دسته‌بندی نشده

ترفند خرید ماهی منجمد و تازه و روش های طبخ آن

رازهای خرید ماهی خوب و 9 روش مناسب طبخ آن

در این مقاله نکاتی را درباره خرید ماهی و روش‌های طبخ آن را خواهیم خواند. امیدواریم با این نکات بتوانید برای انتخاب و پخت حرفه‌ای آبزیان مسلط‌تر باشید. هدف ما این است که به شما کمک کنیم تا آشپزی را اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید.

مهم‌ترین نکات

  • چرا امروز باید ماهی منجمد بخریم؟!
  • از کجا ماهی خوب بخریم؟
  • 9 روش متفاوت برای طبخ ماهی و از هر روش کی استفاده کنیم؟
  • چطور طعم مورد علاقه خود را از ماهی دریافت کنیم؟

غذاهای دریایی منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و پروتئین هستند اما چربی اشباع کمی دارند. هیچ چیز جای صرف یک وعده غذای دریایی در آب و هوای شرجی ساحل را نمی‌گیرد. اما برای تهیه ماهی خوب هم نیازی نیست حتما در مجاورت دریا باشید. امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توانید ماهی منجمد با کیفیت را به طور گسترده در فروشگاه‌های سراسر کشور تهیه کنید.

چطور ماهی تازه را تشخیص بدهیم؟

بهتر است پیش از بررسی تازگی ماهی از فروشنده هم سوال بپرسید. باید متوجه شوید که آیا ماهی موجود در فروشگاه تازه است یا منجمد بوده. اگر ماهی تازه‌تری می‌خواهید، از فروشنده درخواست راهنمایی کنید.

ماهی آن است که ببوید، نه آن‌که صیاد بگوید

اگر وارد فروشگاهی شدید که بخش مواد دریایی بوی بدی می‌دهد، بچرخید و به سمت دیگر بروید. این بو نشانه آن است که یا آن ناحیه به طور کامل تمیز نشده است، و یا مواد غذایی به درستی نگهداری نشده است.

رازهای خرید ماهی خوب

به چشم‌هایتان می‎‌توانید اعتماد کنید

به آنچه می‌خواهید بخرید نگاه کنید. فیله یا استیک ماهی خوب باید براق و روشن باشد نه خاکستری یا خشک. آبشش‌ها باید قرمز و مرطوب باشند. باله‌ها و دم باید تازه و روشن به نظر برسند.

راهنمای خرید ماهی منجمد

شاید عجیب باشد ولی خرید ماهی منجمد می‌تواند بهتر از ماهی تازه باشد. امروز با پیشرفت صنعت شیلات، ماهی موجود در برخی بازارها درست روی قایق منجمد می‌شود! پس خرید ماهی منجمد به اندازه گذشته بد نیست. حتی ممکن است بسته به شرایط نگهداری بهتر و فاصله شما تا دریا این ماهی از ماهی تازه موجود در بازار بهتر باشد.

اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی محکم و ایمن است. از بسته‌هایی که حاوی کریستال‌های یخ سنگین هستند اجتناب کنید این نشانه ورود هوا به داخل بسته‌بندی است. اگر ماهی را خودتان بر می‌دارید، بسته‌هایی را در پایین یا پشت فریزر انتخاب کنید، چون این بسته‌ها در معرض نوسانات دمایی کمتری هستند.

کاربردهای کنسرو ماهی (یا تن ماهی)

کنسرو غذاهای دریایی یکی از گزینه‌های واقعا عالی برای غذا است. این غذاها قابل حمل، خوش طعم و مقرون به صرفه است. شما می‎‌توانید یک کنسرو ماهی را برای ماه‌ها در کابینت منزل نگه‌دارید. یک روز که خسته‌اید ولی غذای خوب و مقوی نیاز دارید، دیدن این کنسرو چشمانتان را روشن می‌کند!

حواستان باشد موقع خرید کنسرو ماهی، از روی بسته‌بندی تاریخ انقضا، برند و ظاهر آن را بررسی کنید. اگر قوطی کنسرو باد کرده بود آن را نخرید و فورا به فروشنده اطلاع دهید تا آن را مرجوع کند. با این وجود به خاطر احتمال مسمومیت غذایی کنسرو را به مدت 20 دقیقه در آب جوش بجوشانید.

توجه به تکنولوژی درب کنسرو!

یکی از نکات مهم درباره خرید کنسرو ماهی این است که حواستان باشد اگر می‌خواهید در مسافرت یا پیک نیک از آن استفاده کنید، کنسرو دارای درب با اهرم بخرید. اگر این مدل را پیدا نکردید حتما دربازکن مخصوص کنسرو را در لوازم سفر بگذارید. مکرر افرادی را که دست خود را با در کنسرو می‌برند مشاهده کرده‌ایم.

ماهی از کجا بخریم؟

بازارهای مخصوص ماهی بهترین گزینه است. این بازارها به نوعی بورس خرید غذای دریایی است و گزینه‌های بسیار متنوع، مقرون به صرفه و تازه‌ را به شما ارائه می‌دهند. متناسب با محل زندگی شما، بازارهای ساحلی روز ماهی، یک سوپر پروتئینی با کیفیت محلی یا فروشنده ماهی و میگو در مرکز محله‌ها می‌تواند گزینه‌هایی ایده آل باشند.

راهنمای خرید ماهی منجمد

یکی از جاهای دیگری که می‌توانید بازار تخصصی ماهی را پیدا کنید میادین تره بار روز یا بزرگ‌فروشگاه‌ها (هایپرمارکت‌ها) است. بهترین گزینه برای تامین غذاهای دریایی تازه این‌ها هستند. اما لزومی ندارد برای خرید ماهی به بازارهای تخصصی بروید.

فروشگاه‌های مواد غذایی محلی مثل سوپرمارکت‌های بزرگ یا فروشگاه‌های سراسری و زنجیره‌ای مانند: رفاه، شهروند، فامیلی، جانبو یا افق کوروش و… قابل بررسی اند. این نوع فروشگاه‌ها معمولا به دلیل تخفیف‌های متعدد می‌توانند گوشت‌های دریایی را برای خریداران عمومی زیادی ارائه دهند.

با توجه به افتتاح پاساژهای متنوع، جذاب و چندعملکردی (که هایپرمارکت‌های فعالی دارند)، می‌توانید مطمئن باشید که تا دسترسی شما به ماهی تازه چند دقیقه بیشتر فاصله نیست. (پس بیایید درباره نکات مهم‌تری صحبت کنیم.)

ماهی را هوشمندانه انتخاب کنیم

سلامتی خودتان را در نظر داشته باشید. 10ها نوع مختلف از ماهی، غذاهای دریایی بی‌خطر است. اما ماهی‌های سرشار از جیوه برای زنان باردار یا شیرده یا کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. مثلا هر روز ماهی سالمون یا ماهی تن نخورید.

9 روش مختلف برای طبخ ماهی

همه ما باید ماهی بیشتری را در رژیم غذایی خودمان بگنجانیم و به صورت منظم‌ترب ماهی را مصرف کنیم. به هر حال، مواد خوب مانند پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مانند آهن، ید و پتاسیم در ماهی زیاد است و پزشکان پیشنهاد می‌کنند حتی در هر هفته 2 بار ماهی بخورید.

گریل کردن ماهی

یکی از بهترین اتفاقات تابستان، این است که دستگاه گریل را از انبار بیرون بکشید. ماهی یک انتخاب عالی و سالم برای طبخ روی باربیکیو به جای غذاهایی مثل همبرگر و هات داگ است.

با این حال، این چند نکته را قبل از گریل کردن استیک ماهی قزل آلا روی باربیکیو بخوانید. طبخ گوشت و ماهی روی حرارت بالا و شعله مستقیم، با تشدید بیماری‌های قلبی و دیابت رابطه مستقیم دارد. اما اقداماتی برای کاهش زمان پخت بجز قرار دادن مستقیم آن روی شعله هم وجود دارد.

فر یک روش پخت فوق العاده سالم است

پخت با فر، یکی از بهترین راه‌های طبخ ماهی است. این نه تنها راهی برای کمک به حفظ تمام فواید حیاتی ماهی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و مواد مغذی ماهی است، بلکه برای زمان‌هایی که شما نمی‌خواهید از روغن استفاده کنید ایده آل است.

اگر چه زمان‌ و دما ممکن است بر اساس نوع ماهی که می‌پزید متفاوت باشد. بیشتر ماهی‌ها در کمتر از 10 دقیقه می‌پزد. این باعث می‌شود این نه تنها گزینه‌ای سالم، بلکه سریع برای گذاشتن یک غذای خوشمزه دریایی روی میز باشد.

بخارپز کردن ماهی به سبک چینی

ماهی بخار پز به سبک چینی یکی از آن غذاهای فانتزی است که ممکن است انتظار داشته باشید در رستوران ببینید، نه روی میز شام خانه. اما درست کردن آن ساده‌تر از چیزی است که انتظار دارید.

ماهی بخارپز، یک ماهی کامل (از سر تا دم) است که بخار پز شده است. چه فایده‌ای دارد؟ طرفداران این روش پخت و پز قسم می‌خورند که برای ما دوستداران طعم ماهی خروجی این روش اصیل‌ترین طعمی است که از ماهی می‌توان دریافت کرد.

برای هر ماهی گوشت سفید می‌توان این روش را پیاده کرد. اما در اینجا یک نکته وجود دارد: از آنجایی که شما ماهی را کامل می‌پزید، برای خرید آن نیاز به رفتن به بازار ماهی یا یک فروشگاه مواد غذایی که می‌شناسید، است. این فروشگاه باید ماهی بسیار تازه و کامل برای فروش داشته باشد. این نکته کلیدی است.

روش مختلف برای طبخ ماهی

طرز تهیه ماهی دودی

ماهی یکی از پروتئین‌هایی است که طبخ دودی آن بسیار محبوب است. حتی نیازی نیست که شما ماهی را دودی شده خریداری کنید. شما می‌توانید تنها با فر خودتان ماهی‌ها را دودی کنید.

همه‌ی ترفند در آماده سازی است. آماده سازی فر، و آماده‌سازی ماهی. برای این کار به زغال کبابی و یا چوب‌ خشک نیاز دارید. در ماهیتابه هم می‌توانید ماهی را دودی کنید؛ فقط نیاز به ماهیتابه‌ای دارید که کل ماهی را در خود جای دهد. سپس ماهی را همراه با زغال درون تابه قرار دهید و درب آن را روی آن قرار دهید. همین روش را برای دودی کردن ماهی در فر به کار بگیرید. از ماهی دودی لذت ببرید!

میکروبخار کردن ماهی

وقتی صحبت از تمام ابزارها و وسایل موجود در آشپزخانه به میان می‌آید، مایکروویو ممکن است آخرین چیزی باشد که انتظار دارید در آن ماهی بپزید!

یکی از بزرگترین دلایل استفاده از مایکروویو در این لیست این است که بخارپز کردن ماهی در مایکروویو فقط پنج دقیقه طول می‌کشد، فقط کافی است ماهی خود را در بشقاب یا ظرف (با هر چاشنی و سس دلخواه خود) بریزید، سپس روی آن را بپوشانید و اجازه دهید درون مایکروفر و در بخار خودش بپزد.

پخت سبزیجات با ماهی در مایکروویو

یکی دیگر از مزایای استفاده از مایکروویو این است که به راحتی می‌توان در یک نگاه تشخیص داد که آیا پخت ماهی تمام شده است یا به یک یا دو دقیقه زمان دیگر نیاز دارد. شما می‌توانید نه تنها ماهی را، بلکه انبوهی از سبزیجات را به این روش در کنار آن بپزید. (فقط از سبزیجات زودپزی مانند لوبیا سبز یا کلم استفاده کنید.)

برا این کار قبل از گذاشتن ماهی در فر، سبزیجات را به بشقاب اضافه کنید، کمی چاشنی ترش لیمو به آن اضافه کنید. نتیجه نهایی یک غذای سالم و خوشمزه از ماهی و سبزیجات است.

سوخاری کردن ماهی

وقتی صحبت از طعم و بافت ماهی می‌شود سوخاری بودن ماهی می‌تواند بسیار دلچسب باشد. به خصوص اگر با چیپس سرو شود. همراه با میل کردن ماهی سوخاری از چیپس یا سیب زمینی سرخ شده نمکی برای بخشیدن طعم بهتر به ماهی در دهانتان استفاده کنید. در اروپا یکی از محبوب‌ترین فست فودها فیش اند چیپس است.

در نظر داشته باشید، چون قرار است ماهی سوخاری با روغن زیادی پخته شود این سبک از پختن ماهی زیاد پیشنهاد نمی‌شود. ممکن است فشار خون شما بالا برود یا کبد شما چرب شود. سرخ کردن ماهی اسید‌های امگا 3 را کاهش می‌دهد و دمای بالای روغن (که برای سرخ کردن ایجاد می‌شود) برای حفظ خواص ماهی مناسب نیست.

پخت ماهی در هوا پز

سرخ کن‌های هوا پز به حدی محبوب شده‌اند که امروز تعداد زیادی از افراد در خانه خود هواپز یا سرخ کن هوا پز دارند. در این روش شما دیگر هیچگونه روغنی را استفاده نمی‌کنید و از بابت کم شدن اسید امگا 3 هراسی نخواهید داشت. به راحتی می‌توانید تمامی ویتامین‌های ماهی را جذب بدن خود کنید.

آرام پز کردن ماهی

دستگاه‌های آرام‌ پز (همانند هوا پز) جزو دسته دستگاه‌هایی است که مخصوص عصر جدید آشپزی است. باید در نظر داشت که آرام پز بافتی غنی‌تر از هر روش پخت دیگری را به ما تحویل می‌دهد. جدا از ماهی هر نوع غذایی که داخل آرام‌پز پخته می‌شود دامنه‌های طعمی خیلی غنی را در خود حفظ می‌کند.

گرم کردن مجدد ماهی

برای گرم کردن مجدد ماهی (به طرزی که ویتامین‌های آن از بین نرود) ماهی را در فر با دمای حدود 400 درجه قرار دهید و منتظر باشید تا گرم شود.

سوخاری کردن ماهی

چند نکته برای طبخ ماهی بدون بو

در اینجا چند ترفند برای گرفتن بوی زهم ماهی ذکر می‌کنیم. برای شروع، توجه کنید این که ماهی تازه به اندازه ماهی‌های قدیمی منجمد شده یا در یخچال نگهداری شده بو ندارند. نکته دوم اینکه شما می‌توانید ماهی خود را قبل از پختن در شیر بخوابانید. این کار باعث واکنش‌های شیمیایی می‌شود که بوی ماهی را از بین می‌برد.

پیچیدن ماهی در فویل کمک می‌کند تا هنگام پخت ماهی بو را حفظ کنید. اما هر چه مدت طولانی‌تر و با درجه کمتری ماهی را بپزید یا آب‌پز کنید، بوی آن کمتر می‌شود.

منبع : آرسس شف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا