دسته‌بندی نشده

تاثیر شکم بند و کفی کفش در کاهش دردهای دوران بارداری

در این مطلب از سایت دلگرم، بررسی مختصری روی مهم ترین دردهای دوران بارداری خواهیم داشت. علاوه بر آن، به روش های درمان و جلوگیری از آنها خواهیم پرداخت تا در صورت بروز چنین مواردی، بتوانید تا جای ممکن درد را تسکین دهید. در ادامه نیز نکات استفاده از کمپرس گرم و ساپورت های طبی مثل شکم بند ، زانو بند و کفی کفش برای کاهش دردهای موضعی مورد بررسی قرار گرفته اند. ناگفته نماند این موارد فقط دردهای عمومی دوران بارداری هستند و در صورت شدت گرفتن دردها، حتما باید از پزشک کمک بگیرید.

مشکلات دوران بارداری

دوران بارداری یکی از خاص ترین دوره های زندگی هر مادری محسوب می شود. اما در کنار تمام زیبایی و جذابیتها، فشار و آسیب های بسیار زیادی برای مادر به همراه دارد که ممکن است این آسیب ها تا سالهای سال فرد را آزار دهند. یکی از اصلی ترین و مهمترین آثار منفی دوران بارداری بر روی مادر، دردهایی است که به دلایل متفاوت در این دوران تحمل می کند. عموم درد های ایجاد شده به دلیل تغییر سطح هورمون ها، افزایش وزن و ضعف بدنی ایجاد می شوند. در این مقاله ابتدا به مهمترین دردهای دوران بارداری و دلایل آن اشاره کرده و راههای پیشگیری و درمان آنها را بیان خواهیم کرد.

دردهای شایع دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم دلایل متفاوتی از جمله ضعف بدنی یا تغییرات هورمونی می تواند موجب ایجاد درد در این دوران شود که بیشتر موارد خودشان را در قسمت های کمر، زانوها، لگن و مچ پا نشان میدهند. البته افزایش وزن مادر و ورم کردن اندام ها در این دوران نیز بی اثر نیستند. دردهای عمومی بدن در این دوران عبارند از:

  • درد در ناحیه شکم
  • درد پهلوها
  • درد شدید کمر
  • دردهای ناحیه زانو
  • درد در لگن و پایین کمر
  • درد مچ پا
  • درد مفاصل
  • دردهای ناشی از ورم کردن
  • ضعف شدید و درد استخوان ها

البته دردهای دیگری مثل دردهای شدید شکم نیز ممکن است ایجاد گردد که در صورت تداوم و تکرار حتماً باید با پزشک مطرح شود. برای پیشگیری از دردهای معمول و عمومی مثل مواردی که در در ادامه بیان می شود راههای ساده ای وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم نمود.

کمردرد در دوران بارداری

بدون شک درد در ناحیه کمر شایع ترین درد دوران بارداری محسوب می شود که دلایل بسیار متعددی در کنار هم موجب ایجاد این درد می شوند. یکی از مهمترین دلایل دردهای ناحیه کمر، ایجاد قوس بیش از حد در قسمت ستون فقرات به دلیل افزایش وزن و حجم شکم است. علاوه بر آن تغییرات هورمونی و ضعف در استخوانهای مادر نیز می تواند به افزایش درد ها منجر شود.

تاثیر شکم بند و کفی کفش در کاهش دردهای دوران بارداری

راه های کاهش درد کمر

از آنجایی که مهمترین و اصلی ترین عامل ایجاد درد در قسمت کمر، انحنای شدید ستون فقرات در این بخش است، استفاده از شکم بند بارداری می‌تواند بسیار در کاهش درد تاثیر گذار باشد. علاوه بر آن انجام ورزش های مناسب و تقویت عضلات شکم و کمر تاثیر قابل توجهی در کنترل دردهای کمری در دوران بارداری دارد. تغذیه مناسب و مطابق نظر پزشک به منظور کنترل سطح هورمون ها و کاهش ضعف های بدنی نیز میتواند در کاهش درد تاثیر گذار باشد.

زانودرد در بارداری

تقریباً تمامی مفصل های بدن مادرها در دوران بارداری نسبت به شرایط عادی ضعیف تر هستند و ایجاد درد در آن ها تا حدودی طبیعی است. اما زانو به عنوان بزرگترین مفصل بدن که وزن قابل توجهی را روی خودش تحمل میکند، بیش از قسمت های دیگر بدن دچار درد و مشکل می شود. ضعف بدنی در دوران بارداری، افزایش وزن و فشار بر روی زانوها مهمترین دلایل ایجاد زانو درد در دوران بارداری هستند.

راه های کاهش درد زانو

از آنجایی که عموماً دردهای زانو در دوران بارداری کاملاً موقتی و گذرا هستند، پیشنهاد می شود با استفاده از روش هایی مثل بستن زانوبند مناسب و یا کمپرس گرم به کاهش دردهای موضعی و موقتی این بخش تسکین دهید. علاوه بر این، با روش هایی مثل کنترل تغذیه و افزایش قوای بدنی نیز می توان تا حدودی دردهای این ناحیه را کنترل کرد.

شکم درد در دوران بارداری

به وجود آمدن درد در ناحیه شکم مادر امری طبیعی به نظر می رسد. اما نکته مهمی که لازم است به آن توجه کنید، این است که ممکن است این دردها به دلیل مشکلات حاد به وجود آیند. پس لازم است حتماً هنگام ایجاد دردهای شدید آن را با پزشک مطرح کنید. اما اگر میزان درد خفیف و طبیعی بود، می توانید با استفاده از روش های موقتی مثل شکم بند دوران بارداری تا حدودی این دردها را کنترل و قابل تحمل کنید.

تاثیر شکم بند و کفی کفش در کاهش دردهای دوران بارداری

دردهای مفصلی در دوران بارداری

دردهای مفصلی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند و در بیشتر مادرها این امر مشترک و به شکل طبیعی وجود دارد. ضعف های عضلانی و کاهش قوای بدنی در این دوران به افزایش درد و شدت گرفتن آن کمک می کند و گاهی در بعضی از مادرهای باردار، شدت دردهای عضلانی به اندازه غیر قابل تحملی شدید میشود. البته ممکن است نمایان شدن این دردها در هر فرد متفاوت از دیگری باشد. برای مثال ممکن است در بعضی از افراد تمامی مفصل ها و در برخی افراد دیگر فقط یک یا چند تا از مفصل های بدن درد های شدید را تجربه کنند.

راه های کاهش درد مفاصل

معمولاً راه حل چندان یکسانی برای چنین مواقعی تجویز نمی شود. زیرا ممکن است در هر فرد به شکل متفاوتی نمایان شود اما عموماً استفاده از تغذیه مناسب و انجام ورزش های کم فشار به منظور افزایش قوای بدنی، پیشنهاد می شود. اما اگر این روش ها تاثیرگذار نبود، استفاده از روشهای کنترل درد موضعی مثل استفاده از کمپرس آب گرم می تواند کمک کننده باشد.

علاوه بر این موارد، هنگامی که دردهای عضلانی به شکل موضعی در شما ایجاد شد، می توانید از انواع ساپورت های ارتوپدی برای پشتیبانی و کاهش درد در آن قسمت استفاده نمایید. برای مثال استفاده از زانوبند طبی تاثیر زیادی در کاهش درد مفصل های زانو دارد. در ضمن از آنجایی که فشار بر پاها در این دوره بسیار بیشتر می شود، پیشنهاد می کنیم حتما از کفش مناسب استفاده نمایید. استفاده از کفی کفش طبی هم به مقدار قابل توجهی در کاهش دردهای ناشی از فشار به عضلات و مفصل ها تاثیر دارد. استفاده از کفی کفش طبی، علاوه بر کاهش دردهای مچ پا، به کاهش دردهای زانو، کمر و لگن هم کمک بسیار زیادی می کند.

درد لگن در دوران بارداری

درد لگن در این دوران، در بیشتر خانم های باردار دیده می شود و مهم ترین دلایل آن افزایش وزن و رشد کودک در داخل شکم است. علاوه بر این، تغییرات هورمونی هم موجب افزایش درد لگن می شوند. به منظور کنترل این دردها باید تا جای ممکن به خود استراحت دهید و از انجام کارهای سنگین بپرهیزید. استفاده از کفی کفش طبی و مناسب می تواند هنگام پیاده روی و کارهای روزانه فشار وارده به اندام ها را کاهش دهد و به همین دلیل در کاهش درد تاثیر گذار است. در صورتی که تمام این موارد را رعایت نمودید و باز هم درد لگن شما را آزار داد، می توانید از روش های تسکین موضعی مانند کمپرس گرم استفاده کنید.

ورم های دوران بارداری

در دوران بارداری حجم مایعات بدن افزایش پیدا می کند و به همین دلیل بدن مادر دچار ورم می شود. عموما استفاده از یک تغذیه مناسب می تواند تا مقدار قابل توجهی این مورد را کنترل نماید. مهم ترین رژیم غذایی در این دوران استفاده انواع فیبرها به مقدار مناسب و عدم استفاده از نمک است. علاوه بر رژیم غذایی، قرار دادن پا در سطح بالاتر از بدن می تواند به کاهش ورم کمک کند. در ضمن لازم است در دوران بارداری تا جای ممکن پیاده روی را در لیست کارهای ضروری و روزمره خود قرار دهید تا ضعف عضلات شما شدید نشود.

تاثیر شکم بند و کفی کفش در کاهش دردهای دوران بارداری

استفاده از قوزبند در بارداری

ممکن است برخی مادرهای باردار به دلیل فشارهای وارده به کمر، دچار قوز کمر شوند. استفاده از قوزبند در این دوران و در چنین شرایطی می تواند کمک کننده باشد. اما با توجه به این که فشار مضاعفی روی مادر ایجاد می کند، بهتر است تلاش کنید به جای استفاده از قوزبند، کمی در صاف نشستن و ایستادن تلاش کنید و استفاده از قوزبند طبی را به بعد از دوران بارداری موکول کنید. البته ناگفته نماند مدل های بسیار متنوعی از شکم بند بارداری وجود دارد که بعضی از آنها به دلیل ساختاری شبیه به کمربند طبی، تا حدودی موجب صاف شدن ستون فقرات و کاهش قوز می شوند اما نقش قوزبند را نخواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا