دسته‌بندی نشده

آیا پختن غذا در زودپز خاصیت مواد مغذی غذا را از بین می برد؟

کدام روش برای پخت غذا سالم‌ تر است؟

دیگ زود پز دمای جوش آب را بالا می‎برد و زمان پخت را کم می‎کند. ضمن‎ اینکه، چون بخار در دیگ حبس می‎شود، آب و دمای مواد از بین نمی‎رود. یک مزیت این وسیله این است که زودتر از اجاق، فر و یا آرام‎ پز غذا را آماده می‎کند . برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

آیا پختن غذا در زودپز خاصیت مواد مغذی غذا را از بین می برد؟

آیا استفاده از زودپز ویتامین های غذا را ازبین می برد؟

طرز کار دیگ زودپز این وسیله با ترکیبی از فشار و بخار کار می کند در حالیکه به نظر می رسد حرارت بالا برای آشپزی لازم باشد .در واقع فشار و بخار بیشترین قدرت را به آشپزی می دهند این دیگ واشری دارد که با حبس کردن فشار محیط را بسیار بالا می برد و این نکته سودمندی است با بالا رفتن جوش آب و یا مایع درون دیگ و رطوبت محیط به شکل بخار به درون مواد غذای وارد می شود و تماما باعث می شود مواد زودتر پخته شوند

زود پختن غذا در زودپز به خاطر فشار بالاست یا دمای بالا ؟بسیاری از افراد فکر می کنند که چون دیگ زودپز زودتر مواد را می پزد پس حتما با حرارت بالا این کار انجام می دهد در صورتی که اصلا این طور نیست همان طور که قبلا هم اشاره شده زود پختن غذا در این دیگ به خاطر فشار بالاست نه دمای بالا .

در یک تحقیق معلوم شد که بالاترین دمای آب درون دیگ زودپز 250 درجه است که این خیلی کمتر از دمای یک اجاق رومیزی و فر و یا آرام پز است.

آیا ویتامین مواد غذایی در زودپز از بین می رود

این طور نیست چون رمز کار زودپز فشار بالاست نه حرارت بالا و درست به همین دلیل بیشتر خاصیت مواد غذای در آن حفظ می شود در حالی که در روش های دیگر به خاطر بالا بودن زمان پخت خواص بیشتری از مواد از دست می رود .

حفظ مواد غذایی در روش های مختلف پخت

جوشاندن 45-75 در صد مواد غذای را حفظ می کند روش کبابی و بخار پز 90 در صد مواد را حفظ می کند و زودپز با حفظ 90- 95 درصد بهترین درصد برای نگهداری مواد مغذی را دارا می باشد .

استفاده از زودپز خوب است یا نه

منطقی است چون زودپز علاوه بر اینکه به دمای بالا نیازی ندارد زمان پخت را هم کوتاه تر می کند .ظاهرا دیگ زودپز اثر بعضی غذایی راهم ار بین می برد .

مثلا اسید فتیک که همین مساله باعث می شود موادغذایی در غذاهایی مثل غلات و دانه ها آب بیشتری جذب کنند و در نتیجه به دستگاه گوارش فشار کمتری بیاورد.

زود‎پز قادر به پخت چه غذاهایی است؟

کباب، خورش، سوپ، سبزیجات،‌ تخم‎مرغ آب‎پز، کیک پنیر و حتی برنج که عملا دستور پخت و آموزش لازم برای هر‎کدام به وفور یافت می‎شود.

بیشتر بخوانید :

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

نکات سودمند برای استفاده بهتر از ادویه ها برای طعم دهی به غذا

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا