دسته‌بندی نشده

خواص نعنا و روش استفاده از آن

خواص نعنا و روش استفاده از آن

خواص نعنا و روش استفاده از آن

نعنا یا نعناع گیاهی است از تیره دو لپه ای های پیوسته گلبرگ كه سردسته تیره نعناعیان می باشد و جز سبزی های خوراكی است.

از محل گره های ساقه، ریشه هایی خارج می شوند كه ساقه جدید را درست می كنند.

بنابراین اگر شما فقط یك ساقه نعناع در باغچه خود بكارید، به زودی تمام باغچه شما پر از نعناع می شود. به همین دلیل در فارسی به آن هزارپا می گویند.

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر که ریزوم و ساقه رونده دارد واز آن ساقه‌ها‌ی بالارونده و ریشه‌های پایین رونده بوجود می‌آید. برگها متقابل متلاقی و سر نیزه‌ای که دارای دمبرگ خیلی کوتاه و نوعی رگبرگ که ظاهری خشن به برگ می‌دهد.

خواص نعنا و روش استفاده از آن

گلهای ریز صورتی بصورت خوشه‌ای درون سنبله‌ای کاذب انتهایی در بالای برگها قرار می‌گیرند. میوه 4 فندقه تخم مرغی .تیره و براق بوده و درون کاسه چرمی‌گل تشکیل می‌شود.

نعنایی كه به عنوان سبزی خوردن مصرف می كنیم، با نعنایی كه به صورت خودرو در كوه می روید متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهری، بو، طعم و مزه تقریباً شبیه به هم هستند، ولی از نظر اثرات درمانی، نعنای كوهی قوی تر است.

البته خوردن نعنایی كه پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد، با غذای روزانه، مخصوصا ناهار توصیه می شود.

خواص نعنا و روش استفاده از آن

خواص نعنا و روش استفاده از آن

ترکیبات

نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵ تا ۵۵ درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود ۳۰ درصد پایین می آید.

ترکیبات غذایی جدید درست کنید

احتمالاً نعنای تازه یا خشک را به آش اضافه می‌کنید.

توصیه می‌کنیم هویج، سیب‌زمینی، بادمجان، لوبیاها و ذرتتان را نیز از طعم مطبوع این سبزی محروم نگذارید.

احتمالاً اسم تبوله‌ی جعفری یا همان سالاد لبنانی که با جعفری تهیه می‌شود را شنیده‌اید. به این سالاد مقوی‌تان نعنای تازه هم اضافه کرده و از طعم خوش لحظه‌هایتان لذت ببرید.

خواص نعنا و روش استفاده از آن

نعنای تازه برای تهیه‌ی کرپ کدو

دنبال یک غذا و طعم جدید می‌گردید که تهیه‌ی آن زیاد هم سخت نباشد؟ چند عدد کدو را له کرده، پنیر له شده‌ی فتا، خرده‌های نان تست، یک عدد تخم‌مرغ، موسیر، 2 تا 3 قاشق غذاخوری نعنای تازه‌ی خردشده، نمک و فلفل را مخلوط کرده و به صورت کرپ دربیاورید. رویشان آرد بپاشید و با کمی روغن زیتون سرخ کرده و میل کنید.

برای درمان درد معده
درد معده رهایتان نمی‌کند؟ زود یک جوشانده با نعنا تهیه کنید. یک مشت نعنای تازه را در یک فنجان بریزید و آن را پر از آب جوش بکنید.

اجازه دهید نعنا هم به مدت 5 تا 10 دقیقه خیس بخورند و سپس محلول را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

با نعنا پشه‌ها را فراری دهید

اگر با این حشره‌کش‌های شیمیایی مشکل دارید و دنبال یک حشره کش طبیعی می‌گردید که به محیط‌زیست هم آسیب نزنید به سراغ نعنا بروید.

خواص نعنا و روش استفاده از آن

اگر شب‌ها پشه نیشتان می‌زند چند پر نعنا را به دست‌هایتان بمالید و با خیال راحت بخوابید.

یا اینکه می‌توانید برگ‌های نعنا را در چند جای خانه که مورچه و پشه دارد بریزید تا از شرشان خلاص شوید.

برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها

بر گ‌های نعنا را در جاهایی که مورچه جمع می‌شود بگذارید تا خیلی زود مورچه‌ها پا به فرار بگذارند. در این صورت نه آن‌ها را کشته‌اید و نه اینکه از وجودشان دچار عذاب می‌شوید.

گرداوری توسط مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا