دسته‌بندی نشده

تفاوت چک تضمین شده رمزدار و چک رمزدار بین بانکی

آیا چک تضمین شده رمزدار با چک رمزدار بین بانکی فرق دارد ؟

«چک تضمین شده رمزدار شهری» و «چک رمزدار بین بانکی». بخاطر وجود کلمه رمزدار در هر دو عبارت گاهی شاهد این هستیم که این دو باهم اشتباه گرفته می شوند، در حالی که این دو تفاوت هایی با هم دارند.

برای شناخت تفاوت چک تضمین شده با چک رمزدار بد نیست با چک رمزدار بیشتر آشنا شویم.

چک رمزدار بین بانکی چیست؟

این چک برای انتقال پول بین دو بانک مورد استفاده قرار می گیرد. مانند چک تضمین شده، پرداخت چک رمزدار بین بانکی نیز از سمت بانک تضمین می شود و این چک نیز حکم پول نقد را دارد. برای صدور این چک نیز نیاز به دست چک ندارید و باید برای صدور آن از بانک خود درخواست کنید.

یکی از تفاوت های چک بین بانکی با چک تضمین شده این است که چک تضمین شده می تواند در وجه حامل صادر شود اما این امکان در چک بین بانکی وجود ندارد و چک بین بانکی حتما باید در وجه شخص گیرنده صادر شود.

همچنین در این چک باید شماره حساب و کد شعبه بانکی که شخص گیرنده چک در آن بانک حساب دارد در چک مشخص شود. برای نقد کردن چک بین بانکی نیز باید به شعبه بانک درج شده در چک مراجعه شود. در این صورت پول در همان روز به حساب مقصد واریز می گردد.

قوانین جدید درباره صدور چک تضمینی

اما در سال های اخیر مصوباتی در مورد چک های تضمینی اضافه و تمدید شده است. اکنون این مقررات به مقرراتی که در مورد چک های تضمینی گفتیم اضافه شده است.

بر اساس قوانین جدید همچنان چک تضمینی در وجه ذینفع صادر می شود و پشت نویسی و انتقال چک تضمین شده به شخص دیگر امکان پذیر نیست.

  1. برای صدور و تحویل چک تضمینی باید فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه و در حضور متصدی بانک پر شود و مشخصات و اطلاعات لازم در آن درج شود.
  2. چک تضمینی تنها می تواند در وجه گیرنده صادر شود.
  3. مشخصات گیرنده چک تضمینی بر حسب مورد نیاز باید روی برگ چک مشخص گردد.
  4. وصول چک تضمینی تنها برای گیرنده امکان پذیر است.
  5. ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به افراد دیگر ممکن نیست.
  6. ابطال چک تضمین شده در صورت درخواست متقاضی صدور یا وکیل یا نماینده وی امکان پذیر است و نیازی به ظهرنویسی آن وجود ندارد.
  7. اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک ها مسئول اجرای مفاد این مصوبه هستند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا