دسته‌بندی نشده

تبدیل علم به عمل را چه میگویند ؟ (علوم هفتم)

تبدیل علم به عمل را چه میگویند ؟

توسعه فناوری به همراه پیشرفت در علم کمک می کند تا انقلابی در زمینه های مختلفی از جمله پزشکی ، کشاورزی ، آموزش ، اطلاعات و فناوری و بسیاری دیگر ایجاد شود. هر چند فناوری باعث پیشرفت می شود و فواید زیادی دارد اما معمولا فناوری ها در کنار فوایدشان، زیان ها و معایبی را نیز به همراه دارند.

یکی از اصلی ترین راه ها برای ارتقای سطح کیفیت زندگی انسانها استفاده از دانش و علم و عملی کردن آن ها در زندگی است که به عملی کردن علم و دانش را فناوری گفته می شود .

امروزه فناوری جایگاه ویژه ای در زندگی انسان پیدا کرده که بدون استفاده از تکنولوژی و فناوری زندگی برای انسان بسیار سخت خواهد شد .

به‌طور کلی فناوری و نوآوری شامل اصول فرآیندها و روش ها کاربرد و استفاده از مواد و خواص و ویژگی های مواد برای بکارگیری از آنهاست .

چند مورد از تبدیل علم به فناوری در سالهای اخیر را بنویسید و درباره فواید و زیان های آنها گفتگو کنید.

1. یک مورد از تبدیل علم به فناوری در سالهای اخیر نحوه ی آزاد سازی انرژی هسته ای در نیروگاه های هسته ای می باشد. با کامل شدن چرخه ی سوخت، ما قادر به بهره برداری از انرژی هسته ای هستیم.

فواید:

نکته ی مثبت این تکنولوژی، میزان انرژی آن است که در مقایسه با سوخت های فسیلی انرژی بیشتری تولید می کند و همچین باعث تولید گاز های آلاینده ی هوا نمی شود.

زیان ها:

زباله های اتمی مشکل جدیدی هستند که باید آن ها را از بین برد. همچین خطراتِ ناشی از پرتو های رادیو اکتیو که ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورند از زیان های این تکنولوژی است.

نمونه ی دوم از تبدیل علم به فناوری:

2. فناوری اینترنت یکی دیگر از موارد تبدیل علم به فناوری است.

فواید:

ارتباط آسان و سریع با هر نقطه از جهان، انجام بسیاری از فعالیت ها بدون مراجعه ی حضوری و فیزیکی مانند: بانکداری الکترونیکی و خرید اینتزنتی. که خود این مسئله باعث کاهش مصرف سوخت و سبک شدن ترافیک می شود.

زیان ها:

عدم تحرک در صورت استفاده ی بیش از حد و کاهش روابط اجتماعی بین افراد، آثار مخرب در صورت استفاده از محتواهای غیر مفید و …

نمونه های دیگر از تبدیل علم به فناوری بعد از تبلیغات زیر خدمت شما ارائه شده است. با sci-hub همراه باشید.

مورد سوم از تبدیل علم به فناوری:

3. سومین موردی که به عنوان نمونه مطرح می کنم، اختراع خودرو می باشد.

فواید:

تسریع در حمل و نقل و راحت شدن جابجایی مسافران و …

زیان ها:

آلودگی هوا بر اثر استفاده از سوخت فسیلی و …

4. اختراع دستگاه خودپرداز (ATM)

فواید:

استفاده از دستگاه های خودپرداز باعث صرفه جویی در زمان و همچنین راحت تر شدن تراکنش های بانکی می شود. همچنین از طریق خودپرداز در هر زمان از شبانه روز می توان عملیات و تراکنش های بانکی را انجام داد.

زیان ها:

استفاده از دستگاه های خودپرداز نسبت به مراجعه حضوری به شعب بانک ها معایبی نیز دارد به عنوان مثال: محدودیت سقف برداشت پول از عابربانک، عدم امکان واریز نقدی به حساب دیگران، کارمزد، کلاهبرداری از طریق سرقت اطلاعات کارت بانکی و…

منبع : persiangem

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا