دسته‌بندی نشده

در چه مواردی آمپول تایلوفن تجویز می شود ؟

آمپول تایلوفن و دانستنی های دارویی قبل از مصرف آن

آمپول تایلوفن یکی از انواع داروهای تزریق وریدی می باشد که سبب تسکین درد و کاهش تب در بزرگسالان و کودکان می شود. در ادامه اطلاعات دارویی بیشتری از این آمپول کسب می کنید.

اطلاعات دارویی آمپول تایلوفن

آمپول استامینوفن تایلوفن ۱۵۰ میلی گرم در یک میلی لیتر مسکن غیر اپیوئیدی و ضد درد است که در بسته ۱۰ عددی ارائه می شود. این آمپول به جهت تسکین درد و تب در بزرگسالان و کودکان در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

تسکین درد خفیف تا متوسط در بزرگسالان و کودکان دو سال به بالا
تسکین درد متوسط تا شدید با مسکن های اپیوئیدی کمکی در افراد بزرگسال و کودکان دو سال به بالا
تب بر در بزرگسالان و کودکان

آمپول تایلوفن

روش مصرف دارو

روش مصرف و بهترین زمان مصرف تایلوفن برای درمان درد حاد یا تب به صورت تک دوز یا دوز تکرار شونده می باشد. و لازم به ذکر است هنگام جابجایی بین دوز استامینوفن خوراکی و تایلوفن در افراد بزرگسال و نوجوانانی که وزن ۵۰ کیلوگرم یا بیشتر باشد، به تنظیم دوز نیاز نیست.

موارد منع مصرف دارو

با توجه به مطالعات صورت گرفته تایلوفن در موارد زیر دارای منع مصرف می باشد:

در افراد مبتلا به حساسیت به داروهای استامینوفن یا هر یک از اجرای تحریک کننده در فرمول درون وریدی
در افراد مبتلا به نقص شدید کبدی یا بیماری جدی کبدی

موارد احتیاط دارو

در موارد زیر باید در استفاده تایلوفن احتیاط صورت گیرد:

واکنش های پوستی
جراحات کبدی
خطای دارویی
حساسیت و آلرژی

مصرف دارو در دوران شیردهی و بارداری

با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیک منتشر شده در مورد مصرف استامینوفن خوراکی در بارداری، ارتباط مشخصی از استفاده تایلوفن و نقایص هنگام تولد، سقط جنین یا عواقب نامطلوب مادر یا جنین شواهدی عنوان نشده است. همچنین اطلاعاتی درباره وجود تایلوفن در شیر مادر، تاثیر روی شیر مادر یا اثرات آن بر تولید شیر در دست نمی باشد.

موارد مصرف آمپول تایلوفن

مصرف دارو برای افراد با مشکلات کبدی و کلیوی

باید اشاره داشت که در مورد افراد مبتلا به نقص شدید کلیوی، فواصل دوز طولانی تر و کاهش دوز روانه کل تایلوفن ممکن است الزامی باشد. همچنین تایلوفن در افرادی که دارای نقص شدید کبدی یا بیماری جدی کبد فعال هستند منع مصرف داشته و بایستی در بیماران با اختلال کبدی یا بیماری فعال کبدی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

هشدارها

قابل ذکر است در افراد مبتلا به دیابت؛ احتمال مثبت شدن کاذب تست قند خون وجود داشته و در مورد افراد با بیماری کبدی و هپاتیت ویروسی دارو با احتیاط بسیار استفاده شود.

تداخل دارویی

در مورد تداخل دارویی تایلوفن قابل ذکر است که کلیستیرامین جذب استامینوفن را کاهش داده و متوکلوپرامید سبب تسریع جذب آن می گردد. مصرف همزمان این دارو با دیگر داروهای ضد درد و ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است سبب افزایش عوارض کلیوی گردد.

منبع : تایم مدیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا