دسته‌بندی نشده

حساسیت لب به رژ حتما بخوانید!

حساسیت لب به رژ و علائم آن

حساسیت لب به رژ می تواند منتهی به درماتیت تماسی آلرژیک شود پس سعی کنید از رژ لب های با کیفیت استفاده کنید. متاسفانه گاهی اوقات به علت مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد مانند رژ لب و برخی مواد شیمیایی، واکنش های حساسیتی به وجود می آید که می تواند باعث بروز اگزماهای تماسی و التهاب شود که التهاب موجود ناشی از مواد ترکیبی آنهاست. حتی در مواردی خمیر دندان و دهان شویه ها نیز به علت داشتن ترکیبات متفاوت ممکن است عامل التهاب لب ها باشند. برخی ترکیبات دندانپزشکی و بعضی از مواد غذایی نیز در افراد حساس موجب التهاب لب ها می شوند.

کیلیت (التهاب لب) ناشی از رژ یا ماتیک معمولا به لب ها محدود شده ولی گاهی نیز فراتر رفته و پوست ناحیه مجاور را نیز درگیر و گرفتار می کند. همچنان که التهاب ناشی از غذاها پوست ناحیه اطراف لب را نیز مبتلا می کند .

رژلب غیر از سرب، حاوی ترکیب‌هایی مثل آهن، پلی‌اتیلن و تیتانیوم است که به دنبال بلع احتمال ابتلا به سرطان پستان و ریه را افزایش می‌دهد. خود سرب هم می‌تواند عامل ناباروری، کم‌خونی و عقب‌ماندگی ذهنی در جنین یا ابتلا به سرطان باشد. در واقع استفاده از رژلب به‌‌دلیل موادی که دارد، در کنار دیگر علل زمینه‌ساز این بیماری‌ها می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به آنها کند.

علت حساسیت لب به رژ

۶۰ درصد حجم رژلب را موم و روغن تشکیل داده است که مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. برخی از رژلب‌ها حاوی موم عسل یا روغن‌های گیاهی مرغوب یا کره کاکائو هستند و به همین دلیل قیمت آنها نیز بالاتر است اما برخی دیگر حاوی روغن کرچک و لانولین هستند که چربی گوسفند است و با توجه به اینکه در برخی نقاط برای پیشگیری از بروز امراض پوستی و کک در گوسفندان آنها را از حوضچه‌های آفت کش عبور می‌دهند، امکان اینکه چربی آنها هم آلوده به این سموم باشد، بالاست و می‌تواند مشکل ایجاد کند. باقی حجم رژلب را الکل تشکیل می‌دهد که حلال روغن است. به علاوه اسانس، رنگ و مواد نگهدارنده که از فساد رژ پیشگیری می‌کنند هم ممکن است مشکل‌ساز شوند.

رنگ رژلب را از ترکیب‌های ذغال‌سنگ یا ترکیب‌های رودخانه‌ای می‌گیرند. ترکیب‌های ذغال سنگ می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند و باعث سوزش شود. کارمین ماده سمی دیگری است که در رژلب وجود دارد و متاسفانه از جوشاندن نوعی سوسک که آن هم برای رنگ رژلب استفاده می‌شود، به دست می‌آید و عامل اصلی ناراحتی‌های پوستی و حساسیت‌‌هاست. ترکیب‌های دریاچه‌ای نیز از واکنش جلبک‌ها و سنگ‌ها به‌وجود می‌آید و به‌عنوان رنگ در رژلب استفاده می‌شود و ترکیبی بسیار سمی است. اسانس‌ها نیز می‌تواند عامل خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها باشد.

رژلب

علائم حساسیت لب به رژ

پوسته‌پوسته شدن و خارش و سوزش لب نشانه حساسیت به رژلب است. اگر لب زخم شد، حتما باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد تا زردزخم پیش نیاید. در عین حال باید از کرم‌های SPFدار استفاده کنید و لب را مرطوب نگه‌دارید و در این مدت از رژلب استفاده نکنید تا مشکل کامل برطرف شود. بعد از آن هم باید در انتخاب رژلب دقت کرد.

عوارض استفاده از رژ لب

رنگدانه های رژ لب حاوی مواد شیمیایی خشن و زبری هستند که به پوست آسیب می رسانند و منجر به سیاه شدن و حتی بی رنگ شدن پوست لب (مثل بیماری برص) در اثر تخریب ملانوسیت ها (سلول های تولیدکننده رنگدانه پوست) می شوند.

درمان حساسیت لب به رژ

درمان این التهاب لب ها در درجه اول پرهیز از تماس با موادی است که فرد را دچار حساسیت کنند. سپس استفاده و تجویز نرم کننده ها و استروییدهای موضعی توصیه می شود و از فرد مبتلا می خواهیم از هرگونه دستکاری و کندن پوسته ها بپرهیزد. پرهیز از تماس مجدد با آن ماده خاص الزامی است.

برای پیشگیری از حساسیت و سایر بیماریها رژلب را همیشه از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر بخرید. رژلبی که به شما می دهند باید وکیوم شده باشد. بعد از استفاده از نمونه ها (تستر) روی دست، به سرعت دستتان را بشویید. گاهی فروشنده ها با مشاهده تردید مشتری در انتخاب رنگ رژ به او پیشنهاد می دهند که تستر را روی لبش امتحان کند اما به هیچ وجه این کار را نکنید زیرا غیربهداشتی است و می تواند آلودگی های زیادی را وارد بدن شما کند. ممکن است در صورت ابتلای مشتری قبلی به تبخال، حتی در مرحله ابتدایی اش، این ویروس به شما هم منتقل شود.

حساسیت لب

نکات مهم برای خرید رژ لب

نتایج تحقیقات ثابت‌کرده فقط توجه به مارک و قیمت مهم نیست. حتی مارک‌های خیلی معروف رژلب نیز به سرب و فلزات سنگین آلوده هستند و برعکس برخی از مارک‌های ارزان‌تر درصد آلودگی‌شان به فلزات سنگین کمتر است. بهتر است هنگام انتخاب رژلب یا هر وسیله آرایشی دیگر برند‌هایی را تهیه کنید که مطمئن هستید حداقل حاوی فلزات سنگین نیستند چون این مواد صدمه‌های درازمدت جبران‌ناپذیری به بدن می‌زنند. برخی رژلب‌ها SPF دارند و بهتر است که از این نوع رژلب‌ها استفاده کنید. مخصوصا خانم‌هایی که در معرض نور رایانه هستند، بهتر است از رژلب‌های براق و برق لب کمتر استفاده کنند زیرا برق لب خود جذب اشعه ماورای بنفش را بالا می‌برد. برخی خانم‌ها از روغن بچه یا وازلین یا ویتامینA+D استفاده می‌کنند اما این مواد جلوی زیان‌های نور خورشید را نمی‌گیرد و بهتر است از برق‌لب‌های SPFدار استفاده کنند.

بهتر است رژلب‌هایی تهیه کنید که ماندگاری طولانی ندارند و با شوینده به سادگی پاک می‌شوند. ترکیب‌های اکلیل‌دار یا رژ‌های ۲۴ ساعته ترکیب‌های افزودنی بیشتر و مسلما میزان سمیت بالاتری دارند. حین خرید، حتما رژلب خوب تهیه کنید و مدت زمانی که رژ روی لب می‌ماند، تا جای ممکن کوتاه کنید.

رژلب‌های گیاهی تنوع رنگ کمتری دارند، دوامشان کمتر است و تقریبا بدون سرب و فلزات سنگین هستند.

هنگام خرید به تاریخ مصرف روی رژ لب دقت کنید. بیشتر کالاهای آرایشی در ایران تایید وزارت بهداشت را با برچسب شبنم دارند که با ارسال کد درج شده روی آن می‌توانید از تاریخ تولید کالا باخبر شوید اما اگر تاریخی درج نشده، سعی کنید بعد از باز کردن و استفاده بیش از ۶ ماه تا یک سال رژ لب را نگه‌ندارید. رژ لب را در دمای اتاق و در درجه حرارت ۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید و آن را در معرض گرما یا نور خورشید قرار ندهید.

آخرین گزینه استفاده ار رژ لب ضد حساسیت است . رژ لب ضد حساسیت به خوبی به ترمیم بافت لبها پرداخته و از ایجاد ترک خوردگی بر روی لبها جلوگیری می نماید. این دسته از رژ لب ها را می توان در بین برندهای شناخته شده و معتبر به خوبی پیدا نمود مانند میبلین و اورآل. برخی از مارکها تنها به تولید رژ لب های ضد حساسیت و یا رژ لب دارای بافت ملایم می پردازند.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت دندان و روش های خانگی درمان آن

حساسیت چشم به لنز و عوارض آن

علت و درمان حساسیت چشم به نور

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا