دسته‌بندی نشده

روش های بی نظیر درمان چاقی

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با روش های درمان چاقی آشنا کنیم

چاقی چیست؟

پزشکان امروزه چاقی و اضافه وزن را نوعی بیماری به حساب می آورند. آمار های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهند که چاقی پنجمین عامل مرگ و میر در دنیاست. به طوری که هر ساله 2.8 میلیون نفر در سال در اثر عوارض چاقی می میرند.

درمان چاقی

برای درمان چاقی، رعایت رژیم غذایی بهترین روش است. اما مواردی هم وجود دارد که چاقی برای بیمار مشکلات حاد جسمی، روانی، اجتماعی یا اقتصادی به وجود می آورد و تنها در این موارد است که پزشکان روش های دیگر را پیشنهاد می کنند.

دانش پزشکی تنها کسانی را نیازمند این روش ها می داند که علاوه بر مشکلات گفته شده، حداقل 45.5 کیلو گرم اضافه وزن داشته باشند و اضافه وزنشان در اثر مشکلات هورمونی نباشد، علاوه بر این ها، بیمار باید از تمام خطرات و عوارض این روش ها با خبر باشد و خودش را برای طول درمان که گاهی به چند سال می رسد آماده کرده باشد.

درمان های چاقی با جراحی

ضمن این که این روش ها معمولا با عدم رعایت رژیم صحیح غذایی برگشت پذیر هستند. پزشکان در این شرایط دو راه حل پزشکی را پیشنهاد می کنند:

باندینگ یا حلقه گذاری معده است

با این روش معده را تنگ می کنند تا سریعتر از قبل احساس سیری در بیمار به وجود بیاید و زودتر از غذا خوردن دست بکشد.

بالن گذاری در معده

که باز هم به صورت درمان سر پایی انجام می شود، در این روش بالنی در معده قرار داده و با مایعی بی خطر آن را پر می کنند. این باعث می شود که حجم قابل تنظیمی از معده دیگر برای دریافت غذا آماده نباشد.

در هر دو این موارد، حلقه یا بالن نباید بیش از 6 ماه در بدن بیمار باقی بماند و الا مشکلات بیشتری برای بیمار به وجود بیاید.

باور های غلط درباره چاقی

  1. تمرینات ورزشی باید سخت و مشقت بار باشند تا شما لاغر شوید: این باور صحیح نیست، شما باید از ورزش کردن لذت ببرید تا وزنتان کم شود.
  2. اگر ترازویتان کاهش وزن را نشان نداد، شما شکست خورده اید: این باور اشتباه است زیرا سوخت و ساز در بدن خود را با کاهش وزن یکباره نشان نمی دهد و حداقل یک هفته زمان نیاز است تا علائم کاهش وزن نمایان گردد.
  3. بر خلاف باور ها، تمرینات یا ورزش های هوازی، مثل دویدن و شنا کردن، اهمیت کمتری نسبت به تمرینات قدرتی مثل وزنه زدن و… دارند. بهتر است بیشتر زمانتان را به تمرینات قدرتی اختصاص دهید
  4. دارویی تحت عنوان چربی سوز وجود ندارد، گول فروشندگان داروهای چربی سوز و کانال های ماهواره ای را نخورید.
  5. حذف شام برای لاغر شدن اشتباه است، نخوردن شام به خاطر صدمه زدن به ساختار سلولی و به دلیل در دسترس نبودن مواد مغذی، در مدت زمان طولانی باعث چاقی می شود.

روش های درمان چاقی بدون جراحی

برای پیش گرفتن روش های درمان چاقی بدون جراحی، بیمار باید از آمادگی های پیش از شروع درمان با خبر باشد و همه آن ها را انجام بدهد، گاهی شرایط طول درمان طوری پیش می رود که پزشک دستور به توقف درمان می دهد.

این مورد برای زمانی است که بدن بیمار به دلیل وجود جسم خارجی، عکس العمل نشان می دهد و دچار مشکل می شود. اولین قدم برای آمادگی در مسیر این روش ها، معاینه و سنجش کامل پزشکی است که وظیفه پزشک معالج بیمار است.

بیمار باید از نظر جسمی، تحمل طی کردن مراحل درمان را داشته باشد.

گاهی لازم است که بیمار برای تکمیل شرایط در طول درمان، آمادگی کامل روحی پیدا کند که تایید آن هم به عهده پزشک معالج بیمار است. بیمار باید برای اغاز این روش های درمانی، با متخصصین در زمینه قلب و عروق، ریه و غدد مشورت کند، معاینه شود و در صورت نیاز آزمایش بدهد تا تایید پزشک متخصص را برای شروع این روش ها بگیرد.

نکته :

علاوه بر تمام این ها اگر بیمار عادت به کشیدن سیگار دارد، باید حتما سیگار را به طور کامل ترک کند و باید حتما شرایط داخل منزل را هم برای تغییرات جسمی و روحی آماده کند. روز پیش از جراحی تنها مایعات کامل مصرف کند، و پیش از شروع درمان رضایت کتبی را امضا کند که نشان می دهد از عوارض و خطرات این روش های درمانی آگاهی کامل دارد.

گاهی در پایان طول درمان نیاز به جراحی های ترمیمی هست که آن هم باید با نظر پزشک معالج و توسط متخصصین انجام شود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا