دسته‌بندی نشده

معرفی قرص سیبوترامین و تاثیر آن بر کاهش وزن

موارد مصرف و عوارض جانبی سیبوترامین

سیبوترامین (Sibutramine) که در دسته دارویی جلوگیری کننده از اشتها (ضد اشتها) و کاهش وزن قرار دارد را می توان با نام تجاری و اختصاری Reductil هم از داروخانه ها و مراکز معتبر فروش دارو تهیه کرد. هدف اصلی از مصرف قرص سیبوترامین کاهش وزن و یا ثابت نگهداشتن وزن همراه یک برنامه ی غذایی کم کالری است و اغلب قرص سیبوترامین برای افرادی با وزن بالا و یا افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین افرادی که از چربی خون بالا رنج می برند، تجویز می شود.

سیبوترامین از طریق کاهش وزن افراد باعث جلوگیری از حملات قلبی احتمالی می شود و به علاوه دیابت را کنترل و فشار وارده بر روی مفاصل را که ناشی از اضافه وزن است از بین می برد که همین امر سبب کاهش بیماری های مفصلی نیز می شود.

نام تجاری: Meriductil

مکانیسم اثر سیبوترامین

سیبوترامین که از لحاظ ساختاری با آمفتامین مرتبط است یک مهارکننده برداشت سروتونین و نورآدرنالین است که هم چنین برداشت دوپامین را نیز در حد کمتر مهار می کند.

قرص سیبوترامین با مهار اثر بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین و در میزان کمتر دوپامین در مغز انسان میل به غذا خوردن را کاهش داده و باعث کم اشتهایی می شود و از نظر ساختمانی می توان این دارو را با آمفتامین ها شبیه دانست اما مکانیسم اثر متفاوتی دارند.

فارماکوکینتیک سیبوترامین

این دارو به سهولت از مسیر گوارشی جذب می شود و اوج غلظت پلاسمایی داروی مادر طی 2/1 ساعت و در مورد متابولیت ها طی 3 تا 4 ساعت حاصل می شوند. تحت مسیر اول متابولیسم کبدی به صورت وسیع قرار می گیرد که عمدتاً توسط سیتوکروم p-450 و ایزوآنزیم CYP3A4 تنظیم می شود. در اثر دمتیلاسیون مونو و di-desmethylsibutramine (که هر دو از نظر فارماکولوژیک فعال هستند) تولید می شوند و متعاقب هیدروکسیلاسیون و کنژوگاسیون به متابولیت های غیر فعال تبدیل می شوند.

میزان اتصال به پروتئین پلاسما حدود 97% است. نیمه عمر حذف پلاسمایی آن 14 تا 16 ساعت می باشد که حذف عمده آن از طریق ادرار و به شکل متابولیت های غیر فعال صورت می گیرد و بخشی از آن نیز از طریق مدفوع خارج می گردد.

قرص

روش مصرف داروی سیبوترامین

  1. قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار داروی سیبوترامین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً این دارو باید یک بار در روز تجویز مصرف شود.
  3. این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  4. بعد از گذشت ۴ هفته از مصرف سیبوترامین باید حداقل ۲ کیلوگرم وزن کم کنید، اگر این میزان کاهش وزن را نداشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  5. اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد و مقدار مصرف سیبوترامین

درمان چاقی، شامل کاهش وزن و حفظ کاهش وزن به همراه رژیم غذایی کم کالری.

  • بزرگسالان: mg 10 یک بار در روز با یا بدون غذا. در صورتی که پس از 4 هفته کاهش وزن کافی نباشد، می‌توان دوز دارو را به mg 15 در روز افزایش داد.
  • بیمارانی که میزان mg 10 در روز را تحمل نمی‌نمایند می‌توانند روزی mg 5 مصرف کنند. دوزهای بالای mg/d 15 توصیه نمی‌شود.

مصرف سیبوترامین در دوران بارداری و شیردهی

برای داروهای گروه C در دوران بارداری مطالعات در حیوانات نشان داده است که دارو های گروه C روی جنین اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی در مورد انسان در دست نیست؛ با این حال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد؛ یا هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان موجود نیست.

مصرف در شیردهی: ترشح دارو و متابولیت‌های آن در شیر مشخص نمی‌باشد. دارو در دوران شیردهی استفاده نشود.

اثر سیبوترامین بر آزمایشهای تشخیصی

ممکن است باعث افزایش ALP, LDH, GGT, AST, ALT و بیلی‌روبین شود.

عوارض جانبی سیبوترامین

  • اعصاب مرکزی: اضطراب، آستنیا، تحریک CNS، افسردگی، گیجی، بی‌احساسی، سردرد، بی‌خوابی، میگرن، بی‌قراری، پاراستزی، خواب‌آلودگی.
  • قلبی ـ عروقی: درد قفسه سینه، ادم عمومی بدن، افزایش فشارخون، افزایش ضربان نبض، تاکیکاردی، وازودیلاسیون.
  • چشم، گوش، حلق و بینی: خشکی دهان، اختلالات گوش، درد گوش، لارنژیت، فارنژیت،‌ آبریزش بینی، سینوزیت، تشنگی.
  • دستگاه گوارش: درد شکم، بی‌اشتهایی، یبوست، سوءهاضمه، گاستریت، افزایش اشتها، تهوع، اختلالات مقعدی، تغییر طعم، استفراغ.
  • ادراری ـ تناسلی: اختلالات قاعدگی، عفونت ادراری، خونریزی، کاندیدیاز واژینال.
  • عضلانی ـ اسکلتی: درد مفاصل، درد عضلانی، درد کمر و یا گردن، تنوسینوویت.
  • تنفسی: افزایش سرفه.
  • پوست: آکنه، راش، تعریق.
  • سایر عوارض: واکنش‌های حساسیتی، سندرم شبه‌آنفولانزا، هرپس سیمپلکس.

مسمومیت با سیبوترامین و درمان آن

آنتی‌دوت خاصی برای این دارو وجود ندارد. جهت درمان مسمومیت تثبیت راه‌هایی هوایی، ارزیابی علائم قلبی و حیاتی و درمان‌های حمایتی و علامتی انجام شود.

جهت کنترل فشارخون می‌توان با احتیاط بتابلاکرها استفاده نمود. کارآیی دیورز فشاری و همودیالیز شناخته شده نمی‌باشد.

سیبوترامین

تداخلات دارویی سیبوترامین

  1. مصرف همزمان با تضعیف کننده‌های CNS باعث تضعیف بیشتر آن خواهد شد. با احتیاط مصرف شود.
  2. مصرف همزمان با دکسترومتورفان، دی‌هیدروارگوتامین، فنتانیل، فلوکستین، فلووکسامین، لیتیم، MAOIها، مپریدین، پاروکستین، پنتازوسین، سرترالین، سوماتریپتان، تریپتوفان و ونلافاکسین باعث ایجاد هیپرترمی، تاکیکاردی و کاهش هوشیاری می‌گردد. همزمان مصرف نشود. همچنین بین مصرف این دارو و MAOIها 2 هفته فاصله رعایت شود.
  3. مصرف همزمان با داروهای مهارکننده CYP3A4 (اریترومایسین، کتوکونازول و …) باعث مهار متابولیسم سیبوترامین می‌شود و ممکن است نیاز به کاهش دوز آن باشد.
  4. مصرف همزمان با افدرین و سودوافدرین باعث افزایش فشارخون و یا ضربان قلب خواهد شد. بیمار تحت نظر قرار گیرد.

موارد منع مصرف و احتیاط در رابطه با سیبوترامین

موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو و یا ترکیبات آن، آنورکسیا نروزا، بیمارانی که MAOI و یا سایر داروهای سرکوب کننده اشتهای مرکزی را مصرف می‌کنند.

دارو در بیماران با سابقه بیماری کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی، سکتة مغزی، نارسایی کلیه شدید، نارسایی کبدی شدید و یا تشنج مصرف نشود.

موارد احتیاط: گلوکوم زاویه بسته.

ملاحظات اختصاصی سیبوترامین

1- قبل از درمان با این دارو دلایل زمینه‌ای چاقی بررسی و رفع گردد.
2- دارو برای بیماران چاق که BMI اولیه kg/m2 30 و یا بالاتر دارند و یا افرادی که BMI بالای kg/m2 27 در حضور یک ریسک فاکتور مانند افزایش فشارخون، دیابت و یا اختلالات چربی خون توصیه می‌شود.
3- قبل از شروع درمان و در هنگام تغییر دوز و نیز به طور متناوب بررسی فشارخون و ضربان قلب ضروری است.
4- در صورتی که بیمار در 4 هفته اول درمان حداقل kg 8/1 وزن از دست نداده باشد بهتر است دوز دارو افزایش داده شود و یا مصرف دارو قطع شود.
5- کاهش وزن می‌تواند باعث ایجاد و یا بدتر شدن سنگ کیسه صفرا شود.
6- با وجود عدم گزارش افزایش فشارخون اولیه ریوی با سیبوترامین، این عارضه با برخی داروهای کاهش دهنده وزن مرکزی مشاهده شده است.

نکات قابل توصیه به بیمار در حین مصرف سیبوترامین

1- بیمار هر گونه راش، کهیر و یا سایر واکنش‌های آلرژیک را گزارش دهد.
2- بیمار بهتر است از رژیم غذایی کم‌کالری نیز استفاده نماید.
3- مصرف در سالمندان: میزان مصرف برای سالمندان با احتیاط انتخاب شود زیرا در این افراد عملکرد کلیه و قلب کاهش یافته و نیز بیماریهای دیگر زمینه‌ای را دارا می‌باشند.
4- مصرف در کودکان: ایمنی و کارآیی این دارو در کودکان زیر 16 سال اثبات نشده است.

شرایط نگهداری داروی سیبوترامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

تأثیر باور نکردنی سرکه سیب در لاغری و کاهش وزن + نحوه مصرف آن

فواید مصرف قرص لاغری هزال برای کاهش وزن

آشنایی با تأثیر شگفت انگیز صبحانه بر لاغری و کاهش وزن

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا