دسته‌بندی نشده

خواب و مراحل آن

خواب فرايندي طبيعي است که بطورمنظم در هر بيست و چهار ساعت اتفاق مي افتد و در آن حالت انسان، ناهشيار و نسبت به اتفاقات اطراف خود نا آگاه است.

lمراحل خواب

مراحل و انواع خواب

خواب دو نوع عمده دارد :

الف : خواب با حركت سريع چشمها REM

كه سرتاسرشب چند بار اتفاق مي افتند و ما طي آنها خواب مي بينيم . دراين نوع خواب كه حدودا يك پنجم زمان خوابيدن را به خود اختصاص ميدهد مغز بسيار فعال بوده و ماهيچه‌هاي بدن در حال استراحت هستند و چشم ها به سرعت به چپ و راست حركت مي كنند.

ب : خواب بدون حركت سريع چشمها Non _ REM

در اين حالت مغز آرام بوده وليكن بدن حركت ميکند در اين هنگام هورمونها آزاد شده و وارد سيستم گردش خون مي شوند و بدن به ترميم خستگي ها و فرسودگي هاي حاصل از فعاليتهاي روزانه مي پردازد.

اين نوع خواب داراي چهار مرحله است :

يك – مرحله پيش از به خواب رفتن

در اين مرحله عضلات آرام ميگيرند، ضربان قلب كند شده و دماي بدن كاهش مي يابد.

دو- خواب سبك

در اين مرحله هنوز ميشود به سادگي و بدون احساس گيجي از خواب بيدار شد.

سه – موج آهسته

در اين مرحله فشار خون كم ميشود، ممكن است در خواب صحبت كنيم يا راه برويم ولی به خاطر نیاوریم.خوابگردیsleep walking وصحبت در خواب از بدخوابیهائی هستند که دراین مرحله بروز میکنند ولی وقتی شخص بیدار میشود به هیچ وجه از ان آگاه نیست

چهار- خواب عميق با موج آهسته

در اين حالت از خواب بيدار کردن ما خيلي سخت است و در صورت وقوع احساس گيجي خواهيم کرد.

جابجايي بين مراحل يك و دو در خواب شبانه حدود پنج بار اتفاق مي افتد وهر چه به صبح نزديكتر شويم ميزان خواب ديدن ما افزايش مي يابد. در جريان يك خواب طبيعي تقريبا هر دوساعت يك بار به مدت يك يا دو دقيقه بيدار مي شويم ولي معمولا آن را بياد نمي آوريم ولي اگر در اين حالت از قبل دلشوره داشته باشيم يا در اطراف ما سرو صدا باشد يا همسر ما خروپف كند، احتمالش بيشتر است که اين دوره هاي بيداري را به ياد آوريم.

منبع : وب سایت اختصاصی دکتر محمد والی پور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا