دسته‌بندی نشده

ترکیبات شیمیائی و خواص درمانی موز

Imageموز یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در مناطق گرمسیر و مرطوب بخصوص آمریکای مرکزی، آفریقا و هندوستان کشت داده می شود. در میوه رسیده موز قند، پتاسیم، فیبر،منیزیم، مس و کمی نشاسته و در میوه درحال رسیدن مقدار زیادی نشاسته وجود داد.

از خصوصیات این نشاسته این است که برعکس سایر نشاسته‌ها درروده کوچک به خوبی هضم نمی شود، بلکه در کولون متابولیزه و جذب می‌شود به همین دلیل به این نوع نشاسته “نشاسته مقاوم” می‌گویند.

جذب آهسته و تدریجی این نشاسته باعث می شود که قند خون به آرامی بالا برود؛ به همین دلیل برای افراد دیابتی مفید است. افراد سالمند که به دلائل مختلف از جمله نداشتن دندان قادر به مصرف میوه و سبزی تازه نیستند، می‌توانند از موز رسیده به راحتی مصرف نمایند.

موز منبع خوبی برای پتاسیم است که نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس و عوارض ناشی از آن دارد.

بر خلاف موز در حال رسیدن که دارای نشاسته مقاوم و مقدار کمی قند است، یک موز کاملاً رسیده که پوست آن دارای خال های قهوه ای باشد بیش از ۲۰ گرم قند و کمی نشاسته دارد.

با توجه به اینکه قندها به سرعت از دیواره روده باریک هضم و جذب می شوند، موز رسیده به عنوان یک میان وعده ی مناسب برای ورزش مخصوصاً زمانی که افزایش سریع قند خون لازم است انتخاب مناسبی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا