دسته‌بندی نشده

جواب درس نهم فارسی پنجم (نام آوران دیروز)

جواب درس نهم فارسی پنجم (نام آوران دیروز)

گام به گام فارسی پنجم درس 9

جواب درس نهم فارسی پنجم (نام آوران دیروز)

نام درس : نام آوران دیروز | موضوع : گام به گام | پنجم ابتدایی

گام به گام فارسی پنجم درس 9

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام فارسی پنجم   / درس 9 :: نام آوران دیروز ، امروز ، فردا / جواب درست و نادرست صفحه ۷۳ درک مطلب صفحه ۷۴ دانش زبانی صفحه ۷۴ – ۷۵ گوش کن و بگو صفحه ۷۵ خوانش و فهم صفحه ۷۷ درس ۹ فارسی پنجم

درست و نادرست صفحه ۷۳ فارسی پنجم

۱- بهمن در بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری به کتاب‌فروشی رفت.
پاسخ: درست✅

۲- در فصل دوم کتاب، در مورد نام آوران دیروز مطالبی نوشته شده بود.
پاسخ: نادرست❌

۳- دلاوران دوران هشت سال دفاع مقدّس، از نام آوران معاصر کشورمان هستند.
پاسخ: درست✅

درک مطلب صفحه ۷۴ فارسی پنجم

۱ داستان از زبان چه کسی بیان شده است؟
پاسخ:  داستان از زبان یک کتابخوان کوچک بیان شده است.

۲ چرا کتاب ها دوست دارند شما آنها را خوب نگاه کنید و ورق بزنید؟
پاسخ:  زیرا این کار نشان می دهد که شما به آنها علاقه دارید و می خواهید آنها را بخوانید. کتابها دوست دارند که مورد استفاده قرار گیرند و دانش و اطلاعات خود را به شما منتقل کنند.

۳ در عبارت «آقای فرهنگ! پس لطف کنید یک جلد هم به بهمن بدهید، تا میان این نامآوران، بر سر خواندن کتاب، کشمکشی پدید نیاید»، منظور از «این نامآوران» چه کسانی هستند؟ 
پاسخ:  منظور از «این نامآوران»، کتابهای موجود در کتابخانه هستند. در این عبارت، کتابدار از کتابخوان کوچک می خواهد که یک جلد کتاب دیگر را به بهمن بدهد تا بین کتابهای موجود در کتابخانه، بر سر خواندن کتاب، کشمکشی پدید نیاید.

۴- شناختن بزرگ‌مردان و دلاوران گذشته و امروز، چه کمکی به ما می‌کند؟ 
پاسخ:  ما اگر گذشته و امروزمان را خوب بشناسیم در آینده‌ای نزدیک با تلاش زیاد و اراده استوار خودمان هم یکی از نام‌آوران فردای ایران خواهیم شد.

۵- آقای فرهنگ کدام کتاب را برای بچّه‌ها مناسب دانست؟
پاسخ:  کتابی که بچه‌ها را با بزرگ‌مردان و دلاوران دیروز و امروز میهن عزیزمان ایران آشنا می‌کند.

درس ۹ فارسی پنجم

دانش زبانی صفحه 74 – 75 فارسی پنجم

فضاسازی در سخن

* جمله‌های کوتاه زیر را گسترش دهید:
– کتاب را بستم. ←
پاسخ: کتاب داستان قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را آرام بستم.

– مادرش را دید. ←
پاسخ: مادرش را در حالی که نگران چشم به او دوخته بود دید..

گوش کن و بگو صفحه ۷۵ فارسی پنجم

به قصه «پرواز روباه» که برای شما پخش یا خوانده می‌شود، با دقّت گوش دهید و سپس درباره پرسش‌های زیر، گفت‌وگو کنید.

پرسش‌ها
۱- شروع داستان چگونه بود؟
پاسخ: شروع داستان با سوار هواپیما شدن کلاغ و روباه داستان و تصمیم آن‌ها برای سر به سر گذاشتن با مهمان‌دار هواپیما، همراه بود.

۲- زمان سفر، مربوط به چه دوره‌ای بود؟
پاسخ: خیلی خیلی قدیم زمانی که هنوز اتوبوس اختراع نشده بود!

۳- چرا مهمان‌دار، روباه را از هواپیما اخراج کرد؟
پاسخ: چون به همراه دوستانش برای بار سوم او را سر کار گذاشته بود.

۴- در این داستان از چه ضرب‌المثل هایی استفاده شده است؟
پاسخ: کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند همجنس با همجنس شوخی!

۵- مسیر سفر از کجا به کجا بود؟
پاسخ: سمرقند به بخارا

۶- چرا روباه به گریه افتاد؟
پاسخ: چون مهماندار در هواپیما را باز کرد و قصد داشت او را وسط زمین و آسمان پیاده کند.

۷- چرا مهماندار کلاغ و دارکوب را از هواپیما بیرون نینداخت؟
پاسخ: چون آنها پرنده بودند و از نظر مهماندار احترام پرنده‌ها بسیار واجب است.

۸- روباه پس از اخراج از هواپیما، کجا افتاد و چه کرد؟
پاسخ: روباه روی سقف یک مرغدانی سقوط کرد و پس از سقوط، خود را تکاند و شکمی از عزا در آورد.

۹- کدام جمله‌های داستان به نظر شما خنده‌دار بود؟

خوانش و فهم صفحه ۷۷ فارسی پنجم

۱- این شعر، کلید موفّقیت و سربلندی ملّت را چه می‌داند؟
پاسخ: اتحاد مردم با یکدیگر

۲- شعر را هم‌صدا (هم‌نوا، هم‌آوا) بخوانید.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا