دسته‌بندی نشده

حقایقی شگفت‌انگیز و ترسناک در مورد رعد و برق

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

رعد و برق پدیده‌ای است که عمدتاً در مناطق مرطوب رخ می‌دهد. با این حال ممکن است در هر جایی از دنیا شاهد آن باشیم. مطمئناً شما هم بارها صدای مهیب و نور خیره کننده‌ای که رعد و برق ایجاد می‌کند را شنیده و دیده‌اید. به طور کلی صاعقه یا برق در واقع شوک الکتریکی حاصل از تنشی انباشته شده در اتمسفر است و رعد چیزی جز صدای بلند حاصل از این فرآیند نیست. با این حال این پدیده‌ی نام آشنا جنبه‌های ترسناک و جالبی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

رعد و برق باعث پاکیزگی هوا می‌شود!

جالب است بدانید که در زمان رعد و برق تولید هیدروکسید و اکسید نیتریک اتفاق می‌افتد که باعث از بین رفتن گازهای گلخانه‌ای می‌شو . درواقع به نظر می‌رسد هم صاعقه و هم بارهای الکتریکی ضعیف اطراف آن می‌تواند باعث تولید هیدوروکسیلو هیدروپراکسی شود که اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آلودگی را به دام بیاندازند و گازهایی مثل متان و مونوکسید کربن درون جو را از بین ببرند.

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

رعد و برق قرمز، نادر و بسیار زیبا

صاعقه با رعد و برق قرمز رنگ معمولا در میان دیگر رعد و برق‌ها به ندرت دیده می‌شود. این نوع رعد و برق معمولا ضعیف و بیش از چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد؛ به همین منظور، در دسته رعد و برق‌های خطرناک دسته‌بندی نمی‌شود. رعد و برق قرمز رنگ حاصل از تخلیه الکتریکی در مقیاس بسیار بزرگ است که در بالای ابر‌های کومولونیمبوس رخ می‌دهد. این تخلیه الکتریکی باعث ایجاد طیف کاملا متنوعی از اشکال بصری مختلف می‌شود که در آسمان شب به رنگ قرمز دیده می‌شود.

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

دوش گرفتن در زمان صاعقه ممنوع

اگر به صاعقه با خانه شما اصابت کند، می‌تواند از لوله ها بگذرد و و کسی که در معرض آب هستند را شوکه کند. جالب است بدانید که متاسفانه برخی از مردم هنگام شستن لباس، ظرف‌ها یا حین حمام کردن توسط صاعقه جان خود را از دست دادند. به همین دلیل است که استخرهای سرپوشیده در موقع صاعقه اغلب بسته هستند.

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

دریاچه ماراکائیبو در ونزوئلا، پایتخت رعد و برق جهان

اگرچه مکان‌های زیادی روی خط استوا حجم بالایی از رعد و برق را تجربه می‌کنند، اما جایی در دنیا وجود دارد که به طور متوسط 250 صاعقه در هر 247 کیلومتر مربع از آن رخ می‌دهد! این محل جایی به جز دریاچه ماراکائیبو در ونزوئلا نیست. جالب است بدانید که دریاچه ماراکائیبو رکورد جهانی گینس را برای تعداد صاعقه به خود اختصاص داده است و در ماه اکتبر ممکن است در هر دقیقه تا 28 صاعقه را در دریاچه ماراکائیبو مشاهده کنید!

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

لمس فرد رعد و برق زده خطری ندارد

برخلاف چیزی که شنیده‌اید ، لمس افرادی که مورد اصابت صاعقه قرار گرفتن مشکلی ندارد. این بدان معنی است که اگر برای انجام کمک های اولیه آن‌ها را لمس کنید، دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوید.

رعد و برق چگونه رخ میدهد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا