازم برای پخت گوشت و لوبیای اصفهانی:

  • گوشت بی استخوان ۲۵۰ گرم
  • قلوه گاه ۲۵۰ گرم
  • سبزی ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید یا لوبیا قرمز یک لیوان پر
  • برنج خرده یک استکان
  • سیب زمینی یک عدد متوسط
  • نمک و زردچوبه به میزان لازم

مراحل تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی:

ابتدا سبزی را تمیز کرده و کاملا بشویید. برای این منظور از ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات استفاده کنید، سبزی‌ ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. نیازی نیست که سبزی‌ ها خیلی خرد شوند، زیرا پس از پخت، همراه با سایر مواد اولیه کوبیده خواهند شد.

گوشت و قلوه گاه را بشویید و خرد کنید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود، لوبیا را که خیس و چند بار آب آن را عوض کرده بودید، در آبکش بریزید تا آب اضافی آن برود.

اکنون سبزی، گوشت و لوبیا سفید یا قرمز را در قابلمه بریزید و ۶ الی ۸ لیوان آب به آن اضافه کنید، قابلمه را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید و مقداری زرد چوبه نیز به غذا اضافه کنید و درب آن را ببندید تا بپزد.

هنگامی که گوشت و لوبیا کاملا پخته شد، آب برنج را دور ریخته و برنج را به غذا اضافه کنید، سیب زمینی را پوست گرفته و به غذا بیفزایید، زمانی که تمام مواد کاملا پخته شدند، نمک غذا را اندازه کرده و پس از چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.

آب غذا را جدا کرده و کنار بگذارید، سپس مابقی غذا را با گوشتکوب کاملا بکوبید تا له شود، اکنون گوشت و لوبیا را در ظرف بکشید و آب غذا را نیز جداگانه در کاسه سرو کنید.

این غذای سنتی را معمولا با نان سرو می‌کنند. در کنار آن می‌توانید از ترشی نیز استفاده کنید تا سفره‌ ای کاملا سنتی داشته باشید.

طرز تهیه گوشت و لوبیای اصفهانی غذای سنتی و لذیذ نصف جهان

سبزی دلمه برگ مو چیست و چه خواصی دارد

فوت و فن های سرخ کردن سبزی : چگونه سبزی سرخ کنیم ؟

سبزی کولی غورابیج : طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی

سبزی مخصوص اشکنه : دستور پخت اشکنه خوزستانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا