دسته‌بندی نشده

هسته چیست و چه وظایفی دارد ؟ (علوم هفتم)

هسته چیست ؟

هسته بخشی از یاخته هستش که فعالیت ها و ویزگی هایی مثل شکل و اندازه یاخته را تنظیم می کند .

هسته جزئی از سلول است که در بیشتر سلولهای یوکاریوتی وجود دارد و حاوی اکثر اطلاعات ژنتیکی است. این بخش از سلول که قطر آن بین ۱۰ تا ۲۰ میکرون است بزرگترین بخش درون سلول به حساب می‌آید. هسته به‌طور کلی دو وظیفه دارد: ۱. کنترل واکنش‌های شیمیایی درون سیتوپلاسم ۲. نگاه‌داشتن اطلاعات لازم برای تقسیم سلولی.

    پوشش هسته چیست ؟

    هسته با دو غشاء از سیتوپلاسم جدا می‌شود که به آن پوشش هسته گفته می‌شود. در میان این دو غشاء، منافذی وجود دارد که تبادل دوطرفهٔ مواد را میان سیتوپلاسم و هسته امکان‌پذیر می‌کنند. امتداد غشای بیرونی هسته را شبکه آندوپلاسمی زبر تشکیل می‌دهد. روی این غشا ممکن است ریبوزوم قرار داشته باشد.

    وظیفه ی هسته چیست ؟

    1. تقسیم سلولی
    2. تنظیم شکل و اندازه سلول
    3. کنترل فعالیت های سلول

    اجزا تشکیل دهنده سلول

    1. غشا : غشا در واقع ورود و خروج مواد را تنظیم می کند،اما نه به صورت یک صافی بلکه انتخاب می کند یعنی امکان دارد زمانی که به ذرات ریز اجازه ورود نمی دهد به ذرات درشت اجازه ورود دهد. این ورود و خروج براساس فعالیت سلول تنظیم می شود و براساس دستوراتی هست که از هسته سلول ، می رسد چرا که هسته سلول در واقع فرمانده سلول هست و تمامی فعالیت های سلول به وسیله هسته سلول کنترل می شود.
    2. سیتوپلاسم : درون سیتوپلاسم اندامک هایی وجود دارد که در واقع تمامی آن فعالیت ها و کارهایی که یک سلول باید انجام دهد به کمک این اندامک ها صورت می گیرد.
    3. هسته : هسته جزئی از سلول است که در بیشتر سلولهای یوکاریوتی وجود دارد و حاوی اکثر اطلاعات ژنتیکی است.

    انواع سلول

    یوکاریوت

    پروکاریوت

    هسته سلول چیست؟

    «هسته یاخته‌ای» (Cell Nucleus​) یکی از اندامک‌های بزرگ در ارگانیسم‌های یوکاریوتی است که از تمام ساختارهای ژنتیکی (رشته‌های DNA) سلول محافظت می‌کند. هسته هر سلول پیش‌سازهای لازم برای ساخت پروتئین‌ها را تولید می‌کند.

    رشته‌های DNA درون هسته جای می‌گیرند و تمام اطلاعات ضروری برای سنتز پروتئین‌های اساسی سلول را در بر دارند و این پروتئین‌ها در نهایت موجب عملکرد کلی سلول می‌شوند. در برخی از اندامک‌‌های سلولی مانند میتوکندری‌ها یا کلروپلاست‌ها نیز رشته‌های ‌DNA و ژن‌ها وجود دارند که برخی از پروتئین‌های مورد نیاز این اندامک‌ها را سنتز می‌کنند اما در حالت کلی بیشترین میزان ژنوم در هسته هر سلول قرار می‌گیرد.

    نتیجه :

    هسته سلول مرکز ذخیره اطلاعات ژنتیکی آن به شکل رشته‌های DNA و RNA است. در یاخته‌های یوکاریوتی مانند سلول‌های گیاهی و جانوری، هسته وجود دارد. هسته یکی از اندامک‌های غشادار سلول‌های یوکاریوت به شمار می‌آید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا