دسته‌بندی نشده

پاک کردن و چربی زدایی لکه روغن از روی فرش فقط در چند دقیقه

پاک کردن لکه روغن از فرش در ۵ گام

فرقی ندارد این لکه مربوط به غذای آبگوشت، روغن زیتون و سیب‌زمینی سرخ‌شده است یا هر غذای دیگر! شما باید این لکه‌ها را به هر شکلی که شده تمیز کنید. گاهی اوقات حتی دیده شده افراد سریع لکه‌ها را تمیز نمی‌کنند و در نتیجه در درازمدت تمیز کردنشان سخت‌تر از همیشه می‌شود. حالا فکر می‌کنم بهتر باشد بعد از این همه مقدمه‌چینی به سراغ اصل موضوع برویم.

گام ۱: لکه روغن را تمیز کنید

برای انجام کار نیاز به یک حوله یا دستمال یک‌بار مصرف دارید. آن را روی فرش بکشید تا تمام لکه‌های روغن را جذب خود کند. توجه داشته باشید طریقه دستمال کشیدن شما می‌تواند بسیار مؤثر باشد چراکه گاهی روغن بیشتر پخش می‌شود و در نتیجه تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود.

چربی زدایی فرش

گام دوم: جوش شیرین دشمن لکه‌های روغن و چربی

مقداری جوش شیرین برای نظافت روی لکه روغن و چربی موجود روی فرش بریزید. ۳ تا ۶ ساعت منتظر بمانید تا جوش شیرین تمام لکه‌های چربی و روغن را جذب خود کند. حالا به کمک جاروبرقی تمام پودر جوش شیرین را از روی فرش پاک کنید.در بیشتر مواقع این روش تاثیرگذار است و لکه به صورت کامل از روی فرش پاک می‌شود. اما اگر این اتفاق نیفتاده، بهتر است به سراغ مرحله بعد بروید.

حتماً بخوانید:

گام سوم: استفاده از پودر جوش شیرین، ذرت یا پودر بچه

جوش شیرین یا پودر بچه معمولا می‌تواند روغن و هرگونه لکه چربی را از روی فرش پاک کند. برای انجام کار نیاز است به کمک مسواک یا برس تمام پودر را روی فرش پخش کنید. اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه لکه‌ها روی فرش باقی بمانند. سپس فرش را جاروبرقی بکشید تا پودر و چربی به صورت کامل از بین بروند. البته برای تاثیر بیشتر می‌توانید از پنبه آغشته به الکل (بهترین و موثرترین حلال روغن) هم استفاده نمایید.

گام چهارم: محلول آب و صابون برای پاک کردن لکه روغن از فرش

اگر لکه روغن از روی فرش پاک نشده، می‌توانید از مخلوط آب گرم و صابون یا مایع ظرف‌شویی استفاده کنید یا اقدام به خرید محلول چربی ‌گیر کنید. حالا یک پارچه تمیز یا مسواک قدیمی بردارید با آن را با این محلول آغشته کنید. سپس روی تمام قسمت‌هایی که لکه روغن و چربی هست، بکشید. ۲ تا ۳ دقیقه منتظر بمانید. این کار را تا زمانی که لکه به‌صورت کامل از روی فرش پاک شود، ادامه دهید. درنهایت برای از بین بردن صابون اضافی روی فرش نیاز به آب و پارچه یا اسفنج تمیز دارید. بعد از انجام این کار می‌توانید تغییر را به چشم خود ببینید.

رفع لکه روغن روی فرش

گام پنجم: از نیروی متخصص کمک بگیرید

اگر نتوانستید تمام لکه‌های روغن و چربی را از روی فرش پاک کنید، کافی است از نیروهای متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید تا این کار را برای شما در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند.

پاک کردن لکه روغن و چربی جدید از فرش

اگر لکه روغن روی فرش قدیمی نیست و به تازگی این اتفاق افتاده است، می‌توانید از یک دستمال برای پاک کردن لکه روغن از فرش استفاده کنید. در نهایت با یک چاقو روغن باقی‌مانده روی فرش را پاک کنید. یک حلال رنگی تهیه کنید تا این لکه‌ها به سرعت از بین بروند. توجه داشته باشید در زمان انجام کار باید حتما دستکش در دست داشته باشید.
برای انجام این کار نیاز به آب ولرم و یک قاشق غذاخوری هیدروژن پر اکسید (آب اکسیژنه) دارید. حالا باید این دو را با هم مخلوط و سپس به کمک اسفنج آن را روی فرش بکشید. چند دقیقه‌ای صبر و آن را قبل از سفید شدن یا آسیب فرش با آب گرم بشورید. انجام این کار می‌تواند باعث شود هم محلول و هم لکه روغن و چربی به صورت کامل از بین بروند.

نکات مهمی که باید قبل از پاک کردن لکه روغن از فرش به آن‌ها توجه کنید!

حتما برچسب فرش را بخوانید تا از جنس تاروپود فرش اطلاع پیدا کنید، ممکن است استفاده از این روش‌ها به فرش شما آسیب وارد کنند و بهتر باشد برای پاک کردن چنین لکه‌هایی از افراد متخصص کمک بگیرید.
استفاده از محصولات شیمیایی برای پاک کردن لکه روغن از فرش را به شما توصیه نمی کنیم چراکه می‌تواند آسیب زیادی به فرش شما وارد کند. اجازه ندهید الکل به مدت زمان طولانی باقی بماند چون به فرش آسیب وارد می‌کند.

نتیجه‌گیری: اگر تاکنون چالش‌های زیادی برای پاک کردن لکه روغن از فرش داشته‌اید اما حالا می‌توانید با این روش‌ها لکه‌ها را از روی فرش پاک کنید تا دیگر حالت چسبندگی نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا