دسته‌بندی نشده

بررسی سوالات رایج مردم درباره عفونت ادراری + پاسخ

مهمترین علت عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری نشانه های خاصی دارد. آیا هنگام ادرار کردن احساس سوزش و یا حس چاقو خوردن در مثانه خود دارید؟ اگر جواب مثبت است احتمالا دچار عفونت مثانه هستید. عفونت ادراری هم برای آقایان و هم برای خانم ها پیش میاید اما در درصد شیوع این بیماری در میان خانم ها بیشتر است. عفونت ادراری زمانی بوجود میاید که مثانه و مجاری ادراری به باکتری های آلوده میشوند.

دلایل دیگر همچون نگه داشتن ادرار به مدت طولانی، سوند زدن، یائسگی و یا ادرار نکردن پس از رابطه جنسی نیز میتواند باعث عفونت ادراری بشود.

برخی از علائم عفونت مجاری ادراری، تکرر ادرار، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و کم کم خارج شدن ادرار از آلت تناسلی میباشد. برخی دیگر از علائم این بیماری مواردی همچون دل درد، تغییر رنگ ادرار، تب، حالت تهوع و استفراغ است.

عفونت ادراری اغلب موجب عفونت کلیوی شده و به این اندام های حساس و مهم آسیب وارد میکند. بنابراین اگر احساس میکنید پتانسیل ابتلا به این بیماری را دارید، باید قبل از اینکه مشکلات جدی برایتان بوجود بیاید، به فکر راه چاره ای باشید.

سوال: علائم و نشانه‌های فیزیکی و بالینی عفونت اداری به خصوص در کودکان زیر ۶ سال چیست؟

جواب: عفونت ادراری دومین عفونت شایع بدن با عوارضی بالاست،‌ تا جایی که ممکن است عوارض و عفونت آن حتی وارد خون شود. این نوع عفونت با علائم مخصوص به خود در هر عضو ظاهر شده و با آزمایش ادرار و کشت آن قابل تشخیص است،‌ پس از تشخیص مطابق با نوع عفونت آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می شود.

سوال: حدود چهار روز است دچار تکرر ادرار شده‌ام و این مورد در طول شبانه روز بیش از 8 بار اتفاق می‌افتد، نه سوزش دارم و نه مثانه‌ام درد می‌کند، خون یا چیز غیر عادی هم در ادرارم نبوده است، برخی می‌گویند سردی مثانه علت آن است و باید مجاری مثانه و کمرم را با روغن سیاهدانه ماساژ بدهم، اما من گرم مزاج هستم و بعید می‌دانم دچار سردی مثانه شده باشم، چند روزی هم عسل و سیاهدانه مصرف کردم اما به جز روز اول مصرف تاثیر نداشت و بی‌فایده بود، تکرر ادرار برنامه عادی و روزمره‌ زندگیم را مختل کرده است، چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

جواب: باید آزمایش انجام دهید تا بتوان مورد دقیق را تشخیص داد.

چگونه می‌توان عفونت ادراری را تشخیص داد؟

سوال: پدر بنده ۶۶ ساله هستند و مبتلا به دیابت نوع 2 است، تکرر ادراری بسیار بد بو و متعفن دارد، پزشکان گفتند که اگر عمل شود خطرناک است، راه درمان آن چگونه است؟

جواب: در مرحله اول باید سونوگرافی و آزمایش انجام بگیرد، سپس نوع تغذیه بررسی می‌شود و مصرف مایعات باید افزایش یابد چرا که افراد در سالمندی مصرف مایعات کمی دارند، همچنین این عوارض می‌تواند یکی از دلایل پروستات باشد.

سوال: جوانی 30 ساله هستم که یکی دو سال است در مثانه احساس درد و سوزش می‌کنم، وقتی کار سنگین انجام می‌دهم در ادرارم خون مشاهده می‌کنم. آیا مشکل عفونت مثانه است یا احتمال دارد سنگ مثانه داشته باشم؟

جواب: باید آزمایش دهید ممکن است مشکل پروستات باشد که تنها با سونوگرافی و آزمایش قابل تشخیص است.

سوال: پیوند کلیه انجام داده‌ام، ایمنی بدنم بسیار پایین است و با کوچکترین ویروسی تب کرده و دچار حالت اغما می‌شوم، در حال حاضر تکرر ادرار و درد پهلو دارم ، آیا به عفونت ادراری مبتلا هستم؟

جواب: به دلیل اینکه پیوند کلیه انجام داده‌اید باید سونوگرافی انجام دهید تا بتوان به درستی تشخیص داد و اقدام به درمان کرد.

سوال: پسرم 6 ساله است، اکثرا ادرارش زرد پر رنگ و روبه قرمز با غلظت بالا و بوی تند زیاد است، از طرفی تعرق زیاد دارد و هنگام بازی خیس عرق می‌شود، البته آب زیادی مصرف می‌کند، از لحاظ فیزیکی کمی لاغر است، حتی اگر دچار سرماخوردگی مزمن شود، خیلی سریع لاغر و صورتش کوچک می‌شود، مشکلی کم کاری تیروئید دارد، چند سالی است که هر روز برای تیروئید قرص مصرف می‌کند، آیا دچار اختلالات کلیوی است؟

جواب: باید آزمایش و سونوگرافی انجام دهد تا بتوان به درستی تشخیص داد و اقدام به درمان کرد.

آیا سوزش ادرار نشان دهنده عفونت ادراری است؟

سوال: مدتی است که با سردی هوا مجبور هستم مدام دستشویی بروم، علت آن چیست؟

جواب: اگر سوزش ادرار دارید باید آزمایش دهید، سوزش ادرار از نشانه‌های عفونت ادرار است که باید با دارو درمان شود.

سوال: مشکل تنگی مجاری ادراری دارم، در سال 86 عمل جراحی انجام داده‌ام (سوند فولی ) بعد از عمل بنا به توصیه دکتر هر چند وقت برای بسته نشدن مجدد باید از سوند نلاتون استفاده کنم که تا به حال ادامه داشته است،اما در این چند سال از نلاتون سبز به نلاتون سفید رسیده است، آیا احتیاجی به جراحی مجدد است؟ راه حل دیگری هم برای درمان وجود دارد؟

جواب: جراحی نیاز ندارید تنها باید آن را کنترل کنید، مصرف مایعات می‌تواند مفید باشد.

سوال: چند سالی است که در مراجعات مکرر به پزشک متخصص ارولوژِی و کلیه و مجاری ادراری و انجام معاینات پزشکی شاهد قند در ادرار (sugar ++) شده‌ام و خوشبختانه در خون قند ندارم، علت آن چیست که مدام از تکرر ادرار رنج می‌برم؟

جواب: اگر قند خونتان نرمال باشد مشکلی ندارید، باید به متخصص مراجعه کنید.

سوال: 2 سال است وقتی از خواب بیدار می‌شوم به دستشویی می‌روم اما با وجود ادرار داشتن زیاد، دفع به سختی اتفاق می افتد، مواقعی که فعالیت دارم این مشکل را ندارم، علت آن چیست؟

جواب: ممکن است مشل پروستات داشته باشید، باید آزمایش دهید تا بتوان تشخیص داد و اقدام به درمان کرد.

سوال: 31 ساله هستم، در بعضی مواقع سوزش خفیف ادرار دارم و احساس می‌کنم شدت تخلیه ادرارم کاهش دارد، آزمایش انجام دادم دکتر گفت مشکلی نیست، با سونوگرافی مشخص شد کمی پروستاتم بزرگ به نظر می‌آید، چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

جواب: ممکن است شروع عفونت باشد، راه درمان بستگی به نوع تغذیه دارد، باید حتما تعداد مصرف مایعات را افزایش دهید تا عفونت خارج شود.

سوال: 54 ساله هستم، در شبانه روز چند بار برای دفع ادرار به دستشوئی می‌روم، مشکل چیست؟

جواب: باید اول آزمایش دهید تا بتوان تشخیص داد که عفونت ادراری دارید یا خیر، در افرادی که زایمان مکرر داشته‌اند این مشکل بیشتر است که با داروهای متفاوت قابل درمان است.

سوال: در سال گذشته عفونت ادراری گرفتم که با قرص سیپروفلوکساسین خوب شدم، امسال مجدداً عفونت ادراری گرفتم و با تجویز دکتر قرص کوتریموکسازول به مدت ١٠ روز خوردم اما اصلاً خوب نشدم، دکتر توصیه کرده بود پس از یک هفته مجددا آزمایش بدهم، سه روز است که قرص‌ها را قطع کرده‌ام و خیلی اذیت می‌شوم، دلیل عفونت ادراری چیست؟ چگونه باید پیشگیری کنم؟

جواب: عفونت ادراری به دلایل مختلفی به وجود می‌آید باید در مرحله اول سونوگرافی انجام دهید، احتمال دارد بدنتان نسبت قرص‌ها مقاوم شده باشد و میکروب‌ها در بدن مقاوم شده باشند، در مرحله بعد باید آزمایش دهید تا بتوان تصمیم درست گرفت.

در ادامه 26 راهکار خانگی برای درمان عفونت ادراری را به شما آموزش خواهیم داد.

1. آب

آب در درمان تقریبا همه ی بیماری ها موثر است. مصرف آب به میزان کافی یکی از مهم ترین فاکتور ها برای حفظ سلامت عمومی بدن میباشد. یکی از اولین توصیه های پزشک ها به بیمارانی که دچار عفونت ادراری شده اند، مصرف آب زیاد است چراکه با مصرف آب زیاد، این احتمال بسیار وجود دارد که هنگام ادرار، باکتری هایی که باعث بوجود آمدن بیماری شدن اند نیز از بدن خارج شوند.

2. آمله

یک قاشق غذاخوری پودر آمله را با یک قاش غذاخوری پودر زردچوبه درون یک لیوان آب ریخته و مخلوط کنید. آب را تا زمانیکه اندازه آن به نصف کاهش پیدا کند، بجوشانید. سپس اجازه دهید تا مخلوط خنک شده و ته نشین شود. این نوشیدنی را روزانه 3 مرتبه و به مدت 3 تا 5 روز مصرف کنید تا تاثیرات آن در کاهش عفونت ادراری مشاهده گردد.

3. تشک برقی

عفونت ادراری اغلب به همراه خود باعث درد، التهابات و احساس سوزش در ناحیه تناسلی میشود. گذاشتن تشک برقی و یا کیسه آب داغ بر روی این ناحیه میتواند اندکی درد را تسکین دهد.

4. سرکه سیب

سرکه سیب دارای آنزیم های بسیار، پتاسیم و مواد معدنی زیادی میباشد که در درمان عفونت ادراری بسیار موثر است. برای بهره مند شدن از خواص سرکه سیب، 2 قاشق غذاخوری از آن را درون یک لیوان آب ریخته و به اندازه اندک و مساوی آب لیمو و عسل نیز به آن اضافه کرده و میل کنید.

5. آب ذغال اخته

آب ذغال اخته بدلیل اینکه میتواند از رسیدن باکتری ها به مجاری ادراری جلوگیری کند، یکی از بهتری روش های درمان عفونت ادراری میباشد. روزانه 3 تا 4 لیوان آب ذغال اخته بنوشید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را احساس کنید. همچنین میتوانید برای بهبود طعم آن، کمی آب سیب نیز به آن اضافه کنید.

توجه! اگر سابقه سنگ کلیه دارید؛ از مصرف آب ذغال اخته بپرهیزید.

6. جوش شیرین

جوش شیرین میتواند سطوح اسیدی ادرار را به میزان عادی بازگرداند. 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کرده و هر روز این ترکیب را بنوشید.

توجه! قبل از استفاده از جوش شیرین به عنوان راهی برای درمان عفونت ادراری، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

7. بلوبری

بلوبری علاوه بر طعم بسیار خوشمزه ای که دارد، در درمان عفونت ادراری نیز بسیار موثر میباشد. بلوبری از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و حتی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک میکند. حتما در رژیم غذایی خود بلوبری داشته باشید. بلوبری را میتوانید به تنهایی و یا همراه با صبحانه و یا دیگر وعده های غذایی میل کنید.

8. آناناس

یکی از مهم ترین ویژگی های آناناس، خواص ضد التهابی آن میباشد که میتواند به سرعت باعث بهبود علائم بیماری عفونت مجاری ادراری شود. سعی کنید هر روز حداقل یک کاسه کوچک آناناس و یا یک لیوان آب آناناس بخورید.

9. تکرر ادرار

اگر ادرار خود را به مدت طولانی نگه دارید، مثل این میماند که در حال دعوت کردن باکتری ها به مجاری ادراری خود هستید. هر موقع که نیاز به ادرار کردن داشتید، سریع اینکار را انجام دهید حتی اگر به میزان خیلی کمی باشد.

10. دانه کرفس

جویدن دانه های کرفس یکی دیگر از راهکار های خانگی بسیار موثر در درمان عفونت ادراری میباشد. دانه های کرفس نه تنها هضم غذا را بهبود میبخشد بلکه باعث تکرر ادرار نیز میشود. برای اینکه نتیجه خوبی از این روش درمانی بگیرید، بلافاصله پس از هر وعده غذایی، یک مشت دانه کرفس بخورید. (باید دانه های کرفس را قورت دهید) اینکار را همیشه و پس از هر وعده غذایی باید انجام دهید.

همچنین میتوانید محلول دانه کرفس نیز تهیه کنید. برای اینکار 2 فنجان آب را بجوشانید و یک فنجان دانه کرفس به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید که خنک شده، آن را آبکشی کرده و بنوشید.

11. خیار

خیار به دلیل توانایی که در کاهش باکتری های مجاری ادراری، میتواند راهکاری مناسب برای درمان عفونت ادراری باشد. خیار دارای خواص ادرار آور است و آب زیادی نیز دارد و به همین دلیل میتواند باعث تکرر ادرار بشود. بنابراین به همراه دیگر میوه ها و سبزیجات، حتما مصرف خیار را نیز بیاد داشته باشید.

12. سس تارتار و آب لیمو

یکی از قدیمی ترین روش های درمان خانگی عفونت ادراری، مصرف سس تارتار و آب لیمو است. آب لیمو سطح اسیدی بودن ادرار را تنظیم کرده و شرایط محیط را برای بقای باکتری ها دشوار میکند. یک تا یک و نیم قاشق چایخوری سس تارتار را در یک فنجان آب ریخته و بخوبی مخلوط کنید. سپس چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و بصورت مرتب این نوشیدنی را میل کنید.

13. سیر

سیر یکی از بهترین راه های خانگی درمان عفونت ادراری میباشد. قارچ دارای ماده ای میباشد که میتواند با عفونت های قارچی و باکتریایی مبارزه کند. مصرف 3 تا 4 پر سیر تازه بصورت روزانه برای درمان عفونت ادراری توصیه شده است.

14. زنجبیل

زنجبیل یک آنتی اکسیدان قوی است که دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتریایی میباشد و به همین دلیل میتواند عفونت ادراری را بصورت ریشه ای درمان کند. برای بهره مند شدن از خواص زنجبیل میتوانید چای آن را مصرف کنید. برای تهیه چای زنجبیل مقداری از این گیاه را در یک قوری آبجوش ریخته و اجازه دهید که به مدت 10 تا 12 دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. این دمنوش باید هر روز مصرف شود تا اثر بخش باشد.

توجه! بیش از 3 بار در روز نباید چای زنجبیل نوشید.

15. روغن جگر ماهی کاد

روغن جگر ماهی کاد سرشار از ویتامین د و ویتامین آ میباشد و به همین دلیل در درمان عفونت ادراری موثر است. هم ویتامین آ و هم ویتامین د با باکتری های موجود در مثانه و مجاری ادراری مبارزه کرده و میتواند به سرعت درد شما را تسکین دهد.

16. پروبوتیک ها

مصرف پروبیوتیک ها میتوانند از ابتلا دوباره به عفونت مجاری ادراری در خانم ها جلوگیری کند. کفیر، ماست و کامبوچا (مخمر چای سیاه یا چای سبز) از جمله مواد غذایی هستند که سرشار از پروبیوتیک میباشند. این مواد غذایی میتواند به پاکسازی بدن از باکتری ها کمک کنند.

درمان عفونت ادراری با گیاهان دارویی

17. جعفری

خواص ادرار آور جعفری این سبزی را تبدیل کرده به گزینه ای ایده آل برای درمان عفونت مجاری ادراری. مصرف این سبزی باعث میشود که هنگام ادرار کردن، نمک بیشتری از بدن دفع شود. دو فنجان آب را بجوشانید، یک فنجان جعفری تازه به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت 5 تا 6 دقیقه همچنان بجوشد. این دمنوش را میتوانید داغ میل کنید و یا اجازه دهید در یخچال سرد شود و از آن به عنوان چای یخ استفاده کنید. فراموش نکنید که این دمنوش (یا چایی) باید بصورت روزانه مصرف شود تا تاثیرگذار باشد.

18. ترب کوهی

ترب کوهی عضوی از خانواده کاهو میباشد. این سبزی دارای ذات ضد باکتری است و به همین دلیل مصرف آن میتواند سرعت درمان عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد. نصف قاشق چایخوری ترب کوهی را رنده کرده و بصورت روزانه میل کنید.

توجه! اگر ترب کوهی برای ذائقه شما بیش از حد تند است، میتوانید آن را با کمی آب و یا شیر مخلوط کنید.

19. انگور خرس

مصرف گیاه انگور خرس راهی بسیار موثر برای درمان خانگی عفونت مجاری ادراری میباشد چراکه نه تنها میتواند عفونت را از بین ببرد، بلکه از شدن التهابات نواحی عفونی شده نیز میکاهد. اگر هر روز این گیاه دارویی شگفت انگیز استفاده کنید، تاثیرات آن را خیلی سریع مشاهده خواهید کرد.

توجه! زنان باردار، کودکان و افرادی که مشکلات کبدی و یا کلیوی دارند نباید انگور خرس مصرف کنند.

20. روغن چای

روغن درخت چای دارای خواص آنتی باکتریال بوده و میتواند هرگونه عفونت ادراری، از جمله عفونت مجاری ادراری را درمان کند. حدود 10 قطره روغن درخت چای را درون آب وان حمام ریخته و به مدت نیم ساعت درون وان قرار بگیرید.

همچنین اگر میخواهید از روش قوی تری استفاده کنید میتوانید بجای روش قبلی 2 قاشق غذاخوری ماست و 6 قطره روغن چای را درون وان حمام ریخته و مدتی بدن خود را درون آب قرار دهید.

21. چای بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی میباشد که به توانایی اش در درمان عفونت مجاری ادراری معروف است. بابونه میتواند اعصاب را تسکین داده و همچنین تاثیری آرامبخش بر دیواره مثانه داشته باشد. برای تهیه چای بابونه به اندازه مساوی بابونه و زغال اخته، به همان اندازه سرخارگل، انگور خرس و آبلیمو برداشته و درون ظرفی بریزید. سپس آب جوش به آن اضافه کنید و پس از 8 تا 10 دقیقه که کمی خنک تر شد آن را آبکشی کرده و بنوشید.

این دمنوش را تا زمانیکه عفونت ادراری بطور کامل درمان شود، هر روز بنوشید.

22. چای گل ختمی

چای گل ختمی میتواند دیواره مجاری ادراری را تسکین داده و از رشد باکتری ها جلوگیری کند. همچنین در پاکسازی مثانه نیز تاثیر گذار است. 1 تا 2 قاشق غذاخوری گل ختمی برداشته و درون یک پارچه بپیچید. پارچه درون یک لیوان قرار داده و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. پس از 10 دقیقه پارچه را درآورده و دمنوش را میل کنید.

23. چای زنجبیل و نعناع

مبتلایان به عفونت مجاری ادراری، سوزشی که هنگام ادرار کردن تجربه میکنند را میتوانند براحتی با مصرف دمنوش زنجبیل، نعناع و میوه ارس درمان کنند. برای تهیه این دمنوش 2 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده ، یک سوم فنجان برگ تازه نعناع و 2 قاشق چایخوری میوه ارس خشک شده را درون 4 فنجان آب ریخته و اجازه دهید که به مدت 7-8 دقیقه بجوشد. پس از این مدت مخلوط را آبکشی کرده و آن را بنوشید. باید روزانه 3 فنجان از این چایی میل کنید تا تاثیر داشته باشد.

24. چای قاصدک و گیاه دم اسبی

از آنجایی که گیاه قاصدک و دم اسبی دارای تانین است به سفت کردن بافت ها و سم زدایی بدن کمک کرده و در نتیجه، در درمان عفونت ادراری موثر است. برای تهیه چای قاصدک و دم اسبی 1 قاشق چایخوری از هر کدام از گیاهان (خشک شده) را درون آبجوش ریخته و اجازه دهید که به مدت 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را بنوشید. این چایی را باید روزانه 2 بار مصرف کنید.

25. مریم گلی

مریم گلی نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی میباشد که میتواند به درمان عفونت مجاری ادراری کمک کند. میتوانید از گیاه به شکل چایی استفاده کنید. پس از مصرف مریم گلی خیلی سریع میتوانید تاثیرات آن را مشاهده کنید چراکه این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروبی میباشد.

توجه! مصرف طولانی مدت مریم گلی توصیه نمیشود مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

26. گیاه خوک طلایی

خوک طلایی گیاهی سرشار از خواص ضد باکتری میباشد و به همین دلیل میتواند با عفونت های ادراری مبارزه کند. میتوانید خوک طلایی را به شکل کپسول های موجود در بازار استفاده کرده و یا از شکل مایع آن بهره ببرید.

توجه! گیاه خوک طلایی میتواند برای قسمت هایی از بدن که به نور حساس است (مثل چشم ها) مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

عفونت ادراری در بارداری و درمان های خانگی آن

ارتباط رابطه جنسی با عفونت ادراری

دمنوش جعفری در درمان عفونت مجاری ادراری و دیگر بیماریها

علت بوی تند و بد ادرار چیست؟چگونه آن را درمان کنیم؟

علت سوزش ادرار چیست؟چگونه سوزش ادرار خود را درمان کنیم؟خانم ها بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا